نگرانی دمپسی از کمک ایران به نیروهای عراقی

نگرانی دمپسی از کمک ایران به نیروهای عراقی
شنبه 16 اسفند 1393 - 17:57

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که در گفتگو با مقامات عراقی، "نگرانی" خود را از آنچه "گسترش نفوذ ایران در عراق" نامید، به اطلاع آنان خواهد رساند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مارتین دمپسی در گفتگو با خبرنگاران که در حال پرواز به‌سوی عراق صورت گرفت، اظهار داشت که عناصر داعش از تکریت بیرون رانده خواهند شد.

به نوشته فرانس پرس، دمپسی با اشاره به نقش‌آفرینی ایران در تقویت توان رزمی نظامیان عراقی تأکید کرد که ترکیب نیروهای مردمی عراقی تحت حمایت ایران و سربازان ارتش عراق تقریباً در حال چیره شدن بر عناصر داعش در نبرد تکریت هستند.

دمپسی اما در ادامه مدعی شد که هیچ شواهدی در مورد اینکه نظامیان ایرانی حقیقتاً نبردی را انجام داده باشند، ندیده است. آن‌ها توانایی‌های رزمی نیروهای مردمی عراق را بهبود بخشیده‌اند اما افزایش نقش‌آفرینی ایرانی‌ها نگرانی‌هایی را بین کشورهای متحد ائتلاف آمریکا از جمله کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس برانگیخته است.

این ژنرال ارشد آمریکایی گفت: در حالی که ایران با مهیا ساختن شرایط برای حمله به تکریت، اعتبار خود را افزایش داده است، اما تمام ماجرای چگونگی امکان‌پذیری این حمله هنوز مشخص نشده است.

دمپسی در ادامه ادعا کرد "اگر حملات هوایی ائتلاف به‌رهبری آمریکا طی زمان (ماه‌های اخیر) برای عقب راندن داعش از بیجی انجام نمی‌پذیرفت، حمله کنونی از نظر نظامی غیرممکن می‌بود".

ابراز نگرانی دمپسی در حالی صورت می گیرد که جز ایران، هیچ یک از کشورهای جهان برای کمک جدی به ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش اقدامی انجام نداده اند.

دمپسی در بخش دیگر از سخنان خود گفت که مهمترین کار رهبران عراقی ایجاد تعادل بین نقش ایران در تقویت نیروهای مردمی و مشارکت عراق با ایالات متحده و دیگر اعضای ائتلاف بین‌المللی است.

به ‌گفته وی "تنها کسی که می‌تواند چنین تعادلی را ایجاد کند، نخست‌وزیر عراق است، بنابراین من می‌خواهم دیدگاه‌های وی را در مورد چگونگی ایجاد این توازن دریافت کنم".

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها