دادگاه کیفری بین المللی؛ ناتوان از محاکمه داعش

دادگاه کیفری بین المللی؛ ناتوان از محاکمه داعش
پنج‌شنبه 20 فروردين 1394 - 11:54

العالم - دادگاه کیفری بین‌المللی درلاهه هلند از نداشتن اختیارات قانونی لازم برای انجام تحقیقات در خصوص جنایات گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه خبرداد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سومریه نیوز، فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی گفت: این دادگاه اختیارات قانونی برای آغاز تحقیقات درخصوص جنایت‌های تشکیلات تروریستی داعش درعراق و سوریه ندارد زیرا این دو کشور عضو این نهاد بین المللی نیستند و شورای امنیت وابسته به سازمان ملل متحد نیز در این باره درخواستی نداده اند.

وی افزود: دولت عراق و سوریه منشور "رم" را در این خصوص امضا نکردند و ما نمی توانیم تحقیقات خود را درخصوص جنایتهای داعش انجام دهیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل بنسودا نوشت: گروه تروریستی داعش مرتکب جنایت هایی شده که ننگی بر پیشانی تاریخ بشری است اما دادگاه کیفری بین‌المللی اختیارات قانونی لازم برای انجام تحقیقات در این باره را ندارد.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی خاطرنشان کرد: به رغم اطلاعاتی درباره اینکه پیکارجویانی از کشورهای عضو این نهاد بین المللی به تشکیلات تروریستی داعش پیوسته یا در جنایات تروریستی ضد بشریت و جنایات جنگی دست داشته اند اما انجام تحقیقات و پیگرد آنها در تشکیلات تروریستی بسیار محدود است.

بنسودا تاکید کرد: ما شکایت‌های بسیاری در خصوص جنایت‌های تشکیلات تروریستی داعش در منطقه دریافت کردیم و تمام این جنایت‌ها، افکار عمومی را متوجه خودکرده و جامعه بین‌الملل باید به آنها رسیدگی کند.

وی افزود: شورای امنیت از ما نخواسته است تا در خصوص این جنایت‌ها تحقیقاتی انجام دهیم.

بنسودا تاکید کرد: ما شاهد اعدام‌های دسته جمعی و سوء استفاده جنسی و تجاوز و همچنین شکنجه و نسل کشی از سوی عناصر داعش هستیم اما چارچوب قانونی برای تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در خصوص این جنایت‌ها وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها