خط آهن بصره - شلمچه، تقویت ارتباط ایران و عراق

سه شنبه 25 فروردين 1394 - 17:34

العالم - عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در سفر یک روزه به عراق در مراسم آغاز پروژه ساخت خط راه آهن بصره – شلمچه شرکت کرد.

به گزارش این پروژه در چارچوب موافقت های دو کشور برای افزایش سفرها و توسعه مبادلات تجاری و همکاری های دو جانبه ، با همکاری وزارتخانه های راه و ترابری ایران و عراق اجرا خواهد شد

هدف از ایجاد خط راه آهن بصره – شلمچه انتقال کالا ، مسافرو زوار عتبات عالیه بین ایران و عراق است.

ماجد النصراوی استاندار بصره امروز سه شنبه در مصاحبه با گزارشگر شبکه خبری العالم در عراق گفت :  وزیر راه و ترابری ایران با هدف شروع عملیات پروژه احداث خط راه آهن بصره – شلمچه به عراق سفر کرده است و طول این خط راه آهن تقریباً 32 کیلومتر خواهد بود.

باقر جبر صولاغ وزیر حمل و نقل عراق نیز افزود: ما با همتایان ایرانی خود نشست هائی را برای بررسی پروژه احداث خط راه آهن بصره – شلمچه برگزار کردیم و طول این خط راه آهن 5 / 32 کیلومتر خواهد بود و هزینه آن را دولت بغداد تأمین خواهد کرد زیرا در خاک عراق خواهد بود.

کل این مسیر از خرمشهر تا بندر بصره ۴۷ کیلومتر است که ایران عملیات احداث ۱۲ کیلومتر از این خط ریلی را از خرمشهر تا نقطه صفر مرزی انجام داده است.

ایران یک پل بزرگ را که امتداد خط راه آهن بصره – شلمچه خواهد بود، به عنوان هدیه خود به مردم عراق احداث خواهد شد.

بر اساس توافق طرفین قرار است کل این مسیر و پل تا قبل از اربعین ۹۵ به منظور جابجایی زائران عتبات عالیات با قطار به بهره برداری برسد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: ما با مسئولان عراقی درباره افزایش سفرهای آبی نیز توافق کردیم و پلی بزرگ به طول 700 متر را با هزینه 35 میلیون دلار به عنوان هدیه جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق احداث خواهیم کرد.

حسن دانائی سفیر ایران در عراق نیز اعلام کرد : حجم مبادلات تجاری اکنون حدود 12 میلیارد دلار است که پیش بینی می کنیم که در سال 2015 به 15 میلیارد دلار افزایش یابد.

MKH-14-07:52

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها