بشار اسد با ملک سلمان دیدار خواهد کرد؟!

بشار اسد با ملک سلمان دیدار خواهد کرد؟!
سه شنبه 20 مرداد 1394 - 20:56

روند تلاش های اخیر برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه که اخیراً با میانجی گری روسیه شدت گرفته، همچنان ادامه دارد و سفر امروز وزیر خارجه سعودی به مسکو در همین راستا ارزیابی شده است. در این میان، یک روزنامه لبنانی از احتمال برنامه ریزی برای دیدار بشار اسد با ملک سلمان در چارچوب تلاش های سیاسی برای سوریه خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ،  بشار اسد با ملک سلمان دیدار خواهد کرد؟!روند تلاش های اخیر برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه که اخیراً با میانجی گری روسیه شدت گرفته، همچنان ادامه دارد و سفر امروز وزیر خارجه سعودی به مسکو در همین راستا ارزیابی شده است. در این میان، یک روزنامه لبنانی از احتمال برنامه ریزی برای دیدار بشار اسد با ملک سلمان در چارچوب تلاش های سیاسی برای سوریه خبر داده است.


به گزارش «تابناک»، روزنامه لبنانی «الدیار» با انتشار مطلبی مدعی شده زمزمه هایی درباره دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهور سوریه در قاهره وجود دارد و روسیه و آمریکا بر سر این موضوع به تفاهم رسیده اند. این در حالی است که در جریان سفر امروز وزیر خارجه سعودی به مسکو و دیدار وی با همتای روس خود نیز موضوع سوریه یکی از موضوعات مهم مورد بحث طرفین را تشکیل می داد.

الدیار در مطلبی که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده می نویسد ظرف چند ماه آینده، کشورهای عربی و همچنین مجامع بین المللی دچار شگفتی خواهند شد و آن زمانی است که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار کند. به نوشته این روزنامه، برنامه ریزی و زمینه سازی برای این دیدار در حال انجام است.

در ادامه این مطلب آمده روسیه و آمریکا در پی تفاهم سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران امور خارجه دو کشور درباره آماده سازی زمینه این دیدار، نقش حائز اهمیتی در این ماجرا ایفا خواهند کرد. این دیدار احتمالاً در قاهره و با حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر صورت گیرد که به این ترتیب مثلث عربی دمشق، ریاض و قاهره بار دیگر شکل خواهد گرفت و عربستان سعودی احساس خواهد کرد که سوریه به دایره روابط عربی و البته با حفظ روابط خود با ایران بازگشته است؛ اما در این خصوص توازن در روابط را حفظ خواهد کرد.

این ادعا که تاکنون از سوی هیچ منبع دیگری تأیید نشده در حالی مطرح می شود که طی هفته های اخیر، نشانه هایی جدی از احیای تعاملات میان دمشق و ریاض با میانجی گری روسیه و البته ایران مشاهده شده که مهمترین نمود آن، سفر علی المملوک، مقام ارشد امنیتی سوری به ریاض و دیدار وی با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی بود.

اکنون الدیار در مطلبی دیگر از سفر متقابل یک هیئت عالیرتبه امنیتی سعودی به دمشق و دیدار اعضای این هیئت با مقامات سوری نیز خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دو کشور علاوه بر موضوع امنیتی، در حال رایزنی درباره مسائل سیاسی نیز هستند.

در این مطلب همچنین اشاره شده که روابط عربستان و سوریه در حال بهبودی است، اما این روند با کندی پیش می رود. در همین حال، کشور عمان برای برگزاری نشست بین ولید المعلم و عادل الجبیر، وزیران امور خارجه سوریه و عربستان در مسقط برنامه ریزی می کند. ولید المعلم اخیرا با سفر به عمان با یوسف بن علی، همتای عمانی خود دیدار و گفت و گو کرد. قرار است عمان میانجیگیری سیاسی بین سوریه و عربستان را برعهده بگیرد که در این صورت، از سرگیری روابط دو کشور به موضوع امنیتی محدود نخواهد شد.

این اخبار در حالی منتشر می شود که وزارت خارجه روسیه پیش از دیدار امروز عادل الجبیر و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه عربستان و روسیه، اعلام کرد طرفین قصد دارند در این دیدار، درباره طرح ابتکاری مسکو برای پایان دادن به بحران سوریه به گفت و گو بپردازند. روسیه طرحی ابتکاری را پیشنهاد کرده که بر اساس آن، یک جبهه گسترده تر از نیروهایی که مایل به مشارکت در مقابله با گروه تروریستی داعش هستند، تشکیل خواهد شد.

پس از انجام این دیدار نیز لاوروف ضمن اشاره به محورهای گفت و گوی خود با جبیر، گفت روسیه و عربستان درباره بحران سوریه از دستاوردهای بیانیه کنفرانس «ژنو 1» حمایت می کنند. با این حال، وی تأکید کرد که درباره اجرای مفاد این بیانیه، اختلاف نظرهایی میان مسکو و ریاض وجود دارد. در مقابل، جبیر اظهار داشت: «ما از حل مسالمت آمیز بحران سوریه بر اساس بیانیه "ژنو 1" حمایت می‌کنیم. هرگونه نقش بشار اسد در آینده سوریه قابل قبول نیست، ولی باید موسسات دولتی در سوریه حفظ شوند».

گفتنی است این دیدار در حالی انجام گرفت که قرار است هفته آینده، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز به مسکو سفر کند. ظریف از امروز با سفر به بیروت، دور جدیدی از دیدارهای منطقه ای خود را آغاز کرده که گفته می شود هدف از آن، ایفای نقش ایران در حل و فصل بحران ها و چالش های منطقه ای، از جمله بحران سوریه است.

از سوی دیگر، خبرگزاری «اسپوتنیک» خبر داده هیئتی از گروه موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» که از گروه های مخالف دولت اسد است، طی هفته جاری برای دیدار با لاوروف به مسکو خوهد رفت. در این میان، خالد خوجه، رئیس این ائتلاف از آمادگی برای گفت و گو با ایران خبر داد، اما گفت تنها موضوعی که گروه متبوعش حاضر است درباره آن با ایران مذاکره کند، گفت و گو برای خروج ایران از سوریه است.

به هر حال، آنگونه که مشخص است، هرچند هنوز اختلاف نظرهای جدی میان طرف های داخلی و بین المللی ذینفع در موضوع سوریه بر سر نحوه حل و فصل بحران این کشور وجود دارد، اما تلاش ها در این راستا بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته و این احتمال وجود دارد که طی چند ماه آینده، شاهد تحولی جدی در عرصه سیاسی و همچنین میدانی تحولات سوریه باشیم.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها