نماینده ولی فقیه در سپاه:

سردار سلیمانی؛ از طراحی تا هدایت عملیات در عراق

سردار سلیمانی؛ از طراحی تا هدایت عملیات در عراق
شنبه 16 اسفند 1393 - 12:01

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور سردار سلیمانی را در طراحی و هدایت عملیات در عراق بسیار مؤثر دانست و تأکید کرد: حضور ما در عراق بسیار محدود و معدود و آن هم در قالب نقش مستشاری است.

حجت الاسلام والمسلمین "علی سعیدی" روز شنبه در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم گفت: تروریستها به قصد فتح بغداد وارد عراق شدند، ولی عوامل زیادی دست به دست هم داد و این توطئه را خنثی کرد. یکی از این عوامل آمادگی جوانان عراقی و ملت عراق برای دفاع  از کیان اعتقاداتشان و مبانی فکریشان بود. دوم مرجعیت شیعه و حکمی که حضرت آیه الله سیستانی اعلام کردند.
* حضور ایران باعث تغییر معادلات در عراق شد
وی درباره نقش ایران در کمک به دولت عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تأکید کرد: اما در کنار این، حضور مستشاری ایران در ماجرای مقابله با داعش توانست معادلات را کاملا تغییر دهد و نقش ایران در ماجرای ورود داعش در عراق، نقش مستشاری و بسیار موثر بود.
نماینده ولی فقیه در سپاه  گفت: تجربه موفق ایران در مقابله با بسیاری از بحرانها، این مسیر را فراهم کرد که ایران در کنار ملت و جوانان عراق و در راستای تحقق حکم مرجعیت، زمینه مقابله با این پدیده شوم را فراهم کند. خوشبختانه حضور این مستشاری در کنار آمادگی جوانان و ملت و دولت عراق، زمینه خنثی کردن یکی از بزرگترین توطئه ها را برای جهان اسلام فراهم کرد. امروز نه تنها اینها به خواسته های خود نرسیدند بلکه زمینه اضمحلال اینها در تکریت و بعد هم انشاء الله در موصل فراهم می شود. این همبستگی بین ایران و عراق در این معادله بسیار اهمیت دارد و نقش استراتژیک داشته و دارد.
* حضور سردار سلیمانی در انتقال فرهنگ بسیجی مؤثر بود
سعیدی درپاسخ به سوالی درباره نقش سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاس قدس در عملیات استان صلاح الدین و انتشار تصاویر وی گفت: نقش مستشاری همین است. یعنی ما نیرویی در آنجا نداریم، و حضور ما بسیار محدود و معدود و آن هم در قالب همین نقش مستشاری است. نقش مستشاری یعنی هدایت کلان نحوه طراحی عملیات، نحوه حرکت و مقابله و این چیزها است و هیچگاه نه عراق نیاز بود که ما نیرو به آنجا اعزام کنیم و نه درخواست شده بود و نه ایران چنین قصدی را داشت.
وی ادامه داد: حضور برادر سلیمانی بسیار در این زمینه موثر بود. نوع جایگاه شخصیتی ایشان در منطقه و در جغرافیای جهان اسلام در ایجاد روحیه در مجموعه نیروهای عراقی و جوانان عراقی خیلی موثر بود. انتقال در حقیقت، فرهنگ بسیجی و فرهنگ مقاومت و فرهنگ ایستادگی. طراحی عملیات و نوع عملیاتی که ما معمولا تجربیاتی که سپاه در مقاطع مختلف داشت لذا نقش مستشاری همین را ایجاب می کرد که سردار سرلشکر سلیمانی بتواند این نقش را خودش از نزدیک ایفا بکند.
* حضور سردار سلیمانی در عراق پنهان کردنی نبود
سعیدی گفت: البته واقعیت این است که رسانه های دشمن بخصوص شبکه های جهانی خیلی این مسئله را بزرگنمایی کردند. اهدافی از این بزرگنمایی داشتند که به خواست خداوند به آن اهداف خود نرسیدند. اما اینکه حضور آقای سلیمانی پنهان کردنی نبود. ایشان در بعضی از موارد حضور علنی داشتند و مهم هم بود. یعنی این قضیه از ناحیه جریان های خودی در عراق یا ایران یک هدف را دنبال می کرد و از ناحیه رسانه های استکباری هدف دیگری را دنبال می کردند، و آنها بدنبال بزرگنمایی بودند.
 

* در عملیات تکریت ایران ثابت کرد در کنار اهل سنت است
وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش رسانه های خارجی برای برانگیختن حساسیت‌های اهل سنت در منطقه صلاح الدین با توجه به حضور سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: اصولا مردم عراق بعد از اینکه عملیات و نوع رفتار داعش را دیدند، خود اهل سنت به شدت تنفر خودشان را اعلام کردند. یعنی اصلا شاید یکی از مهمترین اشتباهات ِ استراتژیک جریان داعش، این برخوردهای خشن و خلاف انسانی و خلاف عقل و شرع بود. خود این امر باعث شد که یک تنفری در درون جامعه اهل سنت عراق بوجود بیاید و وقتی احساس کردند، که ایران هیچ انگیزه ای جز دفاع از کیان و وحدت و تمامیت ارضی عراق ندارد.
سعیدی افزود: این را با همه وجود اهل سنت عراق و شیعیان استنباط کردند که ایران بدنبال گسترش ارضی نیست و به دنبال طمع ورزی و منفعت طلبی نیست، و آنچه در توان داشته در جهت کمک به ملت عراق انجام داده است و حضور سردار سلیمانی در اینجا مبین همین است که ما از وحدت، کیان، استقلال و تمامیت ارضی عراق دفاع می کنیم و اصلا در عرصه های مختلف نیز ایران همین رفتار داشته است.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: یعنی ایران از یک طرف از آرمان حزب الله در لبنان حمایت می کند و از یک طرف از آرمان حماس و جهاد اسلامی در غزه حمایت می کند. بحث ما دفاع از کیان اسلام است لذا واقعا من به نظرم می آید که اینها دنبال توطئه بودند. دنبال نقشه بودند؛ اینکه حضور حاج قاسم سلیمانی را بزرگنمایی بکنند و بعد ورود ایران در این عرصه را بزرگنمایی کردند تا حساسیت را اهل سنت برانگیزند اما خنثی شد زیرا صداقت را یافتند و متوجه شدند که ایران قصدش نه دخالت است و نه منافعی دارد بلکه دنبال آن آرمان عراق است یعنی عراق متحد و مستقل. لذا فکر می کنم که اینها در اهداف خود توفیقی بدست نیاورند.
سعیدی درپاسخ به سؤالی درباره واکنش آمریکا در مورد نقش ایران در عراق و اعتراف رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در مورد نقش مثبت ایران در مبارزه با داعش، گفت: این اعتراف برای ما ارزشمند است اما تعهد ما بر خلاف آمریکا در خصوص مبارزه با داعش اعتقادی، مبنایی و دینی است.
سعیدی خاطرنشان کرد: اصولا نوع حرکت ایران با حرکت آمریکا کاملا متفاوت است، آنها درخواست کرده بودند که ما به ائتلاف بپیوندیم ولی به هیچ عنوان ما با این ائتلاف همکاری نکردیم، ورود ایران در صحنه عراق مستقل بود؛ و با اراده ایران، رهبری و ملت این اقدام صورت گرفت.
*  وجود داعش برای آمریکا مفید است
وی افزود: ما اساسا با اندیشه تکفیری و رفتار مشمئزکننده داعشی مخالفیم . اما آمریکایی ها دو گونه رفتار می کنند . آمریکایی ها به دنبال نابود کردن داعش به یک باره نیستند. وجود داعش برای آمریکا در منطقه مفید است. اما نمی خواهند آنها از اینجا جان سالم به در ببرند. می خواهند به صورت تدریجی اینها در منطقه بمانند و همین جا از بین بروند منتهی به دست نیروهای منطقه و خودشان هزینه پرداخت نکنند.
سعیدی با اشاره به خبرهای موجود درباره کمکهای آمریکا به داعش گفت: وجود شواهدی دال بر اینکه آمریکایی ها در حال کمک به داعش بسر می برند، یک واقعیت است. ولی آمریکایی ها می گویند ما اشتباه کردیم . کشوری مثل آمریکا که انواع و اقسام دستگاههای ردیابی را دارا است، و  اینکه نیروی هوایی و دستگاه نظارت کننده آمریکا دچار اشتباه می شوند ، این موضوع به دور از واقعیت است . در واقع آنها دارند واقعیتی را انکار می کنند.
*  آمریکا می خواهد داعش ضعیف شده در منطقه باقی بماند
سعیدی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اصولا اینها احساس کردند اگر داعشی ها به کشورهای خود بازگردند، بلای جان آنها خواهند شد به همین دلیل در عین حال که می خواهند اینها از بین بروند اما تدریجا در همان جا بمانند چون منافعی برایشان دارند. آنها می خواهند اسلام هراسی شیعه هراسی ایران هراسی عراق هراسی را همچنان نگه دارند تا کمک کشورهای مرتجع منطقه را جلب کنند و در عین حال به دنبال آن هستند تا داعشی ها در منطقه باقی بمانند و در همین جا کشته شوند. آمریکایی ها در درازمدت دنبال آن هستند که عناصری که از سراسر جهان به عراق و سوریه آمده اند، در همین جا از بین بروند و نتوانند به کشور خود بازگردند . در واقع آنها می خواهند یک داعش ضعیف شده در منطقه باقی بماند.

"آنها می خواهند اسلام هراسی شیعه هراسی ایران هراسی عراق هراسی را همچنان نگه دارند تا کمک کشورهای مرتجع منطقه را جلب کنند"

سعیدی تأکید کرد: اما این موضوع با اصول ما تفاوت دارد . ما معتقدیم که اینها دست پرورده آمریکا هستند و کشورهای مرتجع آنها را حمایت کردند. استراتژی آمریکا آن است که جهان اسلام را از درون با یکدیگر درگیر کنند. ما می گوییم این عناصر برای شیعه و سنی خطرناک هستند. این تفکر هم برای شیعه و هم برای اهل تسنن خطرناک است. خیلی از افراد کشته شده به دست تروریستها سنی بودند. اینها منطق ندارند. اینها آثار باستانی را تحت عنوان بت پرستی منهدم می کنند. اینها افرادی متحجر هستند و به همین دلیل نتوانستند این آثار تاریخی را تحمل کنند. بنابر این بین ما و آمریکا تفاوت ماهوی وجود دارد. ایران به دنبال تحقق بخشیدن به اهداف مقدسی است .
سعیدی اظهار داشت: ایران می خواهد به یک باره داعش را ریشه کن کند. ما معتقدیم داعشی هر چه زودتر باید نابود شوند و از منطقه بیرون بروند.
نماینده ولی فقیه در پاسخ به این سؤال که برخی می گوید ایران در صورت دستیابی به توافق با گروه 5+1 به نقش تاثیرگذار و بزرگی در منطقه دست خواهد یافت، اظهار داشت: این القاءات توسط جریانهای صهیونیستی مطرح می شود تا اعراب مرتجع را همچنان بر سر موضع خودشان علیه ایران نگه دارند. مخصوصا کشورهایی که از نظر تامین جنگجو و مسائل امنیتی به گروههای تروریست کمک کردند .
وی افزود: آنها در حال حاضر اینگونه به اعراب القا می کنند که توافق ایران و گروه 5+1 به ضرر آنها است در حالیکه ایران ثابت کرده اصولا یک سیاست بسیار روشن ، راهبردی و استقلال طلبانه ای را دنبال می کند.
سعیدی خاطرنشان کرد: مواضع ایران در جنگ اول و دوم عراق و جنگ افغانستان روشن و شفاف است . سیاست ما در مورد تمامی مسائل منطقه از جمله فلسطین و غزه روشن و شفاف ، مستقل و خط کشی شده است.
سعیدی تأکید کرد: در خصوص موضوع هسته ای دولت معتقد است ما در چارچوب خاصی می توانیم با گروه 5+1 به توافق برسیم. رهبر معظم انقلاب نیز خطوط قرمزی ترسیم کردند و به دولت اجازه دادند تا در چارچوب خاصی با گروه مزبور به مذاکره بپردازد.
 

*  در چارچوب اصول می توانیم با آمریکا به توافق برسیم
سعیدی با بیان اینکه "در چارچوب اصول می توانیم با آمریکا به توافق برسیم" اظهار داشت: این چارچوب دارای دو رکن است. رکن اول اینکه آنها چرخه سوخت را بپذیرند یعنی غنی سازی حداقل 5 درصد را برای اهداف مسالمت آمیز، صلح آمیز و پزشکی را بپذیرند. رکن دوم اینکه تحریم را بردارند. اگر این دو خواسته ما عملی شود. ما در این مسئله گامهای بزرگی را برداشتیم و موفق بودیم زیرا ما از اول هم به دنبال غنی سازی 20 درصد نبودیم . دولت قبلی به آنها گفت ما برای راکتور هسته ای تهران نیازمند داشتن چرخه سوخت 20 درصد هستیم و چون آنها ندادند ما خود تولید کردیم . آنها باور نداشتند که ایران بتواند از 3 درصد بیشتر بتواند غنی سازی کند. ایران در یک فرصت کوتاه ثابت کرد که می تواند به میزان 20 درصد غنی سازی کند. آمریکا به همین دلیل وارد عرصه شد زیرا تحریم جواب نداد . اوباما خطاب به کنگره و نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت : اصولا تحریم نتوانست جلوی رشد غنی سازی را بگیرد.
* اختلاف ما با آمریکا مبنایی و ریشه‌ای است
وی تأکید کرد: ما اصولی داریم که کاملا روشن است . اگر آمریکا و گروه 5+1 در چارچوب اصول با ما همکاری کنند ، ما ابایی از مذاکره نداریم و هیچ تهدیدی برای منطقه نیستیم . ما اصلا دنبال آن نیستیم تا منافع جهان اسلام را قربانی کنیم . ایران ثابت کرده که هیچگاه حاضر نیست با زیر پا گذاشتن منافع اسلام و مسلمانان با کفر و استکبار جهانی به توافق برسد.
سعیدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها ظلم ها و خیانتهای بسیاری را علیه ایران انجام داده اند، اظهار داشت: این پیشینه را نمی توان به سادگی پاک کرد مگر اینکه اتفاقاتی بیفتد و آمریکا جبران کند. اما مسئله دیگر تحولاتی است که در منطقه به وجود آمده است.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: ما با آمریکایی ها اختلاف زیادی داریم؛ ما مدافع آرمان فلسطین هستیم ما معتقدیم فلسطین جز با مقاومت و ایستادگی در مقابل رژیم صهوینیستی نمی تواند به پیروزی برسد. ما معتقدیم میز مذاکره نمی تواند مشکل فلسطین را حل کند. ما معتقدیم لبنان باید مستقل باشد. آنها می گویند حزب الله باید به یک گروه سیاسی تبدیل شود. در حالیکه مردم لبنان چنین چیزی را نمی خواهند. ما هم نگاهمان همین است که اصولا وجود حزب الله توانسته اسرائیل را از لبنان بیرون کند. ما در مورد سوریه با آمریکا اختلاف اساسی داریم ما با آمریکا در مورد عراق از نظر مبانی اختلاف داریم ما معتقدیم ملت عراق ملتی رشید، بافرهنگ و با سابقه هستند و باید آمریکایی ها دست از سر ملتهای منطقه بردارند.

"اصولا مشکل ما خوی استکباری و تجاوزگری آمریکا است، این خوی تجاوزگری و استکباری در ذات سیستم آمریکا قرار دارد و نمی توانند این را از خودشان دور کنند"

سعیدی خاطرنشان کرد: اختلاف ما با آمریکا، اختلاف مبنایی، اختلاف ریشه ای، اساسی و استراتژیک است. مذاکره نمی تواند مسایل را یک باره خاتمه داد، و تصور اینکه با یک مذاکره زمینه حل بقیه مسایل فراهم می شود درست نیست. اصولا مشکل ما خوی استکباری و تجاوزگری آمریکا است، این خوی تجاوزگری و استکباری در ذات سیستم آمریکا قرار دارد و نمی توانند این را از خودشان دور کنند. دویست سال آمریکایی ها با همین شیوه توانسته اند دنیا را چپاول کنند.
سعیدی اظهار داشت: جمهوری اسلامی با کمک ملت های منطقه و حکومت هایی که امروز با ما همسو هستند، همسو داریم باهم کار کنیم اینها توانستند آمریکا را عقب بزنند. یک روز اگر رئیس جمهور اخم می کرد یک رئیس جمهور جابه جا می شد یک قدرتی جابه جا می شد. امروز چهار سال است که با همه توان به سوریه آمده اند اما نتوانستند کاری انجام بدهند این نشان می دهد اصول یک متغیرهایی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه اتفاق افتاده که آمریکا نمی تواند بر این متغیرها غلبه کند. بنابراین متغیرهای بسیار زیادی پیش آمده که با هژمونی و نفوذ استکباری آمریکا در تقابل و تضاد بوده است.
سعیدی خاطرنشان کرد: حزب الله در لبنان یک واقعیت است، حضور حماس و جهاد اسلامی در غزه یک واقعیت است حتی کرانه باختری دارند به همین سمت حرکت میکنند . جریان انقلابی یمن یک واقعیتی است که آمریکایی ها نمی توانند انکار کند.
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: متاسفانه امپراطوری رسانه ای برای هر مقطعی یک نوع برنامه دارد، برای اینکه هم ذهن مسلمانان منطقه را منحرف کند و هم زمینه سلطه خود را بر بعضی کشورهایی که جزء اقمار آمریکا هستند، ادامه دهند. واقعیت مطلب این است که هلال شیعی را آنها مطرح کردند.
سعیدی ادامه داد: انقلاب ایران، بر مبنای اعتقاد دینی، مقاومت و ایستادگی است که (مردم) با دست خالی مقابل آمریکا ایستادند و پیروز شدند. این الگویی شد برای کشورهای دیگر، حزب الله الگو گرفت فرهنگ بسیجی ایران به لبنان صادر شد و اینها مقابل رژیم صهیونیستی ایستادند و آنها را وادار به فرار کردند. این فرهنگ به مردم فلسطین انتقال پیدا کرد، خیلی از گروههای فلسطینی قبل از انقلاب و به وجود آمدن حزب الله، گرایش چپ مارکسیستی داشتند، می خواستند با تکیه بر شوروی سابق به پیروزی برسند. انقلاب اسلامی این نگاه را متحول کرد یعنی با تکیه براعتقاد دینی هم می توان ایستاد و به پیروزی رسید.
سعیدی تأکید کرد: ملت عراق از دیرباز دارای روحیه انقلابی گری بود. چه در زمان صدام که انتفاضه چندین بار اتفاق افتاد، اینها نشانه تفکر بسیجی در درون ملت عراق است. لذا اینها آمدند و موضوع هلال شیعی را مطرح کردند، و گفتند ایران، عراق، سوریه و لبنان تشکیل دهنده هلال شیعی در جهت مقابله با جهان اهل سنت هستند، در حالیکه این تفکر اساسا تفکر غلطی است.
*  امام (ره) شعار وحدت داد و نه شعار شیعی
سعیدی تأکید کرد: امام (ره) شعار شیعی نداد شعار وحدت داد و خدا می داند خدمتی که امام به اهل سنت کرد کمتر از تشیع نبود. واقع مطلب این بود که اسلام را در منطقه از بین برده بودند. مارکس ادعا کرد دین افیون ملتهاست، در مصر ناصر شعار ملی گرایی و ناسیونالیستی سر داد، آتاتورک در ترکیه شعار ناسیونالیستی و پان ترکیسم سر داد. رضاخان در ایران شعار پان ایرانیسم سر داد. یعنی ناسیونالیسم، ملی گرایی و شعوبی گری در منطقه کاملا مشهود، و دین کنار زده شده بود.
* نقشه آمریکا برای تحریک اخوان علیه شیعیان
وی افزود: مردم مسلمان (در آن زمان) احساس حقارت می کردند. این تفکر امام (ره) توانست ملت ها را بیدار و اسلام را زنده کند و موجب فوران اندیشه بیداری اسلامی شود. بنابراین در این دوره اخیر، متاسفانه یکی از حربه هایی که آنها استفاده کردند شکل دهی حلقه اخوان المسلمین برای مقابله با هلال شیعی بود .. دقت کنید که حماس اخوانی است، آقای مرسی و مجموعش اخوانی است، در ترکیه اردوغان اخوانی است؛ نقشه آمریکا این بود که کنترل و هدایت اخوان المسلمین به مراتب راحتتر از مقابله با هلال شیعی است. اینها تحریک کردند حتی حماس اشتباه کرد و از دمشق به قاهره رفت. نباید این کار را می کردند حتی امروز مصری ها حماس را جزء گروههای تروریستی قلمداد کرده اند. یعنی واقعا این نقشه، بسیار غلط بود.
سعیدی خاطرنشان کرد: اردوغان، مرسی و بعضی کشورها به این نتیجه رسیدند که فقط سوریه مانده است، بنابراین پس از اخوانی کردن سوریه توی دهن اسرائیل می زنند. در حالیکه این فرضیه، اشتباه بود .. این تصور اشتباهی بود که بخواهند جریان اخوان المسلمین با هلال شیعی مقابله کند. این نقشه خطرناکی بود که آمریکایی ها برای آنها کشیده بودند.
سعیدی افزود: تحلیل آمریکا این بود که کنترل اخوان المسلمین به مراتب راحتتر از مقابله با هلال شیعی است. علت ایستادگی ایران در قضیه سوریه همین بود که احساس خطر کرد که اصلا اینها در دام آمریکا افتاده اند.
سعیدی اظهار داشت: اگر سوریه سقوط کند منافع رژیم صهیونیستی تامین می شود. این منافع و خواست آمریکا است.

"یکی از مهمترین نقاط ارزشمند و استراتژیک دولتمردان عراق و ایران این بوده است که در ماجرای سوریه تسلیم نقشه آمریکا و بعضی از جریان ها نشدند"

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نقاط ارزشمند و استراتژیک دولتمردان عراق و ایران این بوده است که در ماجرای سوریه تسلیم نقشه آمریکا و بعضی از جریان ها نشدند. یعنی مرسی اشتباهی را مرتکب شد که سرنوشت دیگری دارد. اردوغان در ترکیه وضعیت خوبی ندارد. چند روز پیش مقاله‌ای در یکی از رونامه های ترکیه دیدم که نوشته بود که ایران با یک حرکت منطقی و استراتژیک و ملایم، توانسته خواسته هایش را عملیاتی کرده و گام به گام جلو برود؛ اما ترکیه نتوانسته به هیچ یک از خواسته هایش برسد.
وی اظهار داشت: اینها خواب امپراتوری عثمانی را دیده بودند، یعنی واقعا باید ریشه این دربیاید که آیا واقعا اینها دنبال امپراتوری عثمانی بودند که اینقدر در ماجرای سوریه ورود پیدا کردند یا منافع دیگری در این قضایا بوده است. به نظر می رسد ترکیه یکی از استراتژیک ترین اشتباهات را در این ماجرا مرتکب شد و بنظر می رسد تا دیر نشده باید برگردد و با کشورهای مستقل منطقه همراه شود تا بتوانند منافع جهان اسلام را انشاء الله کاملا حفظ کنند.
سعیدی تأکید کرد: بالاخره عراق، ایران، حزب الله و سوریه اهداف مشترک زیادی دارند.
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: مهمترین نقش ما انتقال تفکر بسیجی است؛ یعنی انسانهای پاکباخته ای که بدون توقع حاضرند همه وجود خودشان را برای اسلام فدا کنند.
وی افزود: این تفکر بحمدالله در لبنان نهادینه شد، و در سوریه هم کسی باور نمی‌کرد این تفکر شکل بگیرد، حتی خود سران سوریه با نیروهای مردمی همراهی نداشتند ولی بعد احساس کردند این نیروها چه نقشی می توانند در ثبات منطقه داشته باشند. وقتی نیروهای ارتش منطقه ای را آزاد می کنند باید نیرویی وجود داشته باشد که آن منطقه را حفظ کند و این نیروهای مردمی هستند که این وظیفه را انجام می دهند. لذا در سوریه این تفکر منتقل شد
سعیدی خاطرنشان کرد: در عراق با توجه به وجود زمینه وجود تفکر بسیجی در گذشته، امکان اجرایی شدن آن بعد از تعامل مثبت بین ایران و عراق به وجود آمد.
وی تأکید کرد: امروز نیروهای مردمی بسیجی هستند که در کنار ارتش عراق نقش ایفا می کنند، که دل در گرو فرمان مرجعیت دارند و برای اجرایی کردن فرمان مرجعیت و دفاع از این سرزمین مقدس حاضرند هستی خودشان را به خطر بیندازند.
سعیدی گفت: اگر روزی سوریه و یا لبنان در جهت آزادسازی جولان و شبعا بر بیایند، در آن جا نیز ایران کمک مستشاری را به آنان خواهد داشت.

 

پربیننده ترین خبرها