اردن پرچم 500 ساله را برای چه کسی رو کرد؟ +عکس

اردن پرچم 500 ساله را برای چه کسی رو کرد؟ +عکس
پنج‌شنبه 28 خرداد 1394 - 22:50

برافراشته شدن پرچم 500 ساله هاشمی‌ها در اردن، حرف و حدیث‌های مختلفی پدید آورده و با توجه به سردی روابط امان و ریاض، برخی آن را پیامی برای سردمداران عربستان می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، رونمایی و برافراشتن پرچم هاشمی در یک مراسم خاص نظامی در اردن، ذهن بسیاری از اردنی‌ها را به خود مشغول کرده و تحلیل‌گران و ناظران، تفاسیر مفصل و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علل و انگیزه‌های برافراشتن این پرچم بعد از گذشت 500 سال از اولین استفاده آن، مطرح کرده‌اند.

با وجود آن که سرلشکر مشعل الزبن رئیس ستاد مشترک ارتش اردن و مشاور پادشاه در امور نظامی، سعی کرد با کم اهمیت جلوه دادن این اتفاق، دامنه خیال پردازی مفسران را درباره علل انتخاب این برهه از زمان برای تحویل دادن پرچم هاشمی به نیروهای مسلح کوتاه کند، اما بحث و جدل همچنان ادامه دارد و سیل نوشته ها و اظهارنظرها در این زمینه به سوی مطبوعات سرازیر شده است.

دکتر عامر السبایله علت این افراط در تفسیر و تحلیل را در عادت نداشتن مردم اردن به شفاف سازی و اطلاع رسانی درباره تصمیمات آینده می داند، از این رو تفاسیر و تحلیل ها بسیار متنوع و مختلف است.

تعدادی از مفسران این اقدام را پیامی به داعش می دانند، زیرا میان پرچم هاشمی و پرچم داعش تشابه زیادی هست و روی هردو شعار ” لا اله الا الله محمد رسول الله” به چشم می خورد و این شعار دلالت دینی و شرعی دارد و می تواند تلاشی برای سلب مشروعیت دینی مورد ادعای داعش باشد. البته سخنان سرلشکر الزبن نیز تا حدودی این نظریه را تایید می کند؛ زیرا وی گفته بود که کسی شایسته تر از اردنی ها برای حمل این پرچم نیست و این پرچم نه برای جنگ، بلکه شعار اسلام است.

در مقابل، برخی ها میان برافراشتن مجدد این پرچم با افول روابط اردن و عربستان ارتباط قائلند و آن را با اختلاف نظر این دو کشور درباره اولویت های این مرحله زمانی و طریقه پرداختن به بحران های منطقه مرتبط می دانند. در شرایط کنونی عربستان مبارزه با توسعه نفوذ ایران در یمن و سوریه را اولویت خود می داند؛ اما اردن اصرار دارد که جنگ با تروریسم و مخصوصا داعش ضروری ترین اولویت است و افتادن عربستان به گرداب حمله به یمن، به نوعی در مسیر تلاش برای سرنگونی داعش در عراق و سوریه مانع تراشی می کند.

البته الزبن در اظهارات خود به پشت و رو پوشیدن شماغ (روسری مردانه عرب ها که به رنگ قرمز و سفید است) توسط سربازانی که پرچم را از ملک عبدالله تحویل گرفتند اشاره ای هم دارد و او تاکید می کند که این اقدام پیامی به دیگران است (بدون آن که نامی از آنها ببرد) به این معنی که صبر اردن تمام شده و نکته قابل توجه در سخنان او متهم کردن برخی کشورهای دوست (بدون ذکر نام) به خاطر بی مهری به اردن بود.

نمونه این اتفاق قبل از این هم افتاده بود، چنان که ملک حسین پادشاه سابق اردن هرگاه که با عربستان اختلاف پیدا می کرد، محاسن خود را بلند می کرد و به دیگران دستور می داد که او را "سید حسین" صدا کنند تا بدین ترتیب با طلب کردن میراث تاریخی هاشمی ها در حجاز، به عربستان سعودی کنایه بزند.

اما یکی از دیگر احتمالاتی که درباره این اتفاقات مطرح شده این است که برافراشتن پرچم هاشمی و "میراث انقلاب بزرگ عربی"، زمینه ساز یک تحرک نظامی توسعه طلبانه از سوی اردن به سمت عراق و سوریه است.

پربیننده ترین خبرها