مطبوعات عربستان امروز درباره ایران چه می گویند؟

مطبوعات عربستان امروز درباره ایران چه می گویند؟
چهارشنبه 13 آبان 1394 - 09:03

تفاوت سیاست خارجی عمان با کشورهای عضو شورای همکاری منطقه خلیج فارس، و مواضع مسؤولان کشورمان در قبال عربستان، مهمترین موضوع‌هایی بود که روزنامه‌های سعودی صبح چهارشنبه به آن پرداختند.

* "چرا عمان به ایران خدمت می کند"

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه سعودی "الوطن" در مطلبی تحت این عنوان که "چرا عمان به ایران خدمت می‌کند"، تأکید کرد: سیاستهای عمان دیگر خارج از اجماع کشورهای عربی (حاشیه خلیج فارس) قرار گرفته است".
این روزنامه در ادامه مدعی شد: "عمان سیاستهای ایران را که سعی می کند به همه کشورهای عربی بدون استثنا صدمه بزند، نادیده می گیرد."
الوطن در بخش دیگری از این مطلب، این پرسشها را مطرح می‌کند: "آیا تحرکات عمان در چارچوب شورای همکاری است یا خارج از آن؟ آیا کشورهای عربی (حاشیه خلیج فارس) باید درقبال سیاستهای نرم عمان که در حال ارائه خدمات به ایران و هم پیمانان این کشور است، برحذر باشند؟"
الوطن خاطرنشان کرد: "عمان در سالهای اخیر در حل مشکلات ایران و ایجاد پل برای این کشور و وکلایش در منطقه تخصص یافته است".
الوطن با اشاره به مخالفت قاطع عمان با ایجاد واحد پول مشترک کشورهای عضو شورای همکاری، همچنین مخالفت با انتقال از مرحله شورای همکاری به ایجاد یک اتحادیه کشورهای عربی و تهدید به جدا شدن از این شورا، میزبانی گفتگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا، و مخالفت با فراخواندن سفیر خود از دمشق، تأکید کرد که عمان با پیوستن به ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان در حمله به یمن مخالفت کرد؛ و با وجود اختلافهای بسیار درباره "بشار اسد"، "یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان به دمشق رفت تا با رئیس جمهور سوریه دیدار کند.
الوطن خاطرنشان کرد که عمان در دهه هشتاد میلادی نیز تنها کشور عربی در منطقه (خلیج فارس) بود که با حمایت از صدام در جنگ علیه ایران مخالفت کرد.
* "جار و جنجال ایران"
روزنامه "الریاض" هم در مطلبی تحت عنوان "جار و جنجال ایران" به قلم "ایمن الحماد"، با اشاره به درخواست "دکتر روحانی" از ریاض برای توقف دخالتهایش در کشورهای منطقه و تأکید "حسین امیر عبداللهیان" (معاون وزیر امورخارجه) در مصاحبه با شبکه خبری "العالم" بر اشتباه و بی‌اساس بودن بودن مواضع "عادل الجبیر" وزیر امورخارجه عربستان در نشست وین، و انتقاد "علی جنتی" (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) از عربستان؛ مدعی شد: "این اظهارات علیه عربستان تصادفی نیست، بلکه با هماهنگی مشترک بین مسؤولان برای تخریب چهره کشور در منطقه و دنیا مطرح می شود."

"اقدامات تحریک آمیز ایران و پاسخ بدون هیاهو"
"الریاض" در مطلب دیگری تحت عنوان "اقدامات تحریک آمیز ایران و پاسخ بدون هیاهو" به قلم "احمد الجمیعه" با انتقاد از سخنان رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران در نهمین کنفرانس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در مسقط در خصوص فاجعه منا، مدعی شد که پاسخ و واکنش "عادل الطریفی" وزیر فرهنگ و رسانه سعودی "حکیمانه و عاقلانه" بود و وی با "سیاسی سازی حادثه منا" مخالفت کرد.

"7 واقعیت درباره پروژه طایفه گری"
"علی الصراف" هم در مطلبی تحت عنوان "7 واقعیت درباره پروژه طایفه گری" در روزنامه "الجزیره" ادعا کرد: "وقتی ایران خودش را حامی شیعیان دنیا می‌داند، آیا مردم حق ندارند بپرسند، بر چه اساسی؟" .. "آیا این برای خدمت به منافع شیعیان است یا منافع صاحبان پروژه صفوی در ایران؟"

پربیننده ترین خبرها