بندر بن سلطان: دوستان آمریکا باید بیشتر بترسند

بندر بن سلطان: دوستان آمریکا باید بیشتر بترسند
پنج‌شنبه 25 تير 1394 - 21:25

بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، در نخستین اظهار نظر پس از برکناری از وزارت اطلاعات، از سیاست باراک اوباما و امضای توافق با ایران انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بندر بن سلطان در نامه ای که چهارشنبه شب تحت عنوان "کپی برابر اصل 2" در وبگاه ایلاف منتشر کرد، نوشت: برخی منتقدان رسانه ای و سیاستمداران بر این باورند که قراردادی که باراک اوباما با ایران امضا کرد، کپی برابر اصلِ قراردادی است که بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا با کره شمالی امضا کرد.

وی با رد این نگرش، گفت: کلینتون بر اساس تحلیل راهبردی سیاست خارجه آمریکا و بر پایه داده های محرمانۀ اطلاعاتی آن قرارداد را امضا کرد. اما بعدها مشخص شد که تحلیل راهبردی سیاست خارجه اشتباه بود و داده های اطلاعاتی نادرست بود و اگر کلینتون از این دو موضوع مطلع بود، چنان قراردادی را امضا نمی کرد.

شاهزاده بندر مدعی شد: اما تصمیمی که باراک اوباما در امضای قرارداد هسته ای با ایران اتخاذ کرد، هم با درک درست از راهبرد سیاست خارجی، هم بر اساس داده های اطلاعاتی بومی و هم بر اساس داده های اطلاعاتی دریافت شده از هم پیمانان آمریکا در منطقه به این نتیجه رسیده بود که اگر این قرارداد را امضا نکند، اوضاع بدتر آن چیزی خواهد شد که اکنون هست. زیرا خاورمیانه دچار بی ثباتی است و ایران در آن، نقشی اساسی دارد.

وی در ادامه پرسید: سئوال این است که چرا اوباما اصرار دارد چنین قراردادی را امضا کند، در حالی که چیزهایی را می داند که حتی کلینتون هم هنگام امضای قرارداد با کره شمالی نمی دانست؟ پاسخ این است که اوباما با خود صادق است و کاملا به این باور رسیده است که آن چه انجام می دهد درست است و فکر می کنم هر اتفاقی که ممکن است به سبب اتخاذ این قرارداد بیفتد، ضرر جانبی قابل قبولی خواهد بود.

بندر بن سلطان همچنین سیاست اوباما در زمینه خاورمیانه، به ویژه در عراق و سوریه و یمن را به صورت غافلگیرکننده ای روشنفکرانه ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر، بیش از هر زمانی به باور روباه پیر، هنری کیسینجر ایمان آورده ام که "دشمنان آمریکا، باید از آمریکا بیمناک باشند و دوستان آمریکا، بیمناک تر".

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در پایان از این که کشورهای منطقه دیگر نمی توانند به آمریکا به عنوان هم پیمان قدیمی و قدرتمندِ خود تکیه داشته باشند، ابراز ناخرسندی کرد و گفت: این مساله مایۀ دلشکستگی است، اما حقیقت تلخ است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

گفتنی است که بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود، در سال های 1981 و 2005، سفیر عربستان در آمریکا بود. وی به سبب داشتن روابط نزدیک با رهبران آمریکایی و مقامات تصمیم گیرنده در این کشور، شهره است. او در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر و پسر به این خانواده نزدیک بود و آن گاه در ماه جولای 2012، عهده دار ریاست سازمان اطلاعات عربستان شد. وی به گواهی گزارش های غربی، مهم ترین عامل جذب تروریست ها و تکفیری ها برای جنگ در سوریه به شمار می رود.

26

پربیننده ترین خبرها