ضررهای سخنرانی نتانیاهو در کنگره از نگاه داگان

ضررهای سخنرانی نتانیاهو در کنگره از نگاه داگان
يکشنبه 17 اسفند 1393 - 16:14

العالم - رئیس سابق دستگاه جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) با انتقاد شدید از مواضع غیر منطقی و بی‌اساس بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در دوران مسئولیت من، نتانیاهو و ایهود باراک، با وجود مخالفت نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، در آستانه حمله نظامی به ایران بودند!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "مئیر داگان" رئیس سابق دستگاه اطلاعات خارجی  رژیم صهیونیستی(موساد)، از مواضع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در سفر اخیرش به آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت: نتانیاهو زیان های استراتژیک بزرگی به اسرائیل وارد کرده است.

 داگان روز جمعه در یک گفت وگوی طولانی با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی به ارزیابی سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و پیامدهای آن بر روی روابط استراتژیک ایالات متحده با رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: نتانیاهو، در دوره نخست وزیری اش اشتباهات بزرگ و وحشتناکی مرتکب شده است.

وی درباره اظهارات نتانیاهو در کنگره گفت: نتانیاهو در این سفر نه تنها هیچ دستاوردی نداشت و نتوانست به اهداف اعلام شده اش یعنی تغییر مواضع آمریکایی ها که در حال مذاکره با ایران درباره برنامه هسته ای تهران هستند دست یابد، بلکه زیان های بزرگی را نیز به بار آورد و حتی من احساس کردم که سخنرانی وی بیش از آنکه خطاب به آمریکایی ها باشد، خطاب به اسرائیلی ها ایراد شد.

داگان تأکید کرد: در صورتی که نتانیاهو یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی با سران چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار می کرد و پس از آن برای دیدار با اوباما به کاخ سفید می رفت، کارنامه اش روشن می بود.

رئیس سابق دستگاه جاسوسی خارجی رژیم صهیوینستی گفت: تک تک جملات سخنرانی نتانیاهو، باطل و بی اساس بود؛ از جمله اینکه، اظهارات وی درباره زمان مورد نیاز برای دستیابی [ادعایی و احتمالی] ایران به بمب هسته ای و توان موشکی این کشور کاملا باطل بود؛ همچنین اظهارات وی مبنی بر اینکه اسرائیل بزرگترین، نیرو برای دفاع از خودش را در اختیار دارد، نشان دهنده تهدید آشکار از سوی وی برای استفاده از گزینه نظامی است.

با این وجود داگان از نگرانی عمیقی اش نسبت به ادامه تقویت توان ایران پرده برداشت و گفت: اسرائیل نمی تواند ایران دارای بمب هسته ای را تحمل کند و هنوز هم امکان جلوگیری از این امر وجود دارد.
این مقام صهیونیست درباره امکان حمله نظامی اسرائیل به تنهایی به ایران با هدف نابودی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نیز گفت: به نظرم ما به درجه جنون رسیده ایم.

خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه در دوره ریاست داگان بر دستگاه موساد، شماری از دانشمندان هسته ای ایران ترور شدند از وی پرسید، آیا این ترورها باعث تأخیر در برنامه هسته ای ایران شده است، که داگان پاسخ داد: زمانی که دانشمندان هسته ای، تصفیه می شوند، باعث به وجود این احساس در میان مجموعه کاری شان می شود که توانشان در زمینه کار کردن درباره چنین برنامه هایی محدودتر خواهد بود.

وی همچنین برای اولین بار از این حقیقت پرده برداشت که در دو سال پایانی مسئولیتش در دستگاه جاسوسی خارجی اسراییل و در خلال شرکت در نشست های کابینه با نتانیاهو و ایهود باراک به این نتیجه رسیده بود که آنها تصمیم حمله نظامی به ایران را اتخاذ کرده بودند؛ آنها به این اقدام بسیار نزدیک شده بودند و من در آن لحظات به این نتیجه رسیدم که ما به درجه جنون رسیده ایم؛ زیرا در آن مرحله رؤسای تمامی دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل مخالفتشان با حمله تل آویو به ایران را اعلام کرده بودند، با این وجود به شدت احساس نگرانی کردم که ما در مقابل یک حمله نظامی قرار خواهیم داشت.

 داگان در پایان به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و گفت: جنگ اخیر علیه غزه چه دستاوردی برای ما داشت؟ در واقع بی نتیجه بود؛ ما نتوانستیم حماس را سرکوب کنیم و تنها نتیجه ای که بعد از 50 روز جنگ به دست آوردیم، آتش بسی است که حماس هرگاه بخواهد آن را نقض می کند؛ بنابراین نمی توان عملیات اخیر ارتش اسرائیل علیه غزه را دستاورد دانست.

پربیننده ترین خبرها