اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز آغاز شد

اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز آغاز شد
دوشنبه 2 آذر 1394 - 16:52

العالم- اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز عصر امروز(دوشنبه) با حضور روسای جمهوری شش کشور و شخصیت هایی از کشورهای عضو در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) امروز با میزبانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حضور رئیسان جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و نخست وزیر الجزایر در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز گفت: بدون شک اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به انرژی، بویژه صنعت گاز محسوب می شود.

روحانی بعد از ظهر دوشنبه در سخنان آغازین و خوش آمد گویی به شرکت کنندگان در سومین مجمع کشورهای صادر کننده گاز در محل ساختمان اجلاس سران تهران اظهار کرد: در ابتدا مایلم به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و از سوی ملت ایران حضور شما، عالیجنابان، سران کشورها و دولتها و رؤسای محترم هیأت ها، وزرای محترم، دبیرکل محترم مجمع و سایر اعضای هیأت های محترم را به سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، خیرمقدم عرض کنم.

روحانی افزود: بدون شک اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به انرژی، بویژه صنعت گاز محسوب می شود و هدف از این اجلاس، همکاری برای یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو مجمع، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه های مختلف از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، هماهنگی سیاست ها در راستای افزایش سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و ارتقای جایگاه مجمع در عرصه بین المللی انرژی است.

رئیس جمهوری گفت: امیدوارم این اجلاس بتواند فرصت مغتنمی را برای بحث و تبادل نظر پیرامون اهداف و دیدگاههای مجمع، فراهم سازد.

روحانی ادامه داد: علیرغم اهمیت و ضرورت استفاده از انرژی فسیلی، بهره برداری ناپایدار از این منابع انرژی، باعث بروز برخی آسیب های اجتماعی شده و آثار منفی بر محیط زیست داشته است و جهان را با مساله خطیر موازنه، میان استفاده از انرژی برای توسعه اقتصادی، و حفظ محیط زیست مواجه ساخته است.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که لازم است به موضوع انرژی در قالب توسعه پایدار توجه شود، افزود: به همین دلیل پیشنهاد کرده ایم، در پیامی از این اجلاس، به کنفرانس کاپ Cop21 که در صدد دسترسی به توافقی بین المللی در مسایل و سیاست های مربوط به تغییر اقلیم است و در هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد، مراتب آمادگی و علاقه مجمع کشورهای صادر کننده گاز برای همکاری و هماهنگی سیاست های اعضای مجمع با توافق های بین المللی در مسایل محیط زیست را اعلام نماییم.

روحانی ادامه داد: علاوه بر این خوشبختانه، اخیرا طی اجلاس سران توسعه پایدار ملل متحد که در نیویورک تشکیل و منجر به تصویب اهداف هفده گانه توسعه پایدار و دستور کار توسعه 2030 گردید، انرژی نیز به عنوان یکی از چالش های جامعه بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در پاسخ به دو چالش تغییرات نامطلوب اقلیمی و امنیت دسترسی به منابع اولیه انرژی، بسیاری از جوامع پیشرفته مصرف کننده انرژی، در صدد توسعه و استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر برآمده اند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: گرچه براساس چشم اندازهای معتبر انرژی، سهم انرژی های تجدیدپذیر، در تامین انرژی مورد نیاز جهان، تا آینده قابل پیش بینی، محدود خواهد بود و برای گذار از دوران سوخت های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر، راهی طولانی در پیش است.

روحانی گفت: بنابراین، این سؤال مطرح است که، برای تامین انرژی با آلایندگی کمتر و هزینه قابل قبول، در این دوران گذار، چه باید کرد؟

وی خظاب به حضار افزود: تصور می کنم بخش مهمی از راه حل این معضل، در دسترس ما است و این موضوعی است که مجمع کشورهای صادر کننده گاز و این اجلاس را اهمیت جهانی می بخشد. رئیس جمهوری ادامه داد: گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک با منابع غنی قابل استحصال برای دهه های آینده، سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص داده است و مزیت های اقتصادی، فنی و زیست محیطیِ گاز طبیعی، در مقایسه با سایر سوخت ها باعث شده تا اهمیت آن به عنوان یک منبع مهم انرژی افزایش یابد.

روحانی با اشاره به این که انتظار می رود مصرف گاز طبیعی طی دهه های آتی نیز افزایش چشم گیری داشته باشد، گفت: همه کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه بر این باورند که گاز طبیعی می تواند به عنوان پلی مطلوب، برای گذار از دوران سنتی استفاده از سوخت های فسیلی، به دوران بهره برداری بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر تبدیل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها