روزنامه عرب‌زبان:

روزهای بسیار سختی در انتظار آل سعود است

روزهای بسیار سختی در انتظار آل سعود است
يکشنبه 13 دی 1394 - 09:29

يک روزنامه عرب‌زبان با اشاره به جنایت آل سعود در اعدام شیخ نمر باقر النمر، تاکید کرد به علت سیاست‌های غلط عربستان روزهای سختی در انتظار آن است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» در سرمقاله خود نوشت: اگر هدف عربستان سعودی از اعدام 47 نفر به اتهام «ترویستی» ارعاب دیگران و جلوگیری از هر گونه اعتراض و تظاهرات و روی آوردن به هر گونه حمله و خشونتی علیه نظام و نهادها یا منافع عربستان است که در این صورت باید گفت که این اقدام آن پیامدهای کاملا مغایر با این هدف خواهد داشت.
این روزنامه افزود: اقدامات تروریستی که سبب قربانی شدن بی گناهان و بی ثباتی و ناامنی شود محکوم است، اما بین تروریسم و خواسته های مشروع برای رسیدن به آزادی، اصلاحات و نیز اعتراض به ظلم و ستم؛ و سرکوبگری و سلب آزادی ها تفاوت وجو دارد. از این رو، با حکم های اعدام سعودی که از دستگاه قضایی صادر می شود که فاقد اعتبار و مصداقیت است مخالف هستیم. از این رو، اعدام 47 نفر را در زندان های 12 شهر عربستان محکوم می کنیم زیرا هیچ کدام از آنها عادلانه محاکمه نشدند و نتوانستند از خودشان دفاع کنند.
این روزنامه افزود: این احکام از دادگاهی صادر شد که فردی را به علت نوشتن مطلبی در «تویتر» به شلاق و 10 سال زنان محکوم می کند و شعر گفتن برای یک زن را در یک روزنامه آن هم نه به حکم رسمی دادگاه بلکه به دستور امیر یک منطقه برای ده سال ممنوع می کند.

ظلم و ستم، حذف اشخاص و به حاشیه راندن آنها و نیز وجود سرکوب در عربستان سعودی تنها اقداماتی است که علت مذهبی یا طایفه ای ندارد؛ به این معنا که زمانی که مسئله به درخواست برای آزادی، اجرای اصلاحات و ضرورت عدالت مربوط باشد تفاوتی میان شیعه و سنی نیست و البته باید اذعان کرد که شیعیان در عربستان سعودی بیشتر اذیت شده اند و طی ده های گذشته با آنها به شیوه نژادپرستانه رفتار شده است و آنها به حاشیه رانده شده اند. افزون بر این، با آنها به عنوان شهروند درجه دو رفتار شده است و در وفاداری و علاقه آنها به کشورشان به دیده شک و تردید نگریسته شده است و هر کسی که نظری غیر از این داشته باشد فردی متکبر است و خود را به ندیدن حقیقت می زند.
این روزنامه افزود: تقریبا می توان با اطمینان گفت که اجرای این حکم ها اقدامات انتقام جویانه و واکنش های خطرناکی در پی خواهد داشت امری که بر امنیت و ثبات این کشور بازتاب منفی گذاشته و آتش مشکلات امنیتی روزافزون این کشور را شعله ورتر می کند، و حجم پرونده این کشور را در ارتباط با فقدان آزادی ها و بی عدالتی قضایی و نقض حقوق بشر قطورتر خواهد کرد.
رای الیوم در ادامه تاکید کرد: بزرگ ترین دشمنان عربستان کسانی هستند که از خود نظام حاکم بر این کشور بیرون می آیند و این گونه سیاست ها و موضع گیری ها را در پیش می گیرند که باعث وخیم تر شدن بحران ها آن و سبب ایجاد جنگ هایی داخل در کنار جنگ های خارجی برای آن می شود.
جنگ های خارجی به لحاظ انسانی، مالی، سیاسی و نظامی هزینه دارند، اما جنگ های داخلی اگر به وقوع بپیوندند در همه عرصه ها پرهزینه تر خواهند بود، به ویژه وقتی که در زمان اشتباه و در سایه خشم مردمی بزرگ و اوضاع اقتصادی بحران زده و بیکاری بالا به وقوع بپیوندند.
این روزنامه در ادامه افزود: تصمیم گیرندگان درباره اجرای این احکام اعدام در محاسبات خود خوب عمل نکردند، همان طور که پیشتر با اشتباه در محاسباتشان عربستان را درگیر جنگ های خارجی به ویژه جنگ یمن کردند. بنابراین، به این سخن بسنده می کنیم که روزهای بسیار سختی در انتظار عربستان سعودی است.

پربیننده ترین خبرها