معماهای عمليات اعدام قبطی ها در ليبی

معماهای عمليات اعدام قبطی ها در ليبی
پنج‌شنبه 30 بهمن 1393 - 12:37

العالم - رسانه های گروهی و فعالان در تلاش برای كشف معماهای اقدام جنايتكارانه گروه تروريستی داعش در اعدام 21 مصری قبطی در ليبی هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبكه العالم، برخی از رسانه ها و فعالان در تلاش برای مشخص كردن محل جنایت و برخی دیگر در صدد شناسایی هویت فرمانده این كشتار وحشیانه گروهی هستند.

در تعدادی از شبكه های اجتماعی در اینترنت روایت ناقصی درباره محل اجرای مراسم اعدام مصری های قبطی منتشر شده است. برخی تصاویری را از نوار ویدئویی اعدام منتشر كرده و با استناد به تنها درخت نخل پشت سر فرمانده عملیات این كشتار دسته جمعی و تصاویری كه به نظر می رسد بعدا گرفته شده است، گفته اند كه محل اجرای عملیات اعدام ساحل هتل المهاری در منطقه السبعه در غرب شهر سرت لیبی است كه گروه انصار الشریعه از مدتی پیش كنترل آن را به دست دارد.

روایت هایی نیز درباره هویت فرمانده عملیات اعدام مصری های قبطی مطرح شده است. شك و تردید زیادی درباره فردی ناشناس وجود دارد كه در صفحه خود تحت نام "ابوسلیمان الجهبذی" در شبكه اجتماعی توییتر تصویر فرمانده عملیات اعدام را منتشر كرده است. الجهبذی نه تنها مطالبی در طرفداری از گروه داعش و جنایت های وحشیانه اش نوشته است بلكه از طریق این صحفه در پی حملات نیروی هوایی مصر به مواضع گروههای تندرو در شهر درنه لیبی، برای عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر پیام تهدید آمیز فرستاده و گفته است: ای سیسی اسلام بیاور و تسلیم شو، وگرنه ما گرسنه خواهیم آمد و می خواهیم از گوشت سربازانت سیر شویم.

شبكه اجتماعی توییتر به سرعت صحفه الجهبذی را بست اما او قبلا رابطه اش با كشتار مصری های قبطی را رد كرد و نوشت: تنها تصویر فرمانده عملیات اعدام را منتشر كرده است.

روایت دیگری نیز در شبكه های اجتماعی مطرح است كه فرمانده عملیات اعدام مصری های قبطی فردی به نام حسن الكرامی و كنیه اش ابومعاویه است كه از اهالی شهر سرت می باشد و قبل از پیوستن به داعش امام مسجد الرباط و خطیب آن بود.

نوار ویدئویی به نام حسن الكرامی در شبكه یوتیوپ دردسترس قرار گرفته كه نشان می دهد كه او در تظاهرات اعتراض آمیز سال 2013 میلادی در شهر بنغازی علیه اقدام نیروهای ویژه آمریكایی در بازداشت ابو انس اللیبی شركت داشته است.

در همین حال، روزنامه الوطن مصر نیز گزارشی را با استناد به شاهدان درباره جزئیات ربوده شدن كارگران قبطی مصری در لیبی پیش از اجرای عملیات اعدام منتشر كرد و به نقل از یكی از شاهدان به نام مینا صلیب در شهر مصراته لیبی نوشت: ربودن این كارگران در 26 ژانویه و بعد از آن در دو مرحله صورت گرفت.

وی افزود: اولین مرحله هفت نفر از كارگران با توجه به شدت درگیری ها در لیبی قصد بازگشت به مصر داشتند و به این ترتیب با یك راننده توافق كردند كه تا مرز لیبی با مصر آنها را برساند ، اما راننده دو ساعت بعد كه این كارگران را به ربایندگان تحویل داد، بازگشت.

مینا صلیب گفت: مرحله دوم چهار روز بعد و ساعت 12 شب روی داد و شمار زیادی از عناصر گروه داعش در آن شركت داشتند. این عملیات با دقت انجام شد و آنها وارد همان اتاق هایی شدند كه قبطی ها در آن خواب بودند.

وی افزود: شك و تردید دارد كه راننده یاد شده در تحویل هفت مصری قبطی به ربایندگان شركت داشته باشد زیرا بعد از دو ساعت بازگشت و گفت كه آنها در روستای زله ربوده شدند؛ درحالی كه از این روستا تا شهر سرت بیش از شش ساعت راه است.

مینا صلیب گفت: من آخرین بار با یكی از آنها به نام شنوده تماس تلفنی داشتم و گفت كه راننده از یك مسیر كوهستانی دور افتاده حركت می كند و راننده در توجیه این كار گفت كه تلاش می كند تا مسیر را كوتاه كند و كمتر از دو ساعت بعد، تلفن های همراه آنها خاموش شد و راننده بازگشت و گفت كه هدف آدم ربایی قرار گرفته اند. این امر ثابت می كند كه راننده آنها را تحویل داده است.

به نوشته الوطن، یك مصری به نام كمیل محروس كه از لیبی بازگشته بود، با روایت داستان مشابهی درباره ربوده شدن گروه دوم گفت تعدادی از سران قبایل در سرت تلاش های زیادی برای آزادی آنها كردند اما این تلاش ها به جایی نرسید.

پربیننده ترین خبرها