توافق گروه‌های مخالف سوری درباره "اصول دمشق"

توافق گروه‌های مخالف سوری درباره
دوشنبه 4 اسفند 1393 - 15:05

گروه های مخالف سوری، درباره "اصول دمشق" به عنوان گامی جهت مذاکره با دولت سوریه و دستیابی به راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گروه های مخالف سوری، دیروز (یکشنبه) با برگزاری کنفرانس خبری در مقر گروه "بناء الدوله"، توافق حداقلی بر سر اصول دمشق را اعلام و خاطرنشان کردند که این توافق، بر حفظ حاکمیت کشور و نهادهای حکومتی از جمله نهاد نظامی، تضمین آزادی های عمومی، ایجاد دموکراسی کامل و مبارزه با تروریسم تاکید دارد.
این اصول، شامل ارکان سیاسی است که مهم ترین آن عبارت است از: تضمین آزادی ها و ایجاد سازوکاری برای گردش قدرت به صورت دموکراتیک، ایجاد حیات سیاسی مبتنی بر تکثرگرایی حزبی، مبارزه با تروریسم، حل مشکلات و پیامدهای بحران همانند مشکل آوارگان، فقر و تحریم های اقتصادی.
سند اصول دمشق همچنین بر مشارکت در روند سیاسی و مذاکرات تحت نظارت کشورهایی که به بحران سوریه اهتمام دارند، تاکید دارد و تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت دولت حاکم، معارضین، گروه های ملی و جامعه مدنی به منظور اجرای راه حل سیاسی از طریق گفت وگوی ملی، مبارزه با تروریسم و بازسازی ویرانه ها را مورد تاکید قرار می دهد.
در این سند بر ضرورت ایجاد فضای مناسب برای آغاز روند سیاسی از طریق انجام اقداماتی در جهت اعتمادسازی از جمله آزادسازی بازداشتی شدگان سیاسی، آزادی ربوده شدگان، تضمین ارائه کمک های انسان دوستانه به مناطق سوری تاکید شده است.
این سند به منزله توافقات حداقلی است و هر حزب و جریان سیاسی که با آن موافقت کرده است برای تدوین یک برنامه کاری بر اساس دیدگاه و شیوه سیاسی خود تلاش می کند.
حزب الشعب، جریان بناء الدوله(ساختن دولت)، حزب ملی جوانانِ عدالت و توسعه خواه، انجمن دموکرات محلیِ کُردهای سوریه، حزب همبستگی عربی، و جریان صلح و عزت سوریه از جمله موافقان این سند هستند.
پیش از این، نماینده هایی از برخی جریان های مخالف سوری با هیاتی از دولت سوریه، در ماه ژانویه در روسیه با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار که به همایش مشورتی مسکو شهرت یافت، بر سر 10 بند توافق شد که سند "اصول دمشق" با اکثر این بندها مطابقت دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها