شورای امنیت درراه تصویب بیانیه صلح درسوریه

شورای امنیت درراه تصویب بیانیه صلح درسوریه
چهارشنبه 21 مرداد 1394 - 09:51

در پیش نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد که ممکن است این هفته تصویب شود از مذاکرات مقدماتی فشرده درباره حل مسایل کلیدی به منظور برقراری صلح در سوریه ازجمله روند انتقال سیاسی و مقابله با تروریسم قاطعانه حمایت شده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به گفته دیپلمات های سازمان ملل متحد اعضای شورای امنیت تا ظهر روز چهارشنبه فرصت دارند در صورت مخالفت با این بیانیه پیشنهادی ریاست، مخالفت خود را اعلام کنند.
اسوشیتد پرس به نقل از این دیپلمات ها خاطرنشان کرد، اگر این پیش نویس بیانیه هیچ مخالفی نداشته باشد می تواند تا عصر روز چهارشنبه به تصویب برسد.
ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، جمعه،17مرداد ماه، در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که به احتمال زیاد شورای امنیت، برنامه استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، را به منظور فراهم شدن زمینه برگزاری مرحله ای جدید از مذاکرات صلح باهدف پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه تصویب کند.
وی خاطرنشان کرده بود که این طرح نخستین سند صرفا سیاسی درباره بحران سوریه خواهد بود که به طور اجماع تصویب خواهد شد.
طرح دی میستورا و بیانیه احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در بحبوحه شدت گرفتن تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران سوریه در دستور کار قرار گرفته است.
در پیش نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد از همه طرف ها در سوریه درخواست شده است برای اجرای فوری نقشه راه صلح در سوریه که ژوئن سال 2012 در ژنو تصویب شد، گام بردارند. در این نقشه راه تشکیل دولت انتقالی با اختیارات اجرایی کامل درخواست شده است. این نقشه راه با برگزاری انتخابات تکمیل می شود.
در پیش نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از رویکرد دی میستورا حمایت شده و از همه طرف ها درخواست شده است از روی حسن نیت با او همکاری کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها