ولیعهد و وزیرخارجه عربستان برکنار شدند

ولیعهد و وزیرخارجه عربستان برکنار شدند
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 - 07:13

پادشاه عربستان در اقدامی فوری و از پیش اعلام نشده، ولیعهد و وزیرخارجه این کشور را برکنار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سلمان بن عبدالعزیز" در فرمانی "مقرن بن عبدالعزیز" را از ولیعهدی برکنار و "محمد بن نایف" را به عنوان جانشین خود تعیین کرد. ملک سلمان پسرش را نیز به عنوان جانشین ولیعهد تعیین کرد.

در بیانیه تلویزیون دولتی عربستان آمده است که برکناری مقرن به درخواست او صورت گرفته است، بدون آنکه به دلیل این درخواست اشاره‌ای شود. سلمان همچنین "سعود الفیصل" را از وزارت خارجه برکنار و "عادل الجبیر" سفیر عربستان در واشنگتن را به عنوان جانشین او در وزارت خارجه تعیین کرد.

به گفته کارشناسان، این تغییرات فوری در مراکز قدرت به دلیل تلاش پیگیر سلمان پادشاه عربستان برای کنار گذاشتن فرزندان و نوادگان پادشاه سابق، و همچنین اختلافات خاندان حاکم در خصوص سرنوشت جنگ علیه یمن و همچنین بحران به وجود آمده در نتیجه دستگیری ده‌ها تن از شهروندان به اتهام وابستگی به داعش صورت گرفته است.

 

محمد بن نایف ولیعهد جدید عربستان

"محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود" که از سوی پادشاه به عنوان ولیعهد تعیین شده، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر کشور عربستان سعودی است.
وی متولد سال 1959 میلادی است. محمد یکی از فرزندان شاهزاده نایف بن عبدالعزیز آل سعود، از همسر او "جوهره بنت عبدالعزیز بن مساعد بن جلوی آل سعود" است.
محمد بن نایف، علاوه بر گرفتن مدرک علوم سیاسی از یکی از دانشگاه های آمریکا، دوره هایی نظامی را در خارج از کشورش گذرانده است.
بن نایف در سال 2012 از سوی عبدالله بن عبدالعزیز به عنوان وزیر کشور عربستان تعیین شد و همچنان این پست را در اختیار دارد.

 

 

مقرن بن عبدالعزیز

مقرن بن عبدالعزیز در حالی از ولیعهدی کنار گذاشته شده است که مدت زیادی از تعیین او برای این پست نگذشته بود.
مقرن در سال 1945 متولد شد. وی سی و پنجمین فرزند مذکر ملک عبدالعزیز است.

وی پیش از بندر بن سلطان، رئیس سرویس اطلاعاتی خارجیِ عربستان سعودی بود.


 

 

 


 

 

سعود الفیصل

پادشاه عربستان در حکم برکناری سعود الفیصل تأکید کرده است که برکناری سعود الفیصل به درخواست خودش و به دلیل بیماری صورت گرفته است.

سعود الفیصل همچنین در حکم دیگری از سوی پادشاه به عنوان وزیر مشاور دولت و عضو شورای وزیران و مشاور و نماینده ویژه پادشاه و ناظر بر امور خارجه تعیین شد.

سعود الفیصل 40 سال وزیر خارجه عربستان سعودی بود.

سعود الفیصل سال 1940 در ریاض به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد از دانشگاه پرینستون آمریکا است. الفیصل از سال ۱۹۷۱ بمدت چهار سال معاون وزیر نفت عربستان بود و از سال ۱۹۷۵ به صورت مستمر به‌عنوان وزیر خارجه عربستان شد.
 

 

عادل الجبیر وزیر خارجه جدید عربستان

"عادل بن احمد الجبیر" وزیر خارجه جدید عربستان، متولد سال 1962 میلادی است که تا پیش از این سفیر این کشور در آمریکا بود.
الجبیر قبلا مشاور "عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود" پادشاه سابق عربستان در امور خارجه بود. وی نزد غربی ها به عنوان نماینده عربستان سعودی شناخته می شود.
 

الجبیر دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه شمال تکزاس و علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه جورج تاون آمریکا است.

 

 

محمد بن سلمان فرزند پادشاه، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع

بر اساس فرمان پادشاه، "محمد بن سلمان" از این به بعد جانشین ولیعهد خواهد بود.
محمد بن سلمان همچنین وزیر دفاع عربستان سعودی است.

محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود که متولد ۱۹۸۵ است؛ همچنین رییس دربار سلطنتی پادشاه است.
مهمترین تحول از زمان رسیدن او به وزارت دفاع، اعلام جنگ علیه یمن و تشکیل ائتلاف برای تجاوز هوایی به مناطق مختلف یمن است. جنگی که طی آن هزاران کشته و مجروح برجا مانده است.

پربیننده ترین خبرها