اتهامات سنگین نظامیان انگلیسی در عراق

اتهامات سنگین نظامیان انگلیسی در عراق
شنبه 12 دی 1394 - 09:55

یک روزنامه انگلیسی از مواجه شدن برخی نظامیان این کشور با اتهاماتی سنگین به دلیل ارتکاب جرم و جنایت در عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ایندیپندنت" روز شنبه در مطلبی در صفحه نخست خود تأکید کرد، شماری از نظامیان انگلیسی که در جنوب عراق حضور داشتند به دلیل ارتکاب جرم و نقض حقوق شهروندان عراقی محاکمه خواهند شد.
این روزنامه به نقل از کمیته تشکیل شده از سوی دولت انگلیس برای تحقیق درباره اتهامات مطرح شده علیه نظامیان انگلیسی، تأکید کرد که این کمیته مدارکی کافی را در خصوص اتهامات شکنجه و قتل شهروندان در استان بصره دریافت کرده است.
ایندیپندنت به نقل از "مارک وارویک" رئیس کمیته تشکیل شده از سوی وزارت دفاع انگلیس خاطرنشان کرد که وی برای نخستین بار به صورت علنی در مصاحبه با این روزنامه گفته است، مدارک کافی برای مطرح کردن اتهامات جنایی علیه بعضی از سربازان انگلیسی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد که مدارکی نیز باید در خصوص اتهامات مطرح شده علیه بعضی از سربازان انگلیسی در خصوص قتل و شکنجه و نقض حقوق قربانیان عراقی طی سالهای 2003 تا 2009 جمع آوری شود.
بر اساس این گزارش، این کمیته که در سال 2010 تشکیل شد فقط با 152 مورد تعامل داشته است، و اکنون این موارد از 1500 فقره فراتر است که بعضی از آنها شامل اتهامات قتل شهروندان عراقی به دست نظامیان انگلیسی است.
در این بین، تحقیقات فقط در خصوص 25 مورد اتهام به قتل غیرقانونی آغاز شده و هنوز تحقیقات درباره بیش از 200 مورد شروع نشده است.
در ارتباط با 1235 اتهام نقض حقوق شهروندان زن و مرد عراقی نیز فقط تحقیقات درباره 45 مورد آغاز شده، که از بین آنها به اتهاماتی مانند شکنجه و تجاوز اشاره شده است.
پیشتر تعیین شده بود که این کمیته تا نیمه سال 2016 به کار خود خاتمه دهد، ولی این کمیته تأکید دارد که تکمیل تحقیقات در این فرصت امکانپذیر نیست به همین دلیل تعیین موعد نهایی به زمان دیگری موکول خواهد شد.
ایندیپندنت خاطرنشان کرد، با وجود فراهم شدن حمایت مالی از این کمیته برای ادامه فعالیت تا پایان سال 2019، اما آشکار است که این کمیته حتی پس از آن تاریخ نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها