اوباما برسرتوافق هسته ای با نتانیاهو درگیر شد

اوباما برسرتوافق هسته ای با نتانیاهو درگیر شد
يکشنبه 18 مرداد 1394 - 12:16

رئیس جمهور آمریکا برای به تصویب رساندن توافق هسته ای با ایران در کنگره با نتانیاهو درگیر جدال شده است.

به گزارش  پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،  خبرگزاری فلسطینی سما در گزارشی به قلم محمد یاغی با عنوان "اوباما- نتانیاهو: نبرد در کنگره" نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا این روزها به گونه ای درگیر جدال با بنیامین نتانیاهو برای به تصویب رساندن توافق هسته ای با ایران در کنگره شده است که گویا با او برای پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقابت می کند.


اوضاع به گونه ای است که گویا آمریکا دو رئیس جمهور دارد: نخست، رئیس جمهور منتخب که از مردمش مجوز گرفته است و دوم، رئیس جمهوری که نفوذ زیادی بر اعضای کنگره از هر دو حزب دارد به گونه ای که تهدید می کند سیاست رئیس جمهور نخست را به شکست می کشاند.


این شرایطی استثنایی است و طبعا در هیچ کشوری بجز آمریکا دیده نمی شود. روسای جمهور کشورهای بزرگ معمولا نگران شکست سیاست خارجی خود به علت توازن قوای جهانی یا تاثیر موضع کشورهای عضو دائم شورای امنیت بر آن هستند ولی این که نگران شکست سیاست خود به علت مداخله کشوری دیگر در امور داخلی خود باشند، فقط مخصوص آمریکا است.


محمد یاغی در ادامه نوشت: "هفته گذشته اوباما با رهبران بیش از بیست سازمان یهودی آمریکایی دیدار کرد تا آنها را متقاعد کند که توافق با ایران در نهایت به نفع امنیت اسرائیل است. اوباما در این دیدار تاکید کرد آنها و همچنین نتانیاهو حق دارند با این توافق مخالفت کنند و می توانند میلیون ها دلار برای تبلیغاتی که هدف آن تاثیر گذاشتن بر کنگره برای رد کردن این توافقنامه در رای گیری ماه سپتامبر(شهریور-مهر)است، هزینه کنند. اوباما در عین حال از آنها خواست از این توافقنامه همان گونه که در متن آن آمده است سخن بگویند نه این که چیزی را خودشان خارج از توافقنامه خلق کنند. اوباما به آنان یادآور شد که جنگ با ایران به اندازه ای که به اسرائیل آسیب می رساند به آمریکا آسیب نخواهد رساند."
وی نوشت: " آیپک که تاثیرگذارترین سازمان یهودی آمریکایی بر سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه است عملا بیش از 25 میلیون دلار برای سازماندهی حملاتی با مشارکت صدها فعال به منظور فشار آوردن بر اعضای کنگره برای مخالفت با این توافق اختصاص داده است. این حملات همچنین شامل پخش تبلیغات تلویزیونی با هدف بسیج افکار عمومی آمریکا برضد این توافق است. شاید هدف این تبلیغات، ایجاد وحشت از ایران و به تصویر کشیدن آن به عنوان قدرتی است که می تواند "با یک ضربه" آمریکا را نابود کند."
یاغی ادامه داد: "اوباما در سخنرانی خود در دانشگاه امریکن در واشینگتن گفت: طرف هایی که این توافق را رد می کنند همان کسانی هستند که بر اعلام جنگ با عراق در سال 2003 پافشاری کردند که مهم ترین نتیجه آن افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه بود. اوباما به آنان گفت همان طرف هایی که بر طبل جنگ با عراق کوبیدند اکنون بر طبل جنگ با ایران به عنوان جایگزین توافق می کوبند."
" اوباما که حاضر به رویارویی آشکار با نتانیاهو برای حل مسالمت آمیز مسئله فلسطین نشد، اکنون خود را مجبور به رویارویی با نتانیاهو در مسئله هسته ای ایران می بیند. آمریکا در مسئله فلسطین متحمل خسارت جانی یا مالی نمی شود از این رو نادیده گرفتن مخالفت اسرائیل با صلح با فلسطینی ها مانعی ندارد. ولی در خصوص ایران، مسئله کاملا فرق می کند."
محمد یاغی در ادامه نوشت: "اوباما به درستی می گوید ایران نمی تواند به آمریکا در خاک این کشور آسیب برساند ولی می تواند باقیمانده حضور آمریکا در عراق را تهدید و برخی ناوهای آمریکا در خلیج فارس را هدف قرار دهد. اما اوباما بیشتر بر این مسئله تاکید کرد که ایران از طریق حزب الله می تواند آسیب بیشتری به اسرائیل وارد کند. اوباما در سخنرانی خود در دانشگاه امریکن به روشنی گفت: کسانی که مخالف توافق با ایران هستند به دنبال توافق بهتری نیستند زیرا چنین تواقی وجود ندارد بلکه به دنبال جنگ با ایران هستند؛ جنگی مانند جنگ عراق که به تحریک جمهوری خواهان و گروه های فشار یهودی طرفدار اسرائیل آغاز شد و نتیجه آن امنیت کمتر برای آمریکا، تلفات گسترده جانی برای آمریکایی ها و عراقی ها،  زیان گسترده مالی برای خزانه آمریکا و فراتر از این ها گسترش تروریسم در خاورمیانه و افزایش نفوذ ایران در آن بود."
وی ادامه داد: " این سخن روشن اوباما به گونه ای بی سابقه حامیان اسرائیل در آمریکا را تحریک کرد. آیپک مدعی شد که برای جنگ با عراق اعمال فشار نکرده است و تبلیغات اوباما مغرضانه و با هدف مخدوش کردن وجهه آیپک است. آیپک تلاش می کند دهها شهادت اعضای این گروه را در کنگره آمریکا مبنی بر این که عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد و تاثیر خود را بر رسانه هایی که عراق را به عنوان کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای به تصویر کشیدند، انکار کند."
یاغی در پایان گفت: " مشکل لابی یهودی در آمریکا این است که با رئیس جمهوری رو در رو شده که چیز زیادی برای از دست دادن ندارد و حاضر است برخلاف خواسته گروه های فشار، مسئله را به افکار عمومی آمریکا منتقل کند... اگر اوباما در جدال برای جذب افکار عمومی پیروز شود ایستادن در برابر توافق با ایران برای کنگره دشوار خواهد شد. اوباما به این مسئله دل بسته است به همین دلیل در سخنرانی خود در دانشگاه امریکن از مردم آمریکا خواست بر نمایندگان خود فشار آورند تا توافق با ایران را بخاطر امنیت خود و آینده خود بپذیرند.
نکته مثبت این است که اکنون همه تلاش می کنند از زیر بار مسئولیت خود در جنگ با عراق بگریزند. به عبارت دیگر، جنگ در حافظه آمریکایی ها با دروغ های سیاستمداران به ملتشان و آماده بودن آنها برای فدا کردن جان سربازان و پول مردم آمریکا برای خدمت به غیرآمریکایی ها، مرتبط دانسته می شود. ولی در عین حال جای تاسف است که رئیس جمهور آمریکا همچنان مجبور است بر سر سیاست خود در خاورمیانه با نخست وزیری بجنگد که توانایی مختل کردن سیاست های او را دارد به گونه ای که اوباما مجبور شد بارها و بارها تکرار کند که آماده تضمین امنیت اسرائیل و تضمین برتری آن بر ایران و بر همه دیگر کشورهای خاورمیانه است."
 

پربیننده ترین خبرها