جنگ شاهزادگان سعودی با انقلاب فقرای یمن

جنگ شاهزادگان سعودی با انقلاب فقرای یمن
شنبه 5 ارديبهشت 1394 - 15:05

روزنامه السفیر لبنان، درمقاله ای درباره حملات عربستان سعودی به مردم یمن با دلارهای نفتی، به دلایل حمله شاهزادگان سعودی که بر بخش نظامی و سایر بخش های این کشور سیطره دارند، اشاره کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این مقاله به قلم "قاسم عزالدین" نوشته شده،  آمده است: عربستان سال 1934 استان های جیزان، عسیر و نجران یمن را اشغال کرد و آن را حیاط خلوت خود قرار داد و هنگامی که جنوب یمن خواست از سیطره عربستان خارج شود ، علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن، سال 1994 با کمک عربستان جدایی طلبان را سرکوب کرد، رییس جمهوری که 33 سال به تنهایی بر یمن حکومت نکرد بلکه عربستان را نیز در حکومتش شریک کرده بود. 
"فرد هالیدی" کارشناس ایرلندی معروف، در کتاب خود با عنوان "مناقشه سیاسی در شبه جزیره عربستان" می نویسد که عربستان برای پیدا کردن متحدانی برای خود در یمن سالانه 3 میلیارد دلار به قبایل این کشور اعطا می کرد.
رییس قبیله بکیل نیز در خاطرات خود می نویسد که عربستان هر سال به قبایل یمن به خصوص حاشد و بکیل پول هایی می داد.
عربستان با کمک همین دلارهای نفتی اش توانست در سال 2000 توافقنامه جده را با "عبدالله حسین الاحمر" رییس قبیله حاشد، امضا و در نهایت سال 1934 طبق همین توافقنامه استان های سه گانه جیزان، عسیر و نجران یمن را به خاک خود ملحق کند.
پس از این که عبدربه منصور هادی جانشین علی عبدالله صالح شد، با کمک عربستان شروع به بازسازی ارتش کرد ولی عربستان عزل و نصب همه فرماندهان عالی رتبه ارتش را خود به دست گرفت و هر چند در بازسازی ارتش یمن نقش داشت اما با هدف تأمین منافع خود به حمایت از حزب تجمع، قبایل استان حضرت موت و القاعده در استان های مأرب، أبین و شبوه برای تضعیف ارتش پرداخت.  
انقلابیون یمن به خصوص جنبش انصار الله با کمک ایران انقلاب نکرده اند، بلکه انقلاب را خودجوش و برای تغییر اوضاع کشورشان و تأمین منافع فقرا آغاز کردند.

انقلابیون امید را بار دیگر در فقرا زنده کردند و با ارتش در مبارزه با القاعده همکاری می کنند.
جنبش انصارالله برای کمک به حل بحران یمن و جلوگیری از تجزیه این کشور گروه های سیاسی را وادار به امضای توافقنامه صلح و مشارکت در روز 21 سپتامبر 2014 کرد، توافقنامه ای که راه را برای مشارکت مردم در حل و فصل مشکلات کشورشان فراهم کرد و در این راستا "جمال بن عمر" نماینده سازمان ملل متحد نیز به علت موافقت با سپردن سرنوشت یمن به دست مردم این کشور، عزل شد.

پربیننده ترین خبرها