امیرعبداللهیان: کاردار سعودی احضارشد

امیرعبداللهیان: کاردار سعودی احضارشد
جمعه 3 مهر 1394 - 07:38

معاون وزیر امور خارجه از احضار کاردار سفارت عربستان به وزارت خارجه خبر داد و گفت: اعتراض جمهوری اسلامی ایران به عملکرد نامناسب عربستان در وقوع حادثه منا را رسما به کاردار سفارت این کشور ابلاغ کردیم و از آنان خواسته شد تا مسئولانه عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در سخنانی تصریح کرد: همچنین از مسوولان سفارت عربستان خواسته شد تا نسبت به تعیین هرچه سریعتر وضعیت مصدومان اقدام کنند.
وی از تشکیل ستاد ویژه ای به منظور رسیدگی به حجاج ایرانی کشته شده و مصدومان حادثه منا خبر داد و گفت: این ستاد کارش را ادامه می دهد و با تماس های مستمر با آقای معاون اول رییس جمهوری نتایج جمع بندی و اقدامات انجام شده این ستاد در اختیار ایشان قرار داده خواهد شد.

عبداللهیان تاکید کرد: معاون اول رییس جمهوری نیز به طور کامل تلاش این ستاد را مورد حمایت و تاکید قرار داده است.

معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه گفت: به دنبال این حادثه جلسه ای برگزار شد که در آن به طور کامل و مشخص ابعاد حادثه مورد بررسی قرار داده شد و آنچه به عنوان فوریت اصلی کار این ستاد قرار گرفته است، تعیین وضعیت افراد جان باخته حادثه منا می باشد.

امیرعبدالهیان خاطرنشان کرد: در این ستاد نمایندگان همه دستگاه های مرتبط از قبیل وزارت بهداشت و درمان ، جمعیت هلال احمر، شرکت هواپیمایی ایران ایر حضور دارند.

وی اعلام کرد: مشابه این ستاد نیز در مکه مکرمه با مدیریت سرپرست حجاج ایرانی حجت الاسلام قاضی عسکر نیز تشکیل شده است و آنها آمادگی لازم را برای امدادرسانی این حادثه دارند.

امیر عبداللهیان همچنین اعلام کرد: هم اکنون زائران ایرانی مجروح در حال انتقال به مراکز درمانی هستند و کادر پرشکی مشکلی در رسیدگی به مجروحان ندارند.

امیر عبداللهیان گفت: مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر تدابییی اندیشیده است تا پس از سپری شدن ترتیبات قانونی و از شناسایی کشته شده ها و طی مراحل لازم، بتوانیم اجساد زائران ایرانی را به کشورمان انتقال دهیم.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه در توضیح اظهارت وزیر بهداشت عربستان گفت: اطلاعات ما حاکی از این است که این حادثه به دلیل عدم تعیین مسیرهای پیش بینی شده در جمرات و انسداد دو خیابان در این محل موجب ازدحام حجاج و بروز حادثه در سه نقطه از منا شده است.

وی افزود: متاسفانه در یکی از سه نقطه اعلام شده حجاج ایرانی به همراه دیگر حجاج حضور داشته اند.

امیر عهبداللهیان اعلام کرد: آمار کشته و زخمی شده های کشورهای ترکیه، نیجریه و پاکستان نیز قابل توجه است.

وی علت بروز این حادثه را بی تدبیری و سوء مدیریت دستگاههای اجرایی عربستان در مسیرحرکت حجاج دانست و گفت: عربستان باید نسبت به این موضوع به جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای اسلامی پاسخگو باشد که قادر نبودند مناسک حج آرامی را به انجام برساند.

امیر عهبداللهیان ابراز امیدواری کرد که در ادامه حرکت حجاج در مناسک حج امسال در مکه مکرمه شاهد نظم و ترتیبی دقیق باشیم .

پربیننده ترین خبرها