آغاز ساخت نخستین نیروگاه هسته ای در ترکیه

آغاز ساخت نخستین نیروگاه هسته ای در ترکیه
سه شنبه 25 فروردين 1394 - 22:29

العالم - عملیات ساخت یک نیروگاه هسته ای در شهر آکویو استان مرسین در جنوب ترکیه روز سه شنبه آغاز شد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، تانر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و سرگئی کیریینکو مدیرکل شرکت روساتوم روسیه و تعدادی از مسئولان ترک در مراسم آغاز عملیات نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه حضور داشتند.

ییلدیز در این مراسم با اشاره به اینکه ترکیه با احداث نیروگاه هسته ای وارد مرحله جدید و مهمی شده است ، افزود : 11 درصد از برق جهان توسط نیروگاه های هسته ای تولید می شود، آمریکا و روسیه 19 درصد از نیروی برق خود را با نیروگاه های هسته ای تولید می کنند و فرانسه نیز 78 درصد از نیروی برق خود را از طریق تأسیسات هسته ای تولید می کند.

وزیر انرژیم ترکیه گفت : هیچ کشوری نیست که بدون انرژی هسته ای پیشرفت کرده باشد و ساخت نیروگاه های هسته ای به معنای توقف تولید نیروی برق به روش های مختلف نیست و ترکیه همچنان به منابع داخلی و تجدیدپذیر تکیه خواهد کرد.

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد : اگر نیروگاه هسته ای آکویو امروز آماده بهره برداری بود ، برق شهر 15 میلیون نفری استانبول را تأمین می کرد و به طور کلی 28 درصد از انرژی برق همه شهرهای ترکیه تأمین می شد و نیازی به واردات گاز طبیعی به ارزش 14 میلیارد دلار در 10 سال گذشته نبود.

ییلدیز افزود : ترکیه با ایجاد نیروگاه هسته ای آکویو پس از چین به دومین کشور در سطح  جهان و اولین کشور در سطح اروپا در زمینه تولید انرژی برق تبدیل خواهد شد و سرمایه که در این نیروگاه هزینه خواهد شد ، 22 میلیارد دلار برآورد می شود.

"نجاتی یاماچ" معاون مشاور وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در دومین نشست " نیروگاه های هسته ای " در استانبول گفت : ترکیه سال 2010 با روسیه توافقنامه ای برای احداث اولین نیروگاه هسته ای در آکویو امضاء کرد و قرارداد ساخت دومین نیروگاه هم درسال 2013 با ژاپن منعقد شد.

یاماچ افزود : نیروگاه های هسته ای فقط برای تولید برق نیست بلکه فرصتی را نیز برای افزایش تحقیقات و توسعه و اشتغال زائی ایجاد می کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که برنامه احداث سومین نیروگاه هسته ای برای تولید برق در این کشور آماده شده است.

اردوغان در نشست تجاری ترکیه و اسلواکی در براتیسلاوا گفت : حجم سرمایه گذاری تجار ترکیه در اسلواکی به 31 میلیون دلار رسیده است و سرمایه گذاری اسلواکی در ترکیه نیز 14 میلیون دلار است که این سرمایه گذاری متقابل باید افزایش یابد.

اردوغان امروز در کنفرانس خبری مشترک با آندری کیسکا همتای اسلواک خود یادآور شد: حجم صادرات ترکیه در سال 2014 به 158 میلیارد دلار رسید و درآمدهای ملی این کشور در سال 2002 حدود 230 میلیارد دلار بود که در سال 2014 به 840 میلیارد دلار رسید .

اردوغان افزود : ترکیه یک نیروگاه در شمال و یک نیروگاه دیگر در جنوب خاک خود احداث می کند که این دو نیروگاه 7 یا 8 سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید و در این مدت برنامه احداث سومین نیروگاه هسته ای نیز برای تولید برق آماده خواهد شد زیرا نیاز ترکیه به برق بیشتر می شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها