ترکیه، سهم عراق و سوریه از آب فرات را می دزدد

ترکیه، سهم عراق و سوریه از آب فرات را می دزدد
پنج‌شنبه 28 خرداد 1394 - 13:25

العالم - سوریه و عراق با بررسی سرقت 40 درصد از آب رود فرات توسط ترکیه، راه های اعمال فشار بر این کشور برای رها سازی سهم بیشتری از آب رود را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "کمال الشیخه" وزیر منابع آبی سوریه، چهارشنبه شب در دمشق با همتای عراقی خود "محسن الشمری" دیدار کرد.

پایگاه خبری "سوریا الان" هدف از این دیدار را بررسی سهمیه آبی اعلام کرد که عراق و سوریه از رود فرات دریافت می کنند.

محسن الشمری به همتای سوری خود گفت که دولت ترکیه اعلام کرده است بر اساس سهمیۀ مورد توافق، به رها سازی 500 تا 600 متر مکعب بر ثانیه از آب رود فرات، پایبند است و از این میزان، 42 درصد در اختیار سوریه و 58 درصد نیز در اختیار عراق قرار گرفته است.

وزیر منابع آبی عراق تاکید کرد: این ادعای ترکیه، به هیچ وجه صحت ندارد، زیرا در شش ماه گذشته، تنها 330 متر مکعب بر ثانیه، آب رود فرات رها سازی شده است و این میزان، 40 درصد کمتر از سهمیۀ مورد توافق است و به این ترتیب متوسط آبی که از مرزهای عراق گذشته است، 199 متر مکعب بر ثانیه بوده است.

الشمری همچنین خاطر نشان کرد که تعداد روزهایی که میانگینِ آب رها شده در آن، 500 متر مکعب بر ثانیه به بالا بوده، تنها 28 روز و در بقیه روزها، میزان آب دریافتی از رود فرات، نزدیک به صفر بوده است.

وزیر منابع آبی عراق، با انتقاد از برخورد سیاسی با موضوع سهمیه آب کشورهای عراق و سوریه، تاکید کرد که ترکیه، در تقسیم آب رود فرات، بدترین برخورد ممکن را با عراق و سوریه داشته است.

الشمری در سفر به سوریه، با وائل الحلقی نخست وزیر این کشور نیز دیدار کرد و راه های گسترش طرح های توسعه مشترک و همکاری تجاری و اقتصادی را بررسی کرد.

الحلقی در این دیدار گفت: نوعثمانی ها به ریاست اردوغانِ سفاک، چشم طمع به منطقه عربی دوخته اند و در پی چپاول ثروت های این منطقه و مشغول کردن کشورهای آن به جنگ های بیهوده هستند تا جلوی پیشرفت و توسعۀ این کشورها را بگیرند و اقتصاد ترکیه را اقتصادِ مسلط بر کشورهای منطقه نگه دارند.

وی با تاکید بر حق مسلم و قانونی عراق و سوریه از آب های رود فرات، خاطر نشان کرد که ترکیه حق ندارد این حق را سرقت کند، همان طور که پیش از این منابع نفتی و محصولات راهبردی و صنعت های ملی پیشرفتۀ سوریه را چپاول کرد.

الحلقی با بیان این که منطقه گرفتار خشکسالی است و جز با دریافت سهمیۀ تعیین شده از رود فرات نمی توان با این معضل کنار آمد، گفت: دولت ترکیه در این خصوص باید به پیمان های بین المللی پایبند باشد.

26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها