چالش میان سلمان، عبدالله و سیسی در شرم‌الشیخ

چالش میان سلمان، عبدالله و سیسی در شرم‌الشیخ
شنبه 12 ارديبهشت 1394 - 22:37

یک منبع دیپلماتیک غربی از دیدار دوجانبه پادشاه سعودی و همتای اردنی خود در آستانه نشست اخیر شرم الشیخ مصر خبر داد و گفت: این دیدار با سرزنش متقابل و تبادل عبارت‌های تند میان دو پادشاه به علت اختلافات پشت پرده همراه بود.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری العالم، به نقل از روزنامه اینترنتی "رای الیوم"، این دیپلمات غربی خاطرنشان کرد: سلمان بن عبدالعزیر پادشاه سعودی در دیداری کوتاه با عبدالله دوم پادشاه اردن در شرم الشیخ، طرف مقابل را به علت ارزیابی انتقادی از عملکرد سعودی، سرزنش کرد و پادشاه اردن با کنایه در پاسخ گفت؛ آنچه از طریق کانال های مصری در این خصوص به اطلاع پادشاه سعودی رسیده، دقیق نیست و این ارزیابی در چارچوب سرزنش سعودی مطرح نشده است.

این سخن پادشاه اردن در حضور پادشاه سعودی اشاره به این موضوع داشت که "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر محتوای گفت وگوی پشت درهای بسته خود با عبدالله دوم را به طرف عربستانی منتقل کرده است و این امر به رد و بدل کردن عبارات سرزنش آمیز بین قاهره و امان منجر شد و روند ارتباطات بین مقامات عالی رتبه دو کشور را تحت تاثیر قرار داد.

طرف اردنی که در این دیدار از سرزنش همتای سعودی خود با به کار بردن عبارت " ای برادر، ابو حسین"، شوکه شده بود برای طرف سعودی توضیح داد که آنچه از قول طرف اردنی در نشست بین مقامات قاهره و امان منتقل شده، اصل ماجرا نبوده و مساله مربوط به نقطه نظرهای اردن نسبت به عملیات "توفان قاطعیت" سعودی بوده است.

ارتش سعودی از بیش از یک ماه پیش تجاوز نظامی به یمن را با عنوان "توفان قاطعیت" آغاز کرد و درپی ناکامی خود در رسیدن به اهدافش، با اعلام توقف آن، عملیات تجاوزگرانه دیگری را علیه این کشور به نام "بازگرداندن امید" به راه انداخت.

پربیننده ترین خبرها