تشدید تنش در بالکان به دلیل بحران مهاجرت

تشدید تنش در بالکان به دلیل بحران مهاجرت
دوشنبه 27 مهر 1394 - 22:09

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از وجود بیش از 10 هزار مهاجر در صربستان خبر داد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت از وجود بیش از 10 هزار مهاجر در صربستان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از روسیا الیوم «ملیتا سونیچ»، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تأکید کرد: "در این باره فقط می توان گفت که بیش از ده هزار پناهجو در صربستان وجود دارد و مثل این است که سیلی از انسانها به این منطقه سرازیر شده اند و اگر در اینجا جلوی آنها گرفته شود حتما از جای دیگری بیرون خواهد زد". وی در ادامه گفت: ما با کمبود غذا و پتو و همه چیز روبه رو هستیم.

این در حالی است که تنش در شبه جزیره بالکان به دلیل بحران آوارگان که در گیرو دار اختلافات شدید در اروپا، مزید بر علت شده، بالا گرفته است.

در این گیرو دار، تقاضای کرواسی از همسایه خود اسلوونی برای پذیرش روزانه 5هزار آواره با مخالفت این کشور رو به رو شده است این امر باعث افزایش ازدحام آوارگان در مرزهای کرواسی و صربستان شده است.

پیش از این مجارستان مرزهای خود را با این دو کشور به بهانه مسائل امنیتی بسته بود، لذا مهاجران به ناچار مسیر دیگری را از طریق اسلوونی در پیش گرفتند.

از سوی دیگر جنبش ضد اسلامی میهن پرستان اروپایی موسوم به "بگیدا" امروز دوشنبه در مقر خود در درسدن المان به مناسبت اولین سالگرد تأسیس خود تظاهراتی را ترتیب دادند.

این جنبش با بهره برداری از بحران مهاجرت به اروپا و همزمان با ورود مهاجران به المان گفتمان افراطی تری را در پیش گرفته اند.

در پاسخ به این اقدام، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در گفتگویی با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ" از شهروندان خواست که با کسانی که با قلبهای پر از کینه علیه انسانها به خیابانها می ریزند، همراهی نکنند.

این در حالی است که مرکل که کشورش مقصد اصلی پناهجویان است دیروز یکشنبه سه روز بعد از تصویب طرح اتحادیه اروپا برای تشویق ترکیه به مهار هجوم آوارگان به اروپا از طریق خاک این کشور، به آنکارا رفته و با نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. دو طرف هیچ اشاره ای به دستیابی به توافق نهایی در خصوص اوضاع آوارگان نکردند.

در این دیدار داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از اتحادیه اروپا خواست تعامل بهتری با ترکیه که یک میلیون آواره سوری را در خاک خود پذیرفته است، داشته باشد.

گفتنی است آنکارا پیش از این هزینه پذیرش آوارگان در سال اول را حداقل سه میلیارد دلار براورد کرده و گفته بود که بودجه ای که اروپا برای این منظور در نظر گرفته است بسیار ناچیز است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها