اسد: تروریسم به تفکر وهابی تکیه دارد

اسد: تروریسم به تفکر وهابی تکیه دارد
جمعه 28 فروردين 1394 - 13:34

رئیس جمهور سوریه با تأکید بر تکیه تروریسم به تفکر وهابی اظهار داشت، خطر تروریسم در منطقه ما از حمایت سیاسی سران و مسؤولان سیاسی برخی کشورها و به ویژه غرب سرچمه می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" روز جمعه در مصاحبه با روزنامه سوئدی "اکسپرسن"، با اشاره به اینکه در دنیا سازمانی بین المللی و فعال برای جلوگیری از سوء استفاده یک کشور از ترورسیتها و مزدوران جهت ویران کردن دیگر کشورها وجود ندارد، تأکید کرد: تروریسم در منطقه ما و دنیا به تفکر وهابی تکیه دارد.

* تروریسم مسأله‌ای بین المللی است
بشار اسد در پاسخ به سؤالی درباره اوضاع سوریه با توجه به کنترل "داعش" بر بخشهایی از یرموک و سیطره "جبهه النصره" بر مرز سوریه و اردن، گفت: تروریسم همیشه و در هر زمان و مکانی خطر به شمار می آید. مبارزه با تروریسم حتی سالهای طولانی قبل از بحران در سوریه آغاز شده است. تروریسم خطر است، زیرا حد و مرزی نمی شناسد. تروریسم یک مسأله محلی و یا منطقه‌ای نیست، بلکه مسأله‌ای بین المللی است. و درباره سوریه می توان گفت که تروریسم به دلیل اوضاع نظامی که در سؤال نیز به آن اشاره شد، بسیار خطرناکتر و بدتر است.
بشار اسد افزود: خطر تروریسم اینبار به دلیل برخورداری آن از چتر حمایتی سیاسی از سوی برخی کشورها و سران و مسؤولان  و به ویژه کشورهای غربی است.
وی ادامه داد: بسیاری از مسؤولان در آغاز واقعیتها و حقایق را نمی دیدند؛ اما به دلیل نبود قانون بین المللی و نبود سازمانی بین المللی فعال برای حمایت از یک کشور در برابر کشور دیگری که از تروریستها و مزدوران برای ویران کردن دیگران سوء استفاده می‌کند، اوضاع کنونی بسیار خطرناکتر شده است. این همان چیزی است که در سوریه اتفاق می افتد.
بشار اسد تأکید کرد: به همین دلیل می گویم که بله اوضاع خطرناک است؛ ولی در عین حال می توان اوضاع را دگرگون کرد و هنوز زمان برای مقابله با آن دیر نشده است. با گذر زمان و هنگامی که تروریستها دلها و افکار مردم را برانگیزند، اوضاع خطرناکتر خواهد شد.

"خطر تروریسم اینبار به دلیل برخورداری آن از چتر حمایتی سیاسی از سوی برخی کشورها و سران و مسؤولان و به ویژه کشورهای غربی است"

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به سیطره تروریستها بر برخی مناطق این کشور، آیا ارتش و نیروهای سوری ضعیفتر از قبل شده‌اند، گفت: این موضوع طبیعی است و یکی از پیامدهای هرجنگی به شمار می آید. هر ارتشی به هر میزان که قدرت داشته باشد، در جنگ ضعیف می‌شود. جنگ کل جامعه و اقتصاد و اخلاق را به معنای تمام کلمه ضعیف می کند. و ارتش نیز بخشی از جامعه است و این امر طبیعی است.

وی درپاسخ به این سؤال که آیا ارتش سوریه ضعیفتر از قبل شده، اظهار داشت: این مسأله (کنترل تروریستها بر مناطقی از سوریه) ارتباطی با آن موضوع یعنی ضعیف شدن و یا قوی شدن ارتش ندارد. همانطور که گفتم، در هر جنگی ارتش ضعیف می شود و این یک مسأله طبیعی است. اما در وضعیت ما وقتی به روند جنگ طی 4 سال گذشته نگاهی بیندازید، متوجه تعقیب و گریزها می‌شوید.
* حمایت گسترده عربستان، ترکیه و قطر از تروریستها
بشار اسد افزود: گاهی پیروز می شوید و گاهی از دست می دهید؛ و این امر به معیارهای متعدد و عوامل داخلی بستگی دارد. ولی بعضی از این مسائل به حمایتهای ارائه شده به تروریستها بستگی دارد. به عنوان مثال در خصوص موضوع "ادلب" عامل اصلی آن حمایت گسترده‌ لجستیکی و نظامی ترکیه (از تروریستها) بود. و طبیعتا همه آنان از عربستان سعودی و قطر حمایت مالی شدند.
* هماهنگی کامل تروریستها و دولت و نهادهای ترکیه در ادلب !
بشار اسد با تأکید بر اینکه بر اساس اطلاعات به دست آمده این حمایتهای گسترده صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تروریستها هرگونه حمایتی را دریافت کرده و مانند ارتشی یکپارچه عمل کردند. جبهه النصره که بخشی از القاعده است و دولت و نهادها و یا سازمان اطلاعات ترکیه، همگی در آن نبرد (ادلب) مانند یک ارتش یکپارچه عمل کردند.
رئیس جمهور سوریه گفت: درنتیجه این امر مربوط به ضعف و یا قدرت ارتش ما نیست، بلکه بیشتر درنتیجه حجم حمایتهایی است که تروریستها از ترکیه دریافت می کنند.
 

* ترکیه، قطر و عربستان کشورهای مستقلی نیستند
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که آیا اهداف خاص ترکیه، قطر و عربستان درباره سوریه در مقایسه با 4 سال قبل تغییر کرده، اظهار داشت: نخست باید دقت کرد که این کشورها مستقل نیستند، درنتیجه اهداف خاصی از خود ندارند. البته این کشورها گاهی اوقات رفتارهایی تنگ نظرانه یا انتقامجویانه و یا بر اساس نفرت علیه دیگران داشته‌اند. ولی در اینجا باید به صراحت بگوییم که در بعضی اوقات اقدامات این کشورها به نفع آمریکا بوده است.
وی افزود: نمی توانیم بگوییم که آنان اهداف خاص خود را دارند، ولی باید در نظر داشت که این کشورها تغییری نکرده اند و همچنان از همان تروریستها حمایت می کنند، زیرا این رفتارها ارتباطی با بحران سوریه ندارد؛ و آنان با پشتیبانی از تفکر وهابیت و افراطی گری از تروریستها در افغانستان حمایت کردند؛ و این افراطی گری اخیرا به اروپا نیز کشیده شد.
بشار اسد تأکید کرد: آنان طی چندین دهه از تروریسم حمایت کردند؛ و اکنون نیز از همان ایدئولوژی و گروه‌ها، البته تحت عناوین و نامهای مختلف در سوریه حمایت می‌کنند. بنابراین تغیری در رفتار آنان صورت نگرفته است.
* تفکر وهابیت، پایه تروریسم در کل دنیا است
بشار اسد با بیان اینکه وهابیت ریشه و پایه تروریسم در کل دنیا است، خاطرنشان کرد: هر تروریست در دنیا، اعتقادات خود را بر اساس تفکرات وهابی بنیانگذاری می کند؛ و اقدامات تروریستی طی دهه‌های اخیر در خاورمیانه و کل دنیا، ریشه در وهابیت دارد.

"مشکل آمریکا و برخی مسؤولان غربی این است که آنان معتقدند، می توانند از تروریسم به عنوان یک برگه سیاسی استفاده کنند."

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا از موضوع ارتباط وهابیت و تروریستها اطلاع دارد، و چرا این کشور همچنان به حمایت از عربستان ادامه می دهد، گفت: این سؤال بسیار مهمی است؛ زیرا آمریکا در دهه هشتاد قرن بیستم، گروه های القاعده و طالبان در افغانستان را مجاهدان می نامید. "جورج بوش" آنان را با این توصیف مورد خطاب قرار می داد. ولی پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 آنان را تروریست نامیدند. مشکل آمریکا و برخی مسؤولان غربی این است که آنان معتقدند، می‌توانند از تروریسم به عنوان یک برگه سیاسی استفاده کنند. در واقع تروریسم مانند عقرب است.. هنگامی که فرصت بیابد، نیش می زند. بنابراین آنان (آمریکایی‌ها) از این موضوع اطلاع دارند، ولی نمی‌دانند که استفاده از تروریسم به عنوان برگه سیاسی، چقدر خطرناک است.

* نشست اخیر مسکو مثبت بود
بشار اسد، نتایج دیدار هیئت رسمی سوریه با گروهی از مخالفان در موسکو را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این نخستین باری بود که در چنین نشست‌هایی، توافقی حاصل شد.
وی افزود: درباره بعضی اصول که می‌تواند پایه‌ای برای گفتگوهای آینده بین سوری‌ها باشد، توافق شد؛ ولی این گفتگوها هنوز به پایان نرسیده است. گفتگوها 4 روز ادامه داشت ولی چهار روز برای نهایی کردن برنامه کاری، کافی نیست.
* بحران سوریه یک جنگ داخلی نیست
بشار اسد درباره اظهارات "استفان دی میستورا" فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه، مبنی بر برگزاری نشستهای مشورتی در ماه های مه یا ژوئن، برای ارزیابی فرصتها جهت ایجاد زمینه مشترک بین کشورهای اصلی که به جنگ در سوریه اهتمام می ورزند، گفت: من در این نقطه با دی میستورا هم نظر هستم. زیرا ما اگر به جنگ در سوریه به عنوان یک درگیری داخلی بین گروه‌های سوری بنگریم، این نگاه غیر واقعی است.
رئیس جمهور سوریه ادامه داد: در واقع مشکل آنقدرها هم پیچیده نبود، ولی به دلیل دخالتهای خارجی پیچیده شد.
* دلیل ناکامی دی میستورا در حلب
وی تأکید کرد: هر طرحی که سوریه بخواهد برای حل مشکل در پیش بگیرد، همانطور که طرح دی میستورا در حلب با آن مواجه شد، به دلیل دخالتهای خارجی شکست می خورد.
بشار اسد افزود: در حلب چنین اتفاقی افتاد، و ترکیه از گروه ها و تروریست‌هایی که از آنان حمایت می کند خواست با دی میستورا همکاری نکنند.
بشار اسد خاطرنشان کرد: طرح دی میستورا برای حلب با تلاشهای ما جهت آشتی ملی در مناطق مختلف سوریه، همسو است و همخوانی دارد.
بشار اسد گفت: هنگامی که به مردم کمک کنید که به زندگی طبیعی خود بازگردند و دولت آنان را مورد عفو قرار دهد و آنان سلاح خود را تحویل دهند، می توان کارها را به خوبی پیش برد و اوضاع را بهتر کرد.

* سوریه همچنان از طرح دی میستورا حمایت می کند
وی اظهار داشت: ما از طرح دی میستورا برای حلب از همان آغاز حمایت کردیم زیرا با اصول ما برای آشتی ملی همخوانی دارد و ما همچنان از این تلاشها حمایت می کنیم.
* خواست مردم سوریه پایان جنگ است
بشار اسد در خصوص اعطای پناهندگی به شهروندان سوری در سوئد گفت: این موضوع در هر کشوری مایه تقدیر و تشکر است. این اقدام انسانی سوئد در قبال بحرانهای مختلف از جمله جنگ در سوریه، قابل تقدیر است. اعطای سرپناه به مردم کار خوبی است. اما اگر از همان سوری هایی که از سوریه گریخته اند بپرسید که چه می خواهند، آنان می گویند که نمی خواهند از سوریه به دلیل جنگ فرار کنند، بلکه می خواهند این جنگ پایان یابد. این هدف آنان و ما است. بنابراین خوب است که به انسانها سرپناه داد، ولی بهتر آن است که به آنان کمک شود که به کشورشان بازگردند.
* اروپا به محاصره مردم سوریه پایان دهد
بشار اسد تأکید کرد: همه کسانی که از سوریه گریخته اند، فقط به خاطر جنگ نبوده است؛ آنان به خاطر محاصره و از دست دادن روزی و منابع مالی خود از این کشور خارج شدند و به سوئد و یا کشورهای دیگر رفتند تا بتوانند نیازهای روزانه خود را تأمین کنند.
وی افزود: بنابراین کشورهای اروپایی باید محاصره همه سوری ها را پایان دهند و از حمایت از تروریستها تحت هر عنوانی خودداری کنند.

"کشورهای اروپایی باید محاصره همه سوری ها را پایان دهند و از حمایت از تروریستها تحت هر عنوانی خودداری کنند"

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: کار دیگری که کشورهای اروپایی باید انجام دهند این است که کشورهایی را که از تروریستها حمایت می کنند و مانع از طرح های صلح در سوریه می‌شوند، تحت فشار قرار دهند.

 

* خطرناکترین سران داعش از منطقه اسکاندیناوی هستند
بشار اسد درباره آمار سازمان اطلاعات سوئد مبنی بر بازگشت شماری از تروریستها از سوریه و ادامه حضور شماری از اتباع سوئد در سوریه، و خطر آنان برای سوئد گفت: درست نیست که به تروریسم به عنوان یک مسأله محلی و یا منطقه‌ای نگریسته شود. همانطور که گفتم، تروریسم یک مشکل بین المللی است. اگر بخواهید از سوئد به عنوان بخشی از اروپا و یا منطقه اسکاندیناوی سخن بگویید، باید در نظر داشته باشید که خطرناکترین سران داعش در منطقه ما، اهل اسکاندیناوی هستند.
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که آیا این سخنان او، اطلاعات است و یا اظهار نظر افزود: بله اینها اطلاعاتی است که ما به دست آورده ایم. بنابراین نمی توان خطر این گروه را از دیگر کشورها جدا دانست. هنگامی که تروریسم در کشورهای مختلف اروپایی رشد می کند، نمی توانیم بگوییم که سوئد در امنیت باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: هنگامی که حیاط خلوتی برای اروپا وجود داشته باشد، به ویژه در حوزه دریای مدیترانه و شمال آفریقا که در آشوب قرار دارد و سرشار از تروریستها است؛ اروپا نمی تواند در امنیت باقی بماند. بنابراین با این مسأله که تروریستها تهدید اصلی هستند موافقم؛ ولی نمی توان آن را یک موضوع محلی دانست. 
بشار اسد تأکید کرد که هیچ ارتباطی بین سازمانی های اطلاعاتی سوئد و سوریه وجود ندارد.
وی افزود: هرآنچه که از حملات تروریستی در اروپا اتفاق افتاد، ما از آغاز بحران در سوریه در باره آن هشدار داده بودیم؛ و باید انتظار داشته باشیم که حملات بیشتری در این زمینه روی دهد.
* دلیل کمک گرفتن از حزب الله لبنان
رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی درباره کمک گرفتن از حزب الله گفت: ما به عنوان یک کشور، حق داریم از هر کشور یا سازمان و تشکیلاتی برای جنگ با تروریسم، کمک بگیریم.
اسد درپاسخ به این سؤال که در مقابل حمایت عربستان، قطر و ترکیه از داعش و النصره، دولت سوریه نیز از حزب الله کمک می گیرد، افزود: ما به عنوان مردم سوریه نمی پذیریم که این کشور با گروه های تروریستی مقایسه شود. ما می خواهیم که به کشور خود کمک و از شهروندان دفاع کنیم. ولی داعش، النصره و یا اخوان المسلمین وظیفه دارند که مردم را بکشند و بترسانند؛ و نمی توان آنان را با دولت و مردم سوریه مقایسه کرد.
بشار اسد خاطرنشان کرد: ما به عنوان مردم سوریه حتی قبل از قدرت گرفتن داعش در موصل، با عراقی ها همکاری کردیم. حتی پیش از آن همکاری اطلاعاتی و نظامی ما با عراقی ها خوب بود و دلیل آن هم این بود که عراقی ها می دانستند که تروریسم به عراق منتقل خواهد شد. همین امر نیز در ارتباط با لبنان اتفاق افتاده است. حزب الله آگاه است که تروریسم در سوریه به معنای تروریسم در لبنان است درنتیجه این همکاری برای همه ما بسیار مهم است.

 

پربیننده ترین خبرها