پایتخت های عربی در انتظار داعش

پایتخت های عربی در انتظار داعش
شنبه 6 تير 1394 - 18:44

تحلیلگر مشهور جهان عرب، داعش را بزرگ‌ترین خطر برای کشورهای عربی منطقه می‌داند که به زودی به پایتخت‌های این کشورها نیز خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی در خصوص گسترش فعالیت گروهک تروریستی - تکفیری داعش نوشت: داعش که اکنون مناطق زیادی از سوریه و عراق را دچار بحران کرده، بزرگترین خطر برای کشورهای عربی منطقه است و به زودی به پایتخت های این کشورها نیز خواهد رسید.

عطوان خاطر نشان کرده که به زودی آتش تروریسم دامن دشمنان نظام سوریه و حامیان خواستار سرنگونی آن را یکی پس از دیگری خواهد گرفت.

نویسنده مشهور عرب می افزاید: سران برخی کشورهای عربی به دلایل شخصی می خواهند حکومت بشار اسد را در سوریه سرنگون کنند، اما آن ها بالاخره پشیمان خواهند شد.

 عطوان با بیان این که "یوگنی لوکیانوف" معاون دبیرکل شورای امنیت ملی روسیه چند روز پیش گفت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باید برای زنده ماندن بشار اسد در سوریه دعا کنند، تصریح کرده که بشار اسد تنها کسی است که می تواند داعش را متوقف کرده و مانع پیشروی آن شود.

سردبیر رأی الیوم تاکید کرده که اگر نظام بشار اسد از هم فروبپاشد، بدون تردید هدف بعدی داعش عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

وی با اشاره به این که سقوط دمشق به معنای سقوط ریاض و دیگر پایتخت های عربی منطقه است، می افزاید: حدود پنج هزار عربستانی عضو گروهک تروریستی داعش هستند و پس از پایان درگیری ها در سوریه به کشورشان بازمی گردند و البته آن ها کاری جز کشتار بلد نیستند.

به نوشته این نویسنده فلسطینی تبار ساکن لندن، به نظر نمی رسد سران کشورهای عربی موافق دیدگاه این مقام روس باشند، به ویژه اینکه عربستان و قطر مجدانه تلاش می کنند نظام حاکم بر سوریه را سرنگون کنند؛ سران کشورهای عربی با وجود وحشتی که از داعش دارند، سرنگونی نظام سوریه را در اولویت قرار داده و به همین دلیل به مخالفان سوری کمک مالی کرده و اسلحه در اختیار آنها قرار می دهند.

عطوان می نویسد: اعراب باید بدانند هدف اصلی در جنگ سوریه دیگر سرنگونی حکومت یا تقویت اصول دمکراسی و حقوق بشر در آن کشور نیست، بلکه هدف تجزیه سوریه و سپس تکه تکه کردن دیگر کشورهای عربی است .

سردبیر رأی الیوم با اشاره به این که کم کم آتش بی ثباتی دامن حامیان سرنگونی نظام بشار اسد را یکی پس از دیگری می گیرد، با بیان مثالی می افزاید: در مورد ترکیه و رجب طیب اردوغان رییس جمهور و دیگر مقام های این کشور مشاهده می شود که پس از شکست در انتخابات و از دست دادن اکثریت کرسی های مجلس چگونه آرزوهایشان در تحقق امپراتوری عثمانی نقش بر آب می شود.

عطوان در خاتمه با تاکید بر این که ترکیه کلید اصلی پرونده آشوب در سوریه است، می نویسد: اگر ترکیه ورود اسلحه و تروریست ها را به سوریه تسهیل نمی کرد، تلاش های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای ضربه زدن به نظام سوریه بی نتیجه می ماند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها