عقب‌نشینی عربستان از موضع خود درباره بشار اسد

عقب‌نشینی عربستان از موضع خود درباره بشار اسد
چهارشنبه 3 تير 1394 - 18:20

العالم - منابع آگاه از توافق جدید عربستان و روسیه درباره بحران سوریه و یمن خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عربستان سعودی با روسیه توافق کرده که از پیش شرط خود برای کناره گیری بشار اسد از قدرت صرف نظر کند تا در مقابل، روند سیاسی سوریه برای انتقال قدرت در این کشور با نظارت و اولویت بندی روسیه صورت بگیرد.

"رای الیوم" در این باره نوشت: هرچند منابع آگاه از پیشرفت جدی در گفت وگوهای روسی- سعودی درخصوص مساله سوریه، سخن می گویند، اما هنوز معلوم نیست که این موضع جدید ریاض به تغییر در برنامه های عربستان در حمایت و تسلیح گروه های معارض سوری منجر شود.

به نظر می رسد این تحولات در حاشیه سفر اخیر محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولی عهد سعودی به روسیه صورت گرفته باشد.

به نوشته رأی الیوم، ریاض به تازگی از روسیه خواسته است که برای پایان دادن به بن بست بحران یمن نیز وارد میدان شود و بر همین اساس با آغاز روند سیاسی برای حل بحران یمن از طریق روسیه با هدف کنار گذاشتن انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن از عرصه قدرت این کشور، مذاکره کرده است.

هرچند توافق دو طرف درباره سوریه هنوز نهایی نشده، اما گفته می شود که در رایزنی و تماس های محرمانه بین مسکو و ریاض، دو طرف برای ایجاد راه حل هایی برای بحران یمن وسوریه توافق کرده اند.

به گفته منابع آگاه، وزیر دفاع سعودی در خصوص مساله سوریه از موضع پیشین سران این کشور مبنی بر ضرورت برکناری یا سقوط نظام بشار اسد، عقب نشینی کرده تا در مقابل، روند سیاسی طولانی مدت سوریه با نظارت روسیه به تغییر نظام اسد منجر شود.

پربیننده ترین خبرها