نامه 80 نمایندۀ اروپا به شاه بحرین درباره حقوق بشر

نامه 80 نمایندۀ اروپا به شاه بحرین درباره حقوق بشر
جمعه 29 آبان 1394 - 13:39

هشتاد نمایندۀ پارلمان اروپا در نامه ای به حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، لغو اتهامات و محدودیت های اعمال شده علیه نبیل رجب فعال حقوق بشر بحرینی را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، 20 سازمان غیردولتیِ بین المللی با استقبال از این نامه، بر ضرورت لغو قرارِ ممنوع الخروج شدنِ نبیل رجب تاکید کردند و پایان دادن به محدود کردنِ فعالیت های او را خواستار شدند.

نمایندگان پارلمان اروپا، رفتار دولت بحرین با نبیل رجب را به مثابه نقض قانون بین المللیِ حقوق بشر اعلام کردند و آن را با منشور جهانی حقوق بشر و پیمان بین المللیِ مربوط به حقوق مدنی و سیاسی مغایر دانستند.

نمایندگان پارلمان اروپا در این نامه، مصوبۀ فوق العاده پارلمان اروپا در تاریخ 9 جولای سال جاری میلادی را یادآور شدند که در آن لغو همۀ اتهاماتِ منسوب به نبیل رجب درخواست شده بود. آنها تاکید کردند که آزاد کردنِ نبیل رجب از زندان، به مثابۀ اجرای نیمی از تمام مصوبه است، زیرا او همچنان ممنوع الخروج است و این مساله نه تنها تا حد زیادی آزادی های او را محدود می کند بلکه، مانعی آشکار در برابر فعالیت های حقوق بشری او به شمار می رود.

نمایندگان پارلمان اروپا، همچنین اجرای توصیه های کمیته مستقل حقیقت یاب در گزارش سال 2011 و همچنین توصیه های شورای حقوق بشر سازمان ملل در بررسی اوضاع بحرین به سال 2012 و همچنین درخواست های مکرر اتحادیه اروپا در خصوص وضع حقوق بشر در بحرین را خواستار شدند.

آنها همچنین و مصوبه های فوق العادۀ مارس 2012، ژانویه 2013، سپتامبر 2013، فوریه 2014 در خصوص حقوق بشر بحرین را یادآور شدند که در آن، جرم شناختن مخالفت با نظام و آزادی بیان در بحرین محکوم و علیه بدرفتاری با مدافعان حقوق بشر و فعالان غیرنظامی و سیاسی و زندانی کردن صدها تن از آنان از جمله افراد نابالغ واکنش نشان داده شده بود.

در این میان، سازمان های غیردولتیِ با امضای بیانیه ای، حمایت خود را از نامۀ پارلمان اروپا به دولت بحرین در خصوص ضرورت پایبندی به تعهداتِ مربوط به حقوق بشر اعلام کردند.

در این بیانیه، از دولت بحرین درخواست شده است که همه اتهامات منتسب به نبیل رجب را لغو و از قرار منعِ او از سفر به خارج از کشور را باطل کند و به توصیه های کمیتۀ حقیقت یاب، به طور کامل پایبند باشد و خود را به اجرای همه بندهای آن ملزم کند.

این نهادهای بین المللی تاکید کردند: اتحادیه اروپا، با استناد به نامۀ نمایندگان اتحادیه اروپا موظف هستند تدابیری اتخاذ کنند تا جلوی نقض حقوق بشر در بحرین گرفته شود و روند پیگرد مدافعان مسالمت جو از حقوق بشر متوقف شود.

ذیل این نامه را این سازمان ها امضا کردند:

آمریکایی های طرفدار دموکراسی و حقوق بشر در بحرین

خدمات بین المللی به حقوق بشر

زنجیرۀ عربیِ اطلاعات درباره حقوق بشر

فدراسیون بین المللی حقوق بشر زیر چتر دیده بان حمایت از مدافعان حقوق بشر

مرکز اروپایی حمایت از دموکراسی و حقوق بشر

سازمان بین المللی ضد خشونت، زیر جتر دیده بان حمایت از مدافعان حقوق بشر

فرانت لاین دیفندرز

ائتلاف بین المللی مشارکت شهروندان

خبرنگاران کانادایی برای آزادی بیان

موسسه مهارات

موسسه حقوق بشر رافتو

شاخصِ نظارت

وکلای نظارت بر حقوق در کانادا

موسسه حقوق و دموکراسی بحرین

خبرنگاران بدون مرز

مرکز حقوق بشر بحرین

مرکز حقوق بشر خلیج فارس

سازمان عفو بین الملل

سازمان انگلیسی قلم

سازمان بین المللی قلم

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها