ایجاد اولین پایگاه داعش در "سرت" لیبی

ایجاد اولین پایگاه داعش در
دوشنبه 26 مرداد 1394 - 22:35

العالم - گروه تروریستی داعش اولین پایگاه خود در خارج از عراق و سوریه را در شهر سرت لیبی ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شهر سرت دارای موقعیت راهبردی مهم و بافت قبیله ای قدرتمند است، اما اینها مانع از آن نشد که به اولین مرکز داعش در خارج از عراق و سوریه تبدیل شود، ضمن آن که داشتن زیرساخت های حیاتی مانند بندر تجاری و پایگاه القرضابیه بزرگ ترین پایگاه هوایی لیبی به اهمیت آن می افزاید.

عناصر داعش در چندین نقطه از شهر سرت از جمله مزارع منطقه الضهیر و بوهادی متمرکز شده اند و ضمن به دست گرفتن کنترل پایگاه القرضابیه، مجموعه سالن های بزرگ سرت را به عنوان مقر سرکرده خود برگزیده اند.

سرت از پایگاههای ارتش لیبی که در حال مبارزه با داعش و شبه نظامیان افراطی در جبهه های مختلف هستند دور است و بافت اجتماعی این شهر به عنوان زادگاه و محل قتل معمر القذافی دیکتاتور سابق لیبی ، تناسبی با تبدیل آن به مقر گروههای تروریستی به مدت چندین دهه نداشت.

نبود دولت پس از سقوط قذافی و عدم رسیدگی دولت های متوالی به مساله امنیت در سرت ، راه داعش را برای نفوذ به این شهر هموار کرد البته برخی عوامل نیز باعث شد تا سرت به ضعیف ترین شهر لیبی تبدیل شود که از نظر ناظران پیوستن برخی طرفداران قذافی به داعش از این جمله است.

اما مهم ترین عامل ضعیف شدن این شهر ائتلاف های پنهانی میان شبه نظامیان افراطی و داعش به خصوص پس از عقب نشینی ناگهانی "فجر لیبی" بود که بر شهر سیطره داشت و با ارتش این کشور می جنگید.

فجر لیبی بدون آن که با داعشی ها بجنگد عقب نشینی کرد و سلاح های سنگین و مقادیر زیادی مهمات به جا گذاشت که هم اکنون در دست تروریست های داعش است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها