ادعای کناره‌گیری اسد، بازی رسانه‌ای است

ادعای کناره‌گیری اسد، بازی رسانه‌ای است
شنبه 9 آبان 1394 - 17:25

دمشق، (العالم)- وزیر اطلاع رسانی سابق سوریه، سخن از کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری این کشور را تلاش برای اعمال فشار سیاسی و شایعه پراکنی رسانه‌ای ارزیابی کرد.

"مهدی دخل الله" جمعه شب با حضور در برنامه مع الحدث شبکه العالم با اشاره به حضور 17 کشور در نشست وین و نتایج آن گفت: در نشست وین مطرح شد که این مردم سوریه هستند که درباره آینده کشورشان تصمیم گیری می کنند.

وی با بیان این که هنوز [تا زمان پخش برنامه] متن کامل بیانیه وین منتشر نشده، خاطر نشان کرد: باید بخش هایی از بیانیه نشست وین که مورد توافق شرکت کنندگان بوده است را مورد توجه قرار دهیم.

دخل الله افزود: من فکر می کنم که برخی از بندهای این بیانیه از نظر مبنایی مشکلی ندارد و ناشی از حضور متحدین سوریه - برای اولین بار - در این نشست است؛ به عنوان نمونه، جان کری در این نشست بر لزوم مبارزه با گروه های تروریستی و نه فقط داعش اشاره کرده و این یک تحول در راستای توسعه مصادیق تروریسم در سوریه است، در حالی که پیشتر فقط از داعش سخن گفته می شد، امروز مشاهده می کنیم که از تعبیر "گروه های تروریستی" استفاده می شود.

وی ادامه داد: لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست به قطعنامه 2170 شورای امنیت اشاره کرده که "داعش" و "جبهة النصره" و همه گروه ها و افراد مرتبط با القاعده را [به عنوان گروه های تروریستی] مطرح می کند، بنا بر این تاکید بر قطعنامه مذکور در این نشست مثبت ارزیابی می شود.

وزیر اطلاع رسانی سابق سوریه با اشاره به این که در این نشست بر تصمیم گیری مردم سوریه در آینده کشورشان به عنوان مبنا تاکید شده و مورد توافق قرار گرفته است، گفت: زمانی که این مبنا در نشست وین مورد توافق واقع شده، پس سخن از لزوم کناره گیری بشار اسد بی معنا خواهد بود و صرفا تلاش برای اعمال فشار سیاسی و شایعه پراکنی رسانه ای است و لاغیر، زیرا این مردم سوریه هستند که تصمیم می گیرند چه کسی بر آن ها حکومت کند.

این وزیر سابق سوری درباره تصمیم واشنگتن برای اعزام گروهی از نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه نیز گفت: این اقدام باید با موافقت سوریه انجام شود زیرا سوریه یک کشور دارای حاکمیت است.

وی افزود: اگر منظور از این نیروها مستشاران نظامی است چه کسی گفته است که در میان تروریست ها مستشار آمریکایی، ترک، سعودی و فرانسوی حضور ندارد؟ قطعا در مناطق تحت سیطره تروریست ها مستشاران این کشورها وجود دارند؛ بنا بر این طرح این موضوع [در شرایط فعلی] تنها نوعی اعمال فشار سیاسی است.

دخل الله خاطر نشان کرد: اگر اوباما می خواهد به قانون بین المللی احترام بگذارد باید هر چیزی را از طریق دولت قانونی سوریه به این کشور ارسال کند؛ یعنی از طریق سوریه به عنوان یک کشور دارای حاکمیت زیرا تنها راه ورود به سوریه [کسب موافقت] دولت سوریه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها