توصيه های طلایی برای پیشگیری از سرطان

توصيه های طلایی برای پیشگیری از سرطان
جمعه 1 خرداد 1394 - 19:56

علت ابتلای به سرطان همیشه عوامل ژنتیکی و وراثت نیستند. بلکه در اغلب موارد، عادتها و رفتارهای اشتباه دلیل ابتلا به این بیماری مرگبار هستند.

در اینجا فهرستی از 6 رفتار ارائه می شود که عمل به آنها در کاهش احتمال ابتلا به سرطان بسیار مؤثر است :

پرهیز از سیگار کشیدن
سیگار دشمن درجه یک انسان است و عامل اصلی ابتلا به انواع سرطانها به حساب می آید. حدود 22 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان به خاطر سیگار کشیدن است. خطر سیگار از اینجا ناشی می شود که فرد سیگاری بیش از 500 ماده شیمیایی را روانه ریه خود می کند که همه انها درصد ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. این خطر منحصر به استنشاق تنباکو نمی شود. بلکه انواع دیگری از دخانیات جویدنی هم ضررهای بسیار زیادی دارند. کما اینکه اطرافیان فرد سیگاری هم در معرض ابتلا به سرطان هستند.

پرهیز از ویروسهای مسری
بسیاری از مردم تصور می کنند سرطان مسری نیست. در حالی که برخی از سرطانها از طریق ویروس منتقل می شوند مثل ویروسهایی که باعث سرطان دهانه رحم و سرطان کبد می شوند. ویروسها و باکتریهای مسری عامل 22 درصد از مرگهای ناشی از سرطان در جهان سوم و6درصد مرگهای مشابه در کشورهای پیشرفته هستند. بنابراین خطر این نوع ویروسها کمتر از سیگار کشیدن نیست.

پرهیز از اشعه خورشید
نور خورشید برای انسان اهمیت خاصی دارد ومنبع تولید نود درصد از ویتامین دی مورد نیاز انسان است. این ویتامین نقش مهمی در تقویت بدن و جلوگیری از بیماریهای خطرناکی مثل سرطان و پوکی استخوان دارد با این حال قرار گرفتن زیاد از حد در معرض نور خورشید هم بسیار خطرناک است و اشعه ماورای بنفش آن باعث آفتاب سوختگی شده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می برد. بنابراین توصیه می شود مخصوصا در ساعات ظهر خود را در معرض آفتاب قرار ندهید و از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید.

پرهیز از چاقی
برخی از دانشمند، چاقی را بیماری عصر نوین می دانند زیرا به سرعت در حال شیوع است و خطر ابتلا به انواع سرطان ها را مثل سرطان روده بزرگ، سینه، رحم، کلیه ها، مری، پانکراس و کبد را بالا می برد. به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان در میان مردان و زنان چاق بیشتر است. لذا توصیه می شود به منظور رهایی از چربیهای اضافی رژیم غذایی متعادل را رعایت کنید، و از ورزش و فعالیتهای بدنی غافل نشوید.

پرهیز از زندگی در هوای آلوده
آلودگی هوا از دیگر عوامل مؤثر در ابتلا به سرطانهای مختلف است. آلودگی هوا نیز اغلب ناشی از سوخت وسایل نقلیه، حاملهای انرژی و سوخت منازل است که خطرات زیادی برای سلامتی انسان و به طور مشخص دستگاه تنفسی و قلب او دارند و سالانه صدها هزار نفر در سراسر جهان به خاطر سرطان ریه ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. میزان ابتلا به سرطان در مناطق آلوده به دو برابر افزایش پیدا می کند.

انجام آزمایشهای مداوم
پرهیز از عوامل بیماری زا همیشه انسان را از احتمال ابتلا به سرطان در امان نگه نمی دارد. زیرا برخی از انواع سرطانها از طریق ژن و وراثت منتقل می شوند یا ناشی از محیط زندگی انسان هستند و قابل کنترل نیستند. تنها کاری که در این موارد می توان انجام داد شناخت به موقع بیماری و روش معالجه موفقیت آمیز آن است با این کار می توان از بروز بیماری پیشگیری کرد یا به طور کامل آن را از بین برد. مخصوصا که امروزه تجهیزات پزشکی نوین پیشرفت چشمگیری داشته است و می توانند سلولهای سرطانی را به موقع تشخیص دهند.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها