سند 12سال دروغگویی آمریکا درباره عراق فاش شد

سند 12سال دروغگویی آمریکا درباره عراق فاش شد
شنبه 1 فروردين 1394 - 18:58

یک پژوهشگر آمریکایی بالاخره بعد از گذشت 12 سال از جنگ ویرانگر آمریکا علیه عراق توانست به یک سند اطلاعاتی آمریکا دست پیدا کند که دروغ بودن ادعاهای مطرح شده برای به راه انداختن این جنگ را ثابت می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "جان گرینولد" پژوهشگر آمریکایی فاش کرد: اطلاعاتی که سازمان امنیت ملی آمریکا برای توجیه حمله به عراق به آنها استناد کرده بود، فاقد محتوای دقیق و مشخصی درباره ادعای وجود برنامه سلاح کشتار جمعی در عراق بود.

این پژوهشگر در زمینه آن دسته از اسناد اطلاعاتی آمریکا فعالیت می کند که بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، از طبقه بندی محرمانه خارج می شوند و دسترسی همگان به آنها امکان پذیر می شود.

این نخستین باری است که یک سند اطلاعاتی، دولت آمریکا را مسئول حمله به عراق بر اساس اطلاعات غیرموثق می داند.

گرینولد روز جمعه در پایگاه اینترنتی اختصاصی خود این سند را منتشر و جورج بوش پسر رئیس جمهور وقت و کالین پاول وزیر خارجه وی را متهم و تاکید کرد: آنها برای کسب حمایت ملت آمریکا، جنگ عراق را به راه انداختند؛ درحالی که می دانستند هیچ اطلاعات مستندی وجود ندارد که ثابت کند؛ عراق سلاح هسته ای و شیمیایی یا بیولوژیک پنهان کرده یا اساسا تهدیدی فوری یا خطری برای امنیت ملی آمریکا به شمار می آید.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این سند، مسئولان ارشد در دولت بوش برای زمینه سازی جنگ، تهدید عراق را به شدت بزرگنمایی کردند و ادعای دولت آمریکا درباره برنامه سلاح های کشتار جمعی، فاقد هرگونه پشتوانۀ مبتنی بر گزارش های سازمان های اطلاعاتی بود.

گرینولد درباره چگونگی دستیابی خود به این سند توضیح داد که اخیرا با ارائه درخواستی به سازمان اطلاعات آمریکا، از این سازمان درخواست کرده بود تا در خصوص برخی بندهای گزارش سازمان اطلاعات آمریکا که در سال 2004 منتشر شد، توضیحاتی به او بدهد. این اطلاعات در خصوص ادعای وجود زرادخانه سلاح های کشتار جمعی در عراق بود.

به گفته گرینولد، "با ارائه این درخواست، برای نخستین بار به نسخه ای ویرایش شده از آن گزارش دست یافتم. گزارشی که کنگرۀ آمریکا را به اتخاذ تصمیم صدور مجوز حمله نظامی و اعلام جنگ علیه عراق در 20 مارس 2003، برانگیخت تا با حمله نظامی، زرادخانه سلاح کشتار جمعی صدام را نابود کنند.

این پژوهشگر آمریکایی همچنین ادعاهای "دونالد رامسفیلد" وزیر دفاع وقت آمریکا در آن گزارش مبنی بر ارتباط صدام با سازمان القاعده بود، تکذیب کرد. رامسفلد در سال 2002 ادعا کرده بود که مدارکی تکان دهنده در اختیار دارد که ثابت می کند اعضای سازمان القاعده در عراق حضور دارند.

به گفتۀ گرینولد، بسیاری از اطلاعات و جزییاتی که درجه طبقه بندی سری و محرمانه از آنها برداشته شده است، ثابت می کند که اطلاعات موجود در خصوص عراق و سازمان القاعده، از نیروهای جدا شده از صدام و دیگران به دست آمده بود.

26

پربیننده ترین خبرها