قطر سفیر خود را از مصر فراخواند

قطر سفیر خود را از مصر فراخواند
پنج‌شنبه 30 بهمن 1393 - 09:28

العالم - به دنبال بروز برخی اختلافات درباره دخالت مصر در لیبی ، دولت قطر حمد سیف بوعینین، سفیر خود از مصر، را برای مشورت فراخواند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از منابع خود بدون ذکر نام گفت: فراخوانی سفیر به علت اظهارات طارق عادل، نماینده مصر در اتحادیه عرب، بود زیرا او موضع محتاطانه قطر درقبال "درک کامل" اتحادیه عرب از حمله هوایی مصر به مواضعی که گفته شده است متعلق به گروه داعش در لیبی است، رد کرده است.

نماینده مصر در اتحادیه عرب گفته است که موضع محتاطانه قطر در قبال حمله هوایی قاهره به مواضع داعش در لیبی نشان می دهد که قطر ساز مخالف درقبال اجماع نظر کشورهای عرب می زند و موضع جانبدارانه خود در حمایت از تروریسم را فاش کرد.

خبرگزاری خاورمیانه مصر (منا)  به نقل از طارق عادل، نماینده مصر در اتحادیه عرب، نوشت: اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دایم بیانیه ای را صادر و حمایت و درک کامل این اتحادیه از تدابیرواقدام های مصر برای محافظت از شهروندانش و دفاع از منافع خود را ابراز داشت و همچنین از تدابیر صورت گرفته برای مقابله با تروریسم و حمله هوایی به مواضع داعش در لیبی برای گرفتن انتقام خون شهروندان بی پناه مصری حمایت کرد.

عادل افزود: تنها در این میان قطر بود که ساز مخالف با اجماع نظر کشورهای عربی زد و موضع محتاطانه ای درقبال بند مربوط به حق مصر در دفاع مشروع از خود و حملات هوایی به گروه های تروریستی که این جنایت را مرتکب شدند، گرفت.

وی افزود: با توجه به برداشت ما از این موضع محتاطانه قطر، روشن شد که قطر موضع خود در حمایت از تروریسم را برملا کرد.

به تازگی بار دیگر روابط بین مصر و قطر تیره شده است. روابط بین قطر و مصر پیش از این نیز به علت حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین مصر و کمک مالی، رسانه ای و سیاسی این کشور به این گروه تیره شده بود زیرا قاهره این اقدام را دخالت در امور داخلی خود تلقی کرد.

درپی این حادثه، مصر و بحرین و عربستان در اقدامی هماهنگ در اعتراض به موضع قطر درقبال اخوان المسلمین سفرای خود را از دوحه فراخواندند و بعد از گذشت چندماه از تیرگی روابط، امیر کویت بین این کشورها میانجیگری کرد و سپس شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود از حل بحران و بازگشت سفرا خبر داد.

اما بار دیگر این تنش ها ثابت کرد که توافق صورت گرفته ظاهری بوده و آتش زیر خاکستر است.

هفته گذشته گروه تروریستی داعش ۲۱ نفر از اتباع مصر را که به گروگان گرفته بود سر برید که این اقدام با واکنش دولت قاهره مواجه شد و جنگنده‌های مصری مواضع شبه نظامیان را درنه در شمال لیبی بمباران کرد.

پس از این کشورهای عربی با سرکردگی مصر، عربستان و امارات متحده تلاش کردند تا طرحی را برای عملیات نظامی در لیبی در شورای امنیت تصویب کنند.

قطر به دلیل اینکه این طرح را با هدف مقابله کشورهای مذکور با طرفداران اخوان المسلمین در لیبی می داند، مخالفت کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها