تعجب وزیرخارجه عراق از اظهارات همتای اماراتی

تعجب وزیرخارجه عراق از اظهارات همتای اماراتی
يکشنبه 10 خرداد 1394 - 19:43

وزیر امورخارجه عراق، از اظهارات وزیرخارجه امارات که دولت عراق را علت "شکل گیری تروریسم" قلمداد کرده بود، اظهار شگفتی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ابراهیم جعفری" در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه امارات گفت: از آن چه عبدالله بن زاید آل نهیان بر زبان آورد، به شدت شگفت زده شدیم. سخنان وی کاملا نادرست است.

به نوشتۀ پایگاه خبری شبکه السومریه، جعفری در بیانیه ای تاکید کرد: نظام حکومتی عراق، به اندازه کافی ثابت کرده که در پی ایجاد نظامی دموکراسی بنیاد است که بر محوریت مشارکت گستردۀ همه کنشگران داخلی استوار است و این رویکرد، در سیاست های عمومی و به ویژه در نیروهای مسلح نیز اجرا شد.

وی افزود: نخست وزیر، به هیچ وجه اجازه نمی دهد در اجرای سیاست مربوط به نیروهای مسلح و اماکنی که در آن ها فعالیت می کنند یا جوامعی که زیر سایه آن ها قرار می گیرند، هرگونه رفیق بازی یا تبعیض صورت گیرد.

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: کار کردن زیر چتر نیروهای مسلح، تنها بر اساس پایه های ملی گرایانۀ عراقی استوار است و هیچ گونه تبعیض طایفه ای یا منطقه ای در آن راه ندارد. ریاست های سه گانۀ موجود در عراق – ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست مجلس – بازتاب دهندۀ تعامل تکاملی میان پیروان مذاهب و قومیت هاست.

ابراهیم جعفری در پایان با اشاره به ادعاهای وزیر خارجه امارات گفت: اظهارات وزیر خارجه امارات، برادر عبدالله آل نهیان، مرا شگفت زده کرد؛ به ویژه که میان ما و ایشان گفت وگوی مستقیم برقرار است و هیچ مانعی میان ما وجود ندارد. در این زمینه بی اطلاعی وجود داشت و او باید در این زمینه جویا می شد. از آن گذشته، بهبود روابط عراق و امارات شاهد روندی صعودی است.

آل نهیان، پیش از این در کنفرانسی مطبوعاتی گفته بود: محاصره تروریسم و از بین بردن آن، جز با حل دلایل بروز و گسترش آن در جامعه ممکن نیست و منشأ این دلایل، از دو نظام عراق و سوریه است که ملت های خود را سرکوب می کنند و برابری میان شهروندان را رعایت نمی کنند و میان آن ها تبعیض قومی و دینی و طایفه ای قائل می شوند.

26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها