البشیر در آفریقای جنوبی بازداشت نشد

البشیر در آفریقای جنوبی بازداشت نشد
دوشنبه 25 خرداد 1394 - 20:05

جنجال بر سر صدور حکم ممنوع الخروج شدن رئیس جمهور سودان از ژوهانسبورگ، با تاکیدِ دولت آفریقای جنوبی بر مصونیت داشتن همه سرانِ شرکت کننده در اجلاس سران اتحادیه آفریقا، به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در پی سفر "عمر البشیر" رئیس جمهور سودان به ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا، یکی از دادگاه های آفریقای جنوبی، حکم به ممنوع الخروج کردن وی تا مشخص شدن تصمیم دادگاه لاهه درباره البشیر کرد.

این مساله، خشم سودانی ها را برانگیخت به طوری که به نیروهای دولتی در خارطوم آماده باش داده شد، اما ریاست جمهوری سودان با انتشار پیامی از تلویزیون رسمی، هرگونه نگرانی در این خصوص را برطرف و تاکید کرد که هیچ گونه اقدامات قضایی در این خصوص انجام نگرفته و آن چه در رسانه ها گفته می شود، با آن چه در واقع می گذرد، ارتباطی ندارد.

رئیس جمهور سودان پس از شرکت در جلسه افتتاحیه اجلاس سران، ژوهانسبورگ را ترک کرد.

"عمر صدیق" سفیر سودان در پرتوریا، اعلام کرد که "مایتی نیکوانا" وزیر خارجه آفریقای جنوبی به البشیر رئیس جمهور و ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان خبر داد که اقداماتِ قضایی انجام شده در این زمینه در ژوهانسبورگ، توسط حزب مخالف دولت آفریقای جنوبی صورت گرفته و هدف از آن تحت فشار قرار دادن دولت است.

دولت آفریقای جنوبی همچنین با ضمن قدردانی از شرکت عمر البشیر در اجلاس سران اتحادیه آفریقا، تاکید کرد که همه سرانِ شرکت کننده در این اجلاس، از مصونیت برخوردارند.

دادگاه جنایات بین المللی، پیش از این با صدور بیانیه ای از آفریقای جنوبی درخواست کرده بود البشیر را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت ضد بشریت، بازداشت کند.

حزب کنگره ملی – حزب حاکم در سودان – ضمن بی ارزش تلقی کردن این بیانیه، مدعی شد؛ دادگاه جنایات بین المللی، صلاحیتِ برآوردنِ اهدافی که برای آن تشکیل شده است را از دست داده است و بهتر است ضمن بازنگری در قوانینِ خود، این قوانین را در قبال همه اعضای سازمان ملل اجرا کند.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها