ترکیه سفیر خود را از اتریش فرا خواند

ترکیه سفیر خود را از اتریش فرا خواند
پنج‌شنبه 3 ارديبهشت 1394 - 10:51

در اعتراض به اقدام پارلمان اتریش برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، ترکیه سفیر خود را از اتریش برای رایزنی فرا خوانده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پارلمان اتریش نسل کشی ارامنه را در جریان جنگ جهانی اول در دوره امپراتوری عثمانی به رسمیت شناخته است.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد، مصوبه پارلمان اتریش آسیب هایی دائمی به دوستی و روابط بین ترکیه و اتریش به وارد کرد، ترکیه تصمیم گرفته حسن گاش، سفیر خود در وین را برای رایزنی فرا بخواند.

وزارت خارجه ترکیه مصوبه یاد شده را مخالف حقایق حقوقی و تاریخی خوانده و مدعی شد؛ انتساب جرمی که ارتکاب نیافته به ملت ترکیه قابل قبول نیست و آنکارا این افترای تاریخی را فراموش نخواهد کرد.

در این اطلاعیه با اشاره به اینکه اتریش و ترکیه در جنگ جهانی اول در یک صف جای داشتند، افزود: وین خوب به این نکته که “تراژدی بزرگ” رخ داده، نسل کشی نیست، آگاهی دارد.

در یکصدمین سالگرد کشتار وسیع ارامنه از سوی ترکهای عثمانی ، پارلمانهای بسیاری از کشورهای اروپایی این مساله را نسل کشی نامیده اند.

در حالی که دو روز به سالگرد یادبود کشتار سال 1915 ارامنه باقی مانده است، پارلمان اتریش روز چهارشنبه برای یادبود نسل کشی ارامنه، یک دقیقه سکوت اعلام کرد. اتریش که متحد امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول بود، تاکنون این موضوع را به طور رسمی تایید نکرده بود.

اما ترکیه در بیانیه ای «رفتار به لحاظ تاریخی مغرضانه» نمایندگان پارلمان اتریش را رد و آن را به منزله رویکردی تبعیض آمیز و دشنام ناحق به مردم ترکیه ارزیابی کرده است.

ترکیه اقدام امپراتوری عثمانی به کشتار سازمان یافتۀ جمعیت ارمنی ترکیه در جریان جنگ جهانی اول را رد کرده و به ویژه اصطلاح «نسل کشی» را که توسط ارمنستان،‌ شماری از مورخان و حدود 20 کشور از جمله فرانسه، ایتالیا و روسیه به رسمیت شناخته شده است، نمی پذیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها