پشت پرده اعدامها در عربستان

پشت پرده اعدامها در عربستان
يکشنبه 13 دی 1394 - 15:19

معارض و عالم سنی عربستانی و رئیس دفتر سیاسی کمیته دفاع از حقوق مشروع؛ اعدامهای اخیر در عربستان را با تحولات و اوضاع خاندان حاکم و رقابت برخی از اعضای آن برای نفوذ بیشتر مربوط دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سعد الفقیه" در تویتر خود با اشاره به اعدامهای اخیر در عربستان نوشت: حکمهای اعدام از سوی یک نظام نامشروع و دادگاه های غیر قانونی صادر شد، و باید عاملان صدور این حکمها در آینده به جرم قتل تحت پیگرد قرار بگیرند.
وی درباره دلیل انجام این اعدامها در این برهه زمانی و اینکه چرا شماری از شیعیان عربستانی اعدام شدند، گفت: زمان انجام این اعدامها ارتباطی با حکم دادگاه و یا منافع کشور و امنیت مردم ندارد، بلکه این اقدام به تحولات و اوضاع خاندان حاکم و رقابت برخی از اعضای آن برای نفوذ بیشتر مربوط است.
الفیقه ادامه داد: پس از آنکه محمد بن نایف همه نفوذ خود را به جز در وزارت کشور از دست داد، تلاش کرد با استفاده از قدرت باقیمانده خود در وزارت کشور نفوذ خود را دوباره به دست بیاورد.
این معارض سعودی گفت: بن نایف به دنبال آن است که اعتماد خاندان حاکم را به دست بیاورد به صورتیکه او را تضمین کننده بقای این خاندان بدانند. وی همچنین به دنبال کسب حمایت هرچه بیشتر آمریکا در مقابل بن سلمان است، و می خواهد با این کشتار جمعی، در چشم آمریکایی‌ها به عنوان "شکست دهنده تروریسم" جلوه کند.
وی افزود: ولی نتیجه همه این اعدامها، برعکس خواهد بود و بن نایف به خواست خود نخواهد رسید.

* سعد الفقیه کیست
"سعد الفقیه" که نام کامل او "سعد بن راشد بن محمد الفقیه العنقری التمیمی" است، یک پزشک جراح است؛ وی قبلا استاد دانشگاه بود.
الفقیه از معارضان اهل سنت عربستان و رئیس دفتر سیاسی "کمیته دفاع از حقوق مشروع" و مؤسس "جنبش اسلامی برای اصلاح" و سخنگوی رسمی این جنبش است.
وی یکی از بارزترین فعالان عربستانی است که بیانیه های آوریل 1991 و ژوئیه 1992 را امضا کرده بود. در این بیانیه ها که به "فهد بن عبدالعزیز" پادشاه وقت عربستان داده شد، از وی درخواست شده بود به اصلاح امور سیاسی عربستان و مقابله با فساد روی بیاورد.
سعد الفقیه در سال 1993 به همراه محسن العواجی و محمد الحضیف کمیت دفاع از حقوق مشروع را تأسیس کرد.
وی در سال 1994 به همراه همسر و 4 فرزندش عربستان را ترک کرد و به لندن رفت. وی در آن زمان از ادامه کار و همچنین سفر به خارج از عربستان منع شده بود، به همین دلیل برای فراهم کردن زمینه خروج دعوتی از وی برای شرکت در کنفرانس پزشکی در سوییس به عمل آمد. بنابراین سعد الفقیه پس از سفر به سوییس به لندن رفت.
با وجود تلاش رسانه های سعودی برای تخریب چهره سعد الفقیه، وی با فعالیتهایش از لندن توانست در داخل عربستان محبوبیت بسیاری کسب کند. الفقیه توانست از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت این فرصت را به دست بیاورد که با مردم عربستان ارتباط برقرار کند.
اما آمریکا پس از مدتی سعد الفقیه را به همکاری با بن لادن و حمایت از القاعده متهم و پس از مدت کوتاهی دارایی های او را بلوکه کرد. وزارت خزانه داری آمریکا نیز او را به عنوان یک تروریست بین المللی معرفی کرد. انگلیس نیز در دسامبر 2005 همه فعالیتهای جنبش اسلامی را متوقف کرد.
سعد الفقیه در مقابل تلاش کرد تا به این اتهامات پاسخ بگوید. وی تأکید کرد که این اقدامات آمریکا تأثیری بر فعالیتهایش نمی گذارد زیرا حسابها و دارایی های او در آمریکا چند صد پوند بیشتر نیست.

وی با رد اتهامات آمریکا مبنی بر ارتباط با القاعده و تروریسم خاطرنشان کرد که جنبش او به دنبال ایجاد تغییرات اصلاحی از راه های مسالمت آمیز است.

سعد الفقیه سرانجام در سال 2012 توانست با اثبات بیگناهی، تحریمها علیه جنبش اسلامی را بردارد.

وی توانست ثابت کند که اتهامات مطرح شده علیه او در سالهای 2004 و 2005 با تحریک عربستان صورت گرفته است.

پربیننده ترین خبرها