توصیه فعال بحرینی به اوباما درباره نشست کمپ دیوید

توصیه فعال بحرینی به اوباما درباره نشست کمپ دیوید
چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394 - 23:00

عضو جمعیت وفاق بحرین، مطرح شدن برخی از موضوعات را دردیدار آتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با ولیعهد بحرین در نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس در کمپ دیوید خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "علی الأسود" نماینده فراکسیون الوفاق در مجلس بحرین، فراکسیونی که اعضای آن در اعتراض به سرکوب مردم این کشور استفعا کردند، گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، کشورهای حوزه خلیج فارس را به ایجاد تغییرات جدی در داخل این کشور و تعامل مناسب با مردم به جای سرکوب آنان دعوت کرده است.

وی با اشاره به ناکامی مسئولان بحرینی درایجاد تغییرات از راه مسالمت آمیز و برآورده کردن خواسته های مردم تاکید کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس وضعیتی مشابه بحرین را برای تغییر تجربه نکرده اند.

این نماینده سابق بحرینی و عضو فراکسیون مستعفی الوفاق گفت: نشست های کمپ دیوید به اوباما فرصتی منحصر به فرد می دهد که بتواند بر منطقه تاثیرگذار باشد، و با توجه به پیشرفت های حاصله در روابط با کوبا و ایران، اوباما اکنون فرصت دارد که جایگاه خود را در تاریخ تقویت کند، زیرا وی رئیس جمهوری است که به پیشرفت کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کرده است.

الأسود از رئیس جمهوری آمریکا خواست که در دیدار با " سلمان بن حمد " 5 موضوع زیر را بررسی کند و دو موضوع مهم یعنی اصلاح امور این کشور و آشتی را نیز مدنظر قرار دهد.

وی گفت که موضوع اول آزادی شیخ علی سلمان و نبیل رجب و دیگر رهبران مخالف بحرینی است که این نقطه آغاز بازگشت بحرین به مسیر درست است ، زیرا در شرایطی که رهبران مخالف، به ناحق در زندان های آل خلیفه هستند، این احتمال ضعیف است که مردم بحرین به دولت به عنوان دشمن ننگرند و درصورتی که رهبران مخالف از زندان آزاد شوند، زمینه برای آشتی واقعی فراهم می شود چرا که این مخالفان، نماینده مردم هستند.

این عضو جمعیت الوفاق افزود: موضوع دوم، تشویق مسئولان بحرینی به پایان دادن به نقض مستمر حقوق بشر مانند استفاده از گازهای اشک آور و بازداشت های ظالمانه کودکان و شکنجه زندانیان در زندان سیاسی "جو" است زیرا در شرایط ادامه چنین اقداماتی، اعتمادی میان مردم و دولت وجود ندارد و برای ایجاد زمینه آشتی و اعتمادسازی میان مردم، باید تدابیری را برای جلوگیری از این اقدامات به کار گرفت.

الأسود همچنین با اشاره به نارضایتی از میزان تلاش ها در اجرای توصیه های کمیته مستقل حقیقت یاب بحرین (کمیته شریف بسیونی) خواهان تشویق به اجرای جدی این توصیه ها شد.

وی با بیان اینکه حدود سه سال و نیم از زمان صدور گزارش کمیته مستقل حقیقت یاب و تقریباً سه سال از زمان مشارکت بحرین در ارائه گزارش مرحله ای فراگیر در شورای حقوق بشر می گذرد، خاطرنشان کرد، دیدار اوباما با ولیعهد بحرین فرصت مناسبی برای مطرح کردن موضوع عمل به توصیه های کمیته حقیقت یاب است.

این نماینده مستعفی بحرینی همچنین گفت: در دیدار اوباما و ولیعهد بحرین، باید از بحرین خواسته شود تا مذاکراتی مشابه سند منامه آغاز شود، این تلاش ها در گذشته چندین بار با شکست مواجه شده است و هر بار با توصیه های ثابت مخالفان برای اصلاح امور این کشور مخالفت شده است.

وی اظهار داشت: خواسته های اساسی مردم باید پایه و اساس هرگونه اصلاحاتی در بحرین باشد و رئیس جمهوری آمریکا بایست دعوت به گفتگوی مجدد با هدف بررسی قضایای اصلی مورد اختلاف را مطرح کند.

عضو جمعیت مخالف حکومت آل خلیفه، همچنین از اوباما خواست که تلاش کند تا ولیعهد بحرین به اصول هفت گانه در مارس 2011 بازگردد ، در آغاز بحران بحرین، و یک روز قبل از ورود نیروهای سعودی به بحرین ، ولیعهد به طور علنی ، به هفت موضوع برای بررسی اصلاحات متمرکز شد که بسیاری از آن ها را در سند منامه ، گنجاند ، درصورتی که ولیعهد این قضایا را بار دیگر درمذاکرات با مخالفان مطرح کند، نقطه آغازی مثبت برای دستیابی به راه حل سیاسی مورد توافق خواهد بود.

وی افزود: اوباما در ماه های اخیر ریاست جمهوری خود می تواند نقشی اساسی را در کمک به تحقق بازگرداندن ثبات به بحرین ایفا کند.

اجلاس کمپ دیوید در ایالت مریلند آمریکا، طی روزهای 13 و 14 ماه مه جاری (23 و 24 اردیبهشت) برگزار می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها