درخواست اردوغان برای مداخله ارتش ترکیه در سوریه

درخواست اردوغان برای مداخله ارتش ترکیه در سوریه
يکشنبه 7 تير 1394 - 11:10

(العالم) ـ بحران سوریه با اظهارات مقام های رسمی ترکیه مبنی بر مداخله نظامی مستقیم در این کشور وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، حوادث اخیر در شهرعین العرب (کوبانی) سوریه و حمله نظامی ناموفق گروه تروریستی داعش، زنگ خطر را برای سیاستمداران آنکارا به صدا در آورد.

روزنامه حریت ترکیه هفته گذشته فاش کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور خواستار دخالت ارتش در سوریه شده است.

دولت ترکیه از ارتش خواسته است به بهانه مبارزه با تندروها از توپخانه دوربرد برای حمله به اهدافی در عمق خاک سوریه استفاده کند.

آنگونه که مشخص است سناریوهای بحران ساز برای سوریه بی وقفه در جریان است، ترکیه با وجود درخواست از محافل بین المللی برای اتخاذ تدابیر جدی؛ از طریق خاک خود ورود افراد مسلح از دیگر مناطق به سوریه و از سوریه را هموار و از آنان حمایت کرده و آخرین پناهگاه برای تروریستهایی است که از چهار سمت به سوریه وارد می شوند.

این در حالی است که سیاستمداران جدید عثمانی حتی برای یک لحظه نمی توانستند تصور کنند که مداخله آشکار و علنی آنان در جنگ سوریه، می تواند آرزوهای آنان را بر باد دهد و با کابوس تسلط کردها بر شهر عین العرب سوریه مواجه شوند و آنها را به سمت تل ابیض مناطق مشرف بر پایگاه داعش در الرقه سوق دهد.

گفتنی است تحولات سیاسی دموکراتیک اخیر که ترکیه کمی پس از انتخابات پارلمانی شاهد آن بود و به شکست اردوغان منجر شد، کابوس دیگری برای حزب عدالت و توسعه و سیاست رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور، شد.

اما ناظران معتقدند حمله کورکورانه تروریستهای داعش به عین العرب که نیروهای کرد بار دیگر برآن تسلط یافته و داعش را از آنجا بیرون راندند، غافلگیر کننده نبود اما این مساله موجب ناخرسندی اردوغان شد و باوجود خطرات زیاد گرایشات خصمانه علنی در سطح منطقه، از ارتش ترکیه خواست وارد عمل شود.

ناظران تاکید دارند این درخواست اردوغان بسیار خطرناک بوده و ناشی از ناکامی آرزوهای وی، کمی پس از ایراد مطالبی درباره ایجاد مناطق حایل و پایگاههایی برای گروههای مسلح در شمال سوریه بود.

در حالی که این شرایط به تردیدهایی درباره رابطه ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی با داعش و دیگر گروههای مسلح دامن می زد، عملیات آزاد سازی عین العرب شکست مستقیمی برای اردوغان و رویاهای عثمانی اش به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها