خلبان دوم جنگنده روس نجات یافت

خلبان دوم جنگنده روس نجات یافت
چهارشنبه 4 آذر 1394 - 13:16

وزیر دفاع روسیه از نجات جان یکی از دو خلبانی خبر داد که جنگنده آنها دیروز توسط ترکیه سرنگون شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از روسیا الیوم "سرگی شویگو" روز چهارشنبه با اعلام این خبر تأکید کرد که این خلبان در عملیات ویژه نجات توسط نیروهای روسی و سوری نجات داده شد.
شویگو اظهار داشت که این خلبان به پایگاه هوایی "حمیمیم" در سوریه (نزدیک لاذقیه) انتقال یافت.
ترکیه دیروز یک فروند جنگنده سوخوی 24 روسیه را سرنگون کرد. دو خلبان جنگنده روس قبل از هدف قرار گرفتن از جنگنده خود بیرون پریدند. یکی از خلبانها پیش از فرود توسط تروریستها هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

شویگو با قدردانی از همه کسانی که برای نجات این خلبان جان خود را به خطر انداختند، خاطرنشان کرد: این عملیات 12 ساعت طول کشید و در بامداد چهارشنبه ساعت 3:40 به وقت مسکو پایان یافت.

* جزئیات سرنگونی جنگنده روسی در سوریه
ستاد کل نیروهای مسلح روسیه درباره جزئیات سرنگونی جنگنده "سو 24 ام" تأکید کرد که این جنگنده به وسیله یک موشک کوتاه برد که از یک جنگنده اف 16 ترکیه شلیک شده بود، هدف قرار گرفت.
در این بیانیه خاطرنشان شده است، سامانه‌های نظارتی که در میدان نبرد مستقر هستند هیچگونه اقدام خلبانان جنگنده ترکیه برای تماس با خلبانان روس را ثبت نکرده اند.
بر اساس این بیانیه، این جنگنده روس در داخل اراضی سوریه و در فاصله 4 کیلومتری مرزهای ترکیه هدف قرار گرفت، و خلبانان آن با چتر بیرون پریدند و اطلاعات اولیه حاکی است که یکی از خلبانها از زمین هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
ستاد کل نیروهای مسلح روسیه خاطرنشان کرد که بر اساس اطلاعات دقیق روسیه – که مشابه با اطلاعات ثبت شده نیروی دفاعی هوایی سوریه است- جنگنده روس از خطوط مرزی عبور نکرده است.
* جنگنده ترکیه ای حریم هوایی سوریه را نقض کرده است
این در حالی است که اطلاعات راداری ثبت شده در فرودگاه "حمیمیم"، ثابت می کند که جنگنده مهاجم ترکیه‌ای حریم هوایی سوریه را نقض کرده است.
در این بیانیه تأکید شده است که این حادثه نقض آشکار قوانین بین المللی و بندهای مربوط توافق صورت گرفته در خصوص جلوگیری از حوادث و تضمین امنیت پروازها در فضای سوریه است، روسیه و آمریکا این توافق را امضا کرده اند و مطالب وارد شده در این سند شامل همه کشورهای شرکت کننده در ائتلاف و از جمله آنها ترکیه است.
ستاد کل نیروهای مسلح روسیه ادامه داد: شاید همین امر باعث شد که ترکیه به جای تماس مستقیم با وزارت دفاع روسیه، مشورتهای خود را فورا با ناتو آغاز کند.

* هدف قرار گرفتن بالگرد روس
ستاد کل نیروهای مسلح روسیه تاکید کرد که یک سرباز روس به دلیل هدف قرار گرفتن یکی از بالگردهای "می 8" اعزام شده برای نجات خلبانان جنگنده سو 24 کشته شد.
این بالگرد از زمین هدف قرار گرفت به همین دلیل مجبور شد در یک منطقه بی طرف به زمین بنشیند. البته بقیه سرنشینان بالگرد سالم به پایگاه "حمیمیم" منتقل شدند ولی در نهایت بالگرد مذکور توسط عناصر مسلح با خمپاره هدف قرار گرفت و منهدم شد.

پربیننده ترین خبرها