مدير شبكه العالم مطرح کرد:

مقابله العالم با جريان يك‌سويه خبري غرب در منطقه

مقابله العالم با جريان يك‌سويه خبري غرب در منطقه
يکشنبه 13 ارديبهشت 1394 - 19:41

مديرشبكه العالم ماموریت اصلی این شبکه خبری را مقابله با جریان یک سویه خبری غرب و هم پیمانان آن در منطقه دانست و گفت: شبکه خبری العالم یکی از بانفوذ ترین رسانه های تاثیر گذار در امر اطلاع رسانی است و این امر موجب خشم رسانه‌‌هاي غربي و سعودي شده است.

" سید احمد سادات" در گفت و گو با هفته نامه صدا و سیما افزود: مخاطبان اصلي این شبکه خبری عرب‌زبانان در منطقه خاورميانه، اروپا، استراليا و آمريكا هستند و تلاش می شود با اطلاع‌رساني سريع، توأم با دقت و صحت، انحصار خبري غرب شکسته شود و با ايجاد همدلي بين مسلمانان و واكاوي نقاط ضعف و قوت آن‌ها، مسائل مسلمانان در سطح جهان اسلام و كشورهاي اسلامي بطور شفاف و واقعی انعکاس یابد.

وی گفت: ما قرائتي متفاوت از فعاليت سایر رسانه های خبری و خبررساني در امر اطلاع رسانی داريم كه این وظیفه خبری براساس صداقت، شفافيت و زاويه ديد مردم منطقه و پيوند‌هاي اسلامي شکل می گیرد و مخاطبان بخش های خبری العالم بخوبی متوجه تناقضي گویی ها در ميان ديگر رسانه‌‌هاي غربي و عربي هستند.

مدیر شبکه خبری العالم با اشاره به جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی در لبنان و سکوت خبری خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي خبري مانند آسوشيتدپرس، الجزيره، العربيه و سي.‌ان‌.‌ان  در این زمینه، افزود: اما شبكه خبری العالم با اقتدار و حضور میدانی در صحنه های نبرد، موفق شد با ارسال گزارش‌هاي لحظه به لحظه، به‌عنوان يك منبع خبري موثق حقايق جنگ را منعکس کرده وتأثير فراواني در افكارعمومي بر جاي گذارد.

سادات افزوده است: عملکرد این شبکه خبری در جنگ 22 روزه غزه نیز باعث نگراني شدید رژيم صهيونيستي و بعضي از كشورهاي محافظه‌كار منطقه شد.

مدیر شبکه العالم با بیان اینکه اوج گیری بيداري اسلامي سبب جهت‌گيري و روشن شدن خط ومشی رسانه‌ها درمنطقه شده است، خاطر نشان کرد، درزمان حاضر ما با جبهه‌بندي‌هاي خاصي روبرو هستيم به‌طوري كه اكنون رسانه‌هاي مقاومت كه به لايه‌هاي مردمي، انقلابي و حزبي نزديك‌ترند در مقابل رسانه‌هاي غربي، صهيونيستي و عربي قرار‌دارند که نحوه پوشش اخبار و جهت‌گيري تحليل‌هاي این رسانه ها ، همسو با سياست‌هاي منطقه‌اي جبهه مقابل متشكل از حكومت‌هاي دست نشانده و مرتجع عرب به سردمداري عربستان سعودي است.

سادات در ادامه با اشاره به بحران ساختگی در سوريه گفت: بحران کنونی در این کشور توطئه‌اي عربي، غربي و صهيونيستي است كه شرايط حضور تروريست‌هاي تكفيري از 80 كشور را در سوريه فراهم كرده اند تا محور مقاومت را تضعيف كنند و رسانه‌هاي ارتجاعي عرب مانند الجزيره، العربيه وبنگاه‌هاي خبر پراكني بين‌المللي و غربي نیز به این بحران آفرینی شتاب دادند.

وی افزود: شبکه العالم به همراه برخی رسانه های همسو از جمله المنار، الميادين و برخي ديگر از رسانه‌هاي محلي لبناني، عراقي و سوري موفق شد برغم خبرسازي‌ها و توليد فيلم‌هاي هاليوودي و خروج از دايره حرفه‌اي و توطئه غربي- عربي ،افكار عمومي منطقه و جهان را در جهت صحیح اطلاع رسانی از تحولات سیاسی در این کشور معطوف کند.

سادات، نقش شبكه‌‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي را در راهبرد اهداف اين شبكه بسيار مؤثر دانست و گفت : دركنار پايگاه اطلاع‌رساني عربي، سايت خبري فارسي نيز براي مخاطبان فارسي‌زبان ايجاد شده تا به انتشار آخرين اخبار و تحليل‌هاي شبكه العالم از تحولات منطقه و جهان دسترسي داشته باشند. با ميليون‌ها كاربر در صفحه فيسبوك، توئيتر، اينستاگرام تا صفحات اختصاصي این شبکه در گروه‌هاي وايبر، واتس‌اپ، تلگرام شديداً فعال هستيم و در هر لحظه اخبار همراه با عكس و فيلم برای كاربران ارسال مي‌شود.

وی تصریح کرد: نقش اين شبكه‌ها در تحولات مصر و بحرين، عراق، سوريه و عربستان سعودي بسيار مؤثر بوده است و به‌طور نمونه پوشش حوادث انقلاب بحرين و بحران‌هاي داخلي عربستان سعودي خصوصاً منطقه شرقيه عربستان كه شيعه‌نشين هستند ـ به‌صورت ويژه و تفصيلي در شبكه العالم منعكس مي‌شود و بسياري از مخاطبان داخلي از جمله مسئولان حوزه سياست خارجي، پژوهشگران و صاحب‌نظران سياسي، اخبار تحولات و اوضاع و احوال منطقه را از شبكه العالم پي مي‌گيرند و از تحليل‌هاي اين شبكه استفاده مي‌كنند.

مدیر شبکه خبری العالم درخصوص افزایش قدرت و توان تاثیر گذاری این شبکه خبری و بکار گیری نیروهای مجرب و کارآمد در این رسانه گفت: حضور خبرنگاران با تجربه شايد يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي هر شبكه باشد كه درباره شبكه العالم اين بخش حساسيت بيش‌تري دارد وما براساس ملاك‌هايي مانند برخورداري از حسن شهرت، همسو بودن با سياست‌هاي شبكه، داشتن سواد رسانه‌اي، فن بيان و چهره‌رسانه‌اي، صلاحيت‌هاي فردي افراد را مي‌سنجيم و پس از بررسي تجارب و سوابق كاري فرد، آن‌ها را انتخاب مي‌كنيم. گذراندن دوره‌هاي تخصصي در ايران و لبنان هم بخشي از اين گزينش خواهد بود. با اين‌حال در انتخاب خبرنگاران شبكه همواره سعي شده است از افرادي استفاده شود كه بومي آن كشور يا منطقه باشند.

وي اضافه کرد، ایجاد محدودیت و وضع قوانین و مقررات سختگیرانه براي خبرنگاران العالم در بسياري از مناطق خاورميانه ، یکی از مشکلات و موانع فعالیت رسانه ای و اطلاع رسانی برای این شبکه است و این در حالی است که سنديكاهاي محلي و بين‌المللي و مفاد برخي از قوانين بين‌المللي به صراحت از آزادي عمل خبرنگاران و حقوق آن‌ها حمايت مي‌كنند.

سادات می گوید: هم اكنون به خبرنگاران العالم در فرانسه مجوز فعاليت نمي‌دهند و آن‌ها براي تهيه خبر همواره با مشكلاتي روبر‌رو هستند. دفاتر العالم در اردن و مغرب نیز تعطیل شدند و دبي هم با درخواست رسمي براي تأسيس دفتر شبکه العالم مخالفت كرده ‌است. علاوه بر اين، دفتر شبكه العالم در مصر بارها مورد تعرض نيروهاي امنيتي مصر قرار گرفته است و در هر مرحله تجهيزات آن مصادره شده است و ما به‌شكل غير رسمي فعاليت مي‌كنيم. حتي در ليبي هم در زمان بحران، حكومت معمر قذافي خبرنگار ما را به مدت 50 روز زنداني كرد.

وی گفت: برای مثال در يمن بارها به تيم خبري العالم در مناطق مختلف حمله شده است كه حمله به خودرو تيم خبري العالم در جنوب صنعا و ضرب و شتم محمد حمران خبرنگار این شبکه و مصادره دوربين شبكه و حمله به فارس جلال خبرنگار ما در عدن و آسيب رساندن به خودرو شبكه از آن جمله است. همچنين درگيري عوامل سفارت عربستان در صنعا با خبرنگار و تصويربردار ما و به‌طور كلي موانع ايجاد شده در پخش ماهواره‌اي العالم بيانگر هراس كشورهاي عربي از تأثيرگذاري اين شبكه درحوزه اطلاع رساني است.

سادات با اشاره به تفاوت پوشش خبري شبكه العالم با ديگر شبكه‌هاي جهاني افزود: رسانه‌هاي همسو با غرب و صهيونيست‌ها در بسياري از مواقع اخبار جعلی مخابره و منعکس می کنند ، اما شبکه خبری العالم بنابر رسالت حرفه ای خود، وظیفه انعکاس حقایق و بیان واقعیت ها را بر عهده دارد .

وی گفت: بديهي است كه عملكرد العالم موجب خشم رسانه‌‌هاي غربي يا سعودي باشد. به‌طور مثال آن‌ها با هك توئيتر و يوتيوب العالم خبركذب شهادت رهبر انصار‌الله را به نقل ازاين شبكه به‌سرعت در رسانه‌هاي همسوي خود منتشر كردند تا شايد بتوانند موجب تضعيف روحيه انصار الله شوند. آن‌ها حتي پس از اعلام هك‌شدن اين صفحه كاربري از سوي شبكه العالم، به انتشار خبرهاي دروغ ادامه دادند اما العالم ضمن ايجاد صفحه جديد در توئيتر و يوتيوب اين خبر را به‌شدت تكذيب كرد .

شبكه العالم با 43 بخش خبري كه اخبار اقتصادي،سياسي و ورزشي را شامل مي شود از طريق ماهواره هاي يوتل ست7،يوتل ستb 25 گالكسي 19 و هاتبرد،مناطق خاور ميانه،شمال افريقا،اروپا و شمال قاره آمريكا را پوشش مي دهد.

پربیننده ترین خبرها