واکنش سوریه به ورود اوغلو به خاک این کشور

واکنش سوریه به ورود اوغلو به خاک این کشور
دوشنبه 21 ارديبهشت 1394 - 08:19

معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به ورود نخست وزیر ترکیه به اراضی سوریه با ادعای بازدید از محل جدید قبر سلیمان شاه گفت: این اقدام آنکارا نقض قوانین بین المللی و حاکمیت کشورها، و تجاوز به خاک سوریه است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه "سانا" فیصل مقداد تأکید کرد: ازمدت ها پیش گفته ایم که داستان مقبره سلیمان شاه که دولت ترکیه به عنوان بهانه از آن استفاده می کند بی ارزش است و چند ماه قبل به شورای امنیت نیز اعلام کردیم که دولت ترکیه اگر برای این مقبره ارزش تاریخی قایل بود باید آن را به داخل اراضی خود منتقل می کرد نه اینکه آن را در خاک سوریه و دویست متری مرز با این کشور نگهداری کند.
معاون وزیر خارجه سوریه هم چنین تاکید کرد که دولت ترکیه از گروه های تروریستی حمایت می کند و روابط آن با گروه های تروریستی و در راس آنها داعش و جبهه النصره برای همه دنیا شناخته شده است.

خبرگزاری رسمی سوریه دیروز (یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت) اعلام کرد: ورود نخست‌وزیر ترکیه به خاک سوریه به منظور بازدید از محل جدید قبر سلیمان‌شاه "تجاوز آشکار" به خاک سوریه و تمامیت ارضی این کشور است.
نخست‌وزیر ترکیه دیروز در اقدامی از پیش اعلام نشده از قبر سلیمان شاه، که پدربزگ عثمان یکم، پایه‌گذار حکومت و امپراتوری عثمانی‌ است، دیدار کرد.
ارتش ترکیه در فوریه گذشته در عملیاتی مداخله جویانه و بی سابقه وارد خاک سوریه شد و محل اولیه دفن سلیمان شاه را که گفته می شود در سال 1236 در گذشته است، تغییر داد و به محلی نزدیک مرزهای خود منتقل کرد.
گفته می شود که محل دفن سلیمان شاه، در معاهده‌ای بین ترکیه و فرانسه در سال ۱۹۲۱، و زمانی که کنترل سوریه در دست فرانسه بود، در کنترل آنکارا قرار گرفته اما سوریه قرائت ترکیه از این معاهده را بی اساس و بارها نسبت به رفتارهای آنکارا در نقض حاکمیت کشورش اعتراض کرده است.
ورود نخست وزیر ترکیه به خاک سوریه در حالی صورت گرفته که مخالفان حزب حاکم "عدالت و توسعه" در ترکیه، می‌گویند دولت تصمیم دارد با هدف تاکتیک های انتخاباتی دست به عملیاتی نظامی در خاک سوریه بزند؛ اما نخست‌وزیر ترکیه این موضوع را رد کرده و آن را "دروغ" و "حرف‌های پوشالی" دانسته است.
انتخابات پارلمانی ترکیه قرار است ماه آینده میلادی انجام ‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها