ستایش ملک سلمان از مسببان فاجعه منا !

ستایش ملک سلمان از مسببان فاجعه منا !
پنج‌شنبه 2 مهر 1394 - 22:22

پادشاه عربستان، به جای انتقاد از عملکرد پرسنلی که مسبب جان باختن بیش از 1200 نفر از حجاج در فاجعه دلخراش منا شدند، از تلاش های آنان ستایش و قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ملک سلمان پادشاه عربستان در سخنانی به مناسبت عید قربان با حضور شماری از شخصیت های خارجی و مراجع ذیربط و دستندرکاران حج گفت که برای مشخص شدن جزییات این حادثه، دستور بررسی های لازم را صادر کرده است.

شاه سعودی از فاجعه دلخراش منا به "حادثۀ هل دادن" نام برد و گفت: "این حادثه، از ارزش خدمتی که به میهمانان خداوند می کنید، چیزی کم نمی کند."

ملک سلمان همچنین از نیروهای متجاوز عربستانی در حمله به یمن تجلیل و قدردانی کرد و آنان را "افراد وفادار پیرو مردانِ وفادار به ملک عبدالعزیز" بنیانگذار حکومت سعودی خواند.

در فاجعه دلخراش صبح امروز در منا بیش از یکهزار و دویست نفر از حجاج جان خود را از دست داده و حدود دو هزار نفر دیگر زخمی شدند. 125 نفر از قربانیان را حجاج ایرانی تشکیل می دهند.

برخی گزارشها حاکی است که اقدام نیروهای امنیتی سعودی در مسدود کردن یکی از مسیرها باعث افزایش گسترده حجاج و فشار جمعیت و وقوع این فاجعه شد. برخی منابع غیررسمی سعودی نیز حضور یک شاهزاده سعودی و اسکورت او در محل را علت وقوع فاجعه منا دانسته و گفتند که نیروهای امنیتی به علت حضور این شاهزاده، محل را مسدود کردند که باعث ازدحام جمعیت و قربانی شدن حجاج شد. دولت سعودی این گزارش را تکذیب کرد و از تشکیل کمیته ای برای بررسی فاجعه منا خبر داد.

مقام های عربستان می کوشند از مسئولیت خود در قبال تامین امنیت حجاج که امسال بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر هستند، شانه خالی کرده و مانند وزیر بهداشت عربستان، حجاج را مقصر جلوه دهند.

وزیر بهداشت سعودی عصر امروز حجاج را مقصر وقوع حادثه دانست و گفت: اگر برخی حجاج به دستورات توجه می کردند، این حادثه روی نمی داد.

پربیننده ترین خبرها