اختلاف در میان اعضای 5+1 بر سر چیست؟

دوشنبه 15 تير 1394 - 22:23

وین، العالم - با نزدیک شدن به مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای در وین، نمایندگان 5+1 در مورد راهکار اجرایی بازگشت احتمالی تحریم‌ها علیه کشورمان با هم اختلاف نظر دارند.

نوید بهروز خبرنگار العالم از وین گزارش داد که به دنبال نشست نمایندگان کشورهای 5 +1 برای هماهنگی مواضع بین خود، محمد جواد ظریف با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی العالم، با فشرده شدن مذاکرات هسته ای و وارد شدن آن به مرحله دشوارتر و حساس تر و با آغاز شمارش معکوس برای پایان یافتن این مذاکرات، اختلافات میان ایران و 5+1 نمایان شده و این مساله نشان دهنده حساسیت مذاکرات و نزدیک شدن به زمان پایان آن است.

بهروز با اشاره به وجود اختلافات داخلی میان گروه کشورهای 5+ 1 درخصوص بازگشت خودکار تحریم ها علیه ایران تصریح کرد: روسیه و چین با بازگشت خودکار تحریم ها بدون رجوع به شورای امنیت مخالفت هستند زیرا آن ها این تصمیم را به منزله نقض حق وتو می دانند که از نظر آنان حقی حاکمیتی است.

خبرنگار العالم افزود: ایران می خواهد که صدای واحدی را از گروه (5+1) بشنود زیرا این اختلاف میان آنان، در راه مذاکرات مشکل تراشی می کند؛ افزون بر اینکه ایران و "5+1" به ویژه درخصوص قضیه پی ام دی و لغو تحریم ها اختلاف دارند و این مساله با عمل کردن همه طرف ها به تعهدات خود و نیز بازگشت خودکار تحریم ها همزمان شده است.

بنا بر این گزارش، خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرده که شرکت روس اتم روسیه، اجرای اصلاحات را که بر مرکز فوردو انجام خواهد شد، خواهد پذیرفت، به گونه ای که در این مرکز، هزار دستگاه سانترفیوژ باقی خواهد ماند تا این مرکز به یک مرکز مطالعات هسته ای تبدیل شود، افزون بر تعدیلاتی که قرار است در قلب نیروگاه اراک نیز صورت گیرد.

بهروز افزود: پیشرفت در زمینه توافق های فنی خوب بوده، اما در واقع وجود رویکردهای سیاسی در مذاکرات مانع تراشی می کند. همه تلاش می کنند که تا آخرین روز مذاکرات (سه شنبه) بر مواضع خود پافشاری کنند و درنتیجه نشست امشب (دوشنبه)، در ترسیم افق مذاکرات اساسی و مهم خواهد بود و معلوم خواهد کرد که آیا امکان پایان دادن به اختلاف و دستیابی به توافق وجود دارد یا خیر".

به گفته خبرنگار العالم، از طرف دیگر نیز درخواست هایی مبنی بر تمدید مذاکرات به مدت چند ساعت یا تا روز پنج شنبه مطرح شده است و همه این ها بستگی به نشست امروز دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها