هواپیمای 115 میلیون دلاری آمریکا در هوا واژگون شد

هواپیمای 115 میلیون دلاری آمریکا در هوا واژگون شد
سه شنبه 3 آذر 1394 - 13:44

هواپیمای گران قیمت AC-130J آمریکایی که برای ماموریت حمایت هوایی از نیروی زمینی و رساندن بارها طراحی شده است، پرواز آزمایشی آن شکست خورد و در هوا واژگون شد .

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، در گزارش کمیسیون رسیدگی به علل این سانحه گفته شده است که پس از شکست آزمایش این هواپیمای جدید نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفته شد که این هواپیما از تشکیلات حذف شود.

این هواپیما هنگام پرواز در ارتفاع چهار و نیم کیلومتر بر فراز خلیج مکزیک و انجام مانور درجه متوسط ارتفاع را به شدت از دست داد و به یک و نیم کیلومتر پایین رفت و پس از آن به زحمت در حالت افقی قرار داده شد. خدمه آسیبی ندیده ولی خود هواپیما آسیب های بحرانی دید.

شرکت Lockheed Martin هواپیمای AC-130J را تولید کرده است. وظیفه آن حمایت هوایی از نیروی زمینی و رساندن بارها است. ساخت هر فروند این نوع هواپیما 115 میلیون دلار تمام می شود.

این هواپیما را که به عنوان یک مدل جدید معرفی کرده اند، پایه آن را هواپیمای C-130 Hercules تشکیل می‌دهد که حتی در سال 1955 برای اولین بار به پرواز در آمده بود.

سلطان محمود حالی سرهنگ سابق نیروی هوایی آمریکا خاطرنشان کرده است که این هواپیما از نظر تکنولوژیکی و فنی کهنه شده است. او گفت: این فناوری کهنه است. لازم بود که کار های علمی — تحقیقی و طراحی دقیقی صورت می گرفت و بیشتر آزمایش ها روی زمین انجام می‌ شد تا پرسنل دستخوش خطر مرگ نشوند. من ابتدا فکر کردم که این برنامه را متوقف خواهند کرد ولی اکنون مشخص شده که ادامه داشته است. آن‌ها دوست ندارند از برنامه‌های دارای هزینه‌های هنگفت خودداری کنند.

این اولین هواپیمای آمریکایی نیست که بر پایه فناوری کهنه تولید شده و با وجود صد ها میلیون دلار هزینه برای طراحی آن با شکست روبرو شد.

نمونه بارز این تکنیک ها جنگنده «اف — 15» است که همان شرکت Lockheed Martin آن را طراحی می کند. «کارن کویاتکوفسکی» سرهنگ سابق نیروی هوایی آمریکا می‌گوید که بهینه سازی مدل های کهنه ولخرجی است.

وی گفت: ما برای تکنیک های نظامی گوناگون پول‌های هنگفتی صرف می کنیم. مثلاً برای C-130 که در صدد تزیین این مدل کهنه هستیم در حالی باید پرسید نتیجه چیست؟ که زیاد موفق نیست.

این سرهنگ سابق نیروی هوایی آمریکا افزود: یک نمونه خوب این کار ها «اف- 35» است که آن را به عنوان مدل جدید معرفی کرده و البته بر پایه جنگنده های قبلی ساخته شده بود ولی با این وجود این هواپیما چنانکه باید کار نمی‌کند و لیکن هزینه آن بیشتر از آنچه که برنامه‌ریزی شده بود، از آب در آمده است. این هواپیما نیز گران و بدرد نخور و دارای نارسایی‌های جدی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها