اقلیم کردستان عراق چگونه از نظامیان ترکیه حمایت می کند؟

اقلیم کردستان عراق چگونه از نظامیان ترکیه حمایت می کند؟
يکشنبه 15 آذر 1394 - 09:56

العالم - درشرایطی که مقام های بغداد حضور ترکیه درخاک این کشور را محکوم کرده اند، مسئولان اقلیم کردستان عراق درصدد توجیه ورود نظامیان ترکیه به استان نینوا برآمده و از آن دفاع می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سخنگوی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد ترکیه در سه پایگاه که در شمال عراق ایجاد شده است نیرو و تجهیزات نظامی مستقر کرده است.

اسفین دزیی در گفتگو با پایگاه خبری سومریه نیوز گفت ترکیه پارسال در چارچوب ائتلاف بین المللی دو پایگاه نظامی برای آموزش نیروهای پیشمرگ در دو منطقه سوران و قلاجولان ایجاد کرد و در عین حال پایگاهی نیز در استان نینوا ایجاد کرد.

وی مدعی شد: ترکیه از طریق این پایگاه های نظامی کمک و تجهیزات نظامی ارائه می کند و با هدف توسعه پایگاه موصل کارشناس و تجهیزات نظامی به این پایگاه اعزام کرد.

دفتر حیدر العبادی نخست وزیرعراق پیشتر اعلام کرد که نیروهای ترکیه در سطح هنگی زرهی با شماری تانک و البته بدون اجازه مقام های عراقی وارد خاک عراق و مشخصا استان نینوا شده است.

این در حالی است که احمد داود اغلو نخست وزیر ترکیه روز شنبه مدعی شد که آنکارا در این خصوص با دولت مرکزی عراق درباره ورود نظامیان ترکیه به موصل هماهنگ کرده است.

در پی بروز تنش میان بغداد و آنکارا بر سر حضور گروهی از نظامیان ترکیه در نزدیکی شهر موصل، وزارت خارجه عراق دیروز(شنبه ) با احضار سفیر ترکیه رسما مراتب اعتراض خود به حضور این نظامیان در استان نینوا را اعلام و خواستار ترک فوری آنها شد.

نیروهای ترکیه پس از ورود به خاک عراق به بهانه آموزش نیروهای پیشمرگه در منطقه بعیشیقه در شمال موصل که تحت سیطره داعش است، مستقر شده‌اند.

منابع رسانه ای نزدیک به دولت آنکارا گفتند که حدود 150 تفنگدار ترک با پشتیبانی 25 تانک وارد خاک عراق شده اند اما برخی منابع تعداد این نیروها را هزارو 200 نفر اعلام کردند و بعضی نیز از اعزام بالگردهای ترک به منطقه خبر داده اند.

درهمین حال فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق با تأکید بر اینکه ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق نقض قوانین بین المللی است، از آنکارا خواست تا نیروهای خود را از عراق خارج کند.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که حضور نیروهای ترکیه در عراق باعث نابسامانی منطقه‌ای خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها