عربستان در کانون طوفان !

عربستان در کانون طوفان !
دوشنبه 14 دی 1394 - 11:12

روزنامه السفیر لبنان، جنایت آل سعود در اعدام شیخ نمر را اقدامی خطرناک دانست و تأکید کرد که این جنایت درحالی صورت گرفت که عربستان با مشکلات داخلی و خارجی حساسی روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، السفیر روز دوشنبه در مطلبی تحت عنوان "شهادت نمر؛ عربستان در کانون طوفان"، تأکید کرد: موضوع عجیب درباره زمان اعدام شیخ نمر این است که این اقدام بعد از یک دور‌ۀ طولانی از آرامش در منطقه الشرقیه عربستان صورت گرفت، و اهالی این منطقه حتی پس از انفجارها و حملات تروریستی داعش به حسینیه‌ها و مساجد عربستان، خویشتن داری کردند.
السفیر ادامه داد: همچنین اعدام شیخ نمر در این برهه زمانی از این نظر عجیب است که هشدارهایی در دنیا در خصوص آینده عربستان سعودی به دلیل بحران اقتصادی این کشور و سقوط سریع قیمت نفت مطرح شده است.
این روزنامه لبنانی با اشاره به فضاسازی رسانه‌های خاندان آل سعود علیه شیخ نمر قبل و بعد از بازداشت و هنگام محاکمه ایشان، افزود: رسانه های سعودی وابسته به خاندان حاکم در عربستان "اتهام تحریک برای جدایی" را علیه شیخ نمر مطرح کردند و برخی از روزنامه نگاران سعودی هم ادعا کردند که این موضوع در یکی از سخنرانی های شیخ نمر مطرح شده و صدای ضبط شده این سخنرانی یکی از مدارک دادگاه علیه وی بود. این درحالی است که محمد باقر النمر برادر وی با رد این اتهام گفت: اگر به صدای ضبط شده سخنرانی گوش دهید، متوجه می شوید که شیخ نمر دقیقا گفته بود: "اگر به مطالبات مشروع ما پاسخی داده نشود، و اگر حقوقمان به ما داده نشود، ما را به حال خود رها کنند."
السفیر در بخش دیگری از این مطلب خاطرنشان کرد: به نظر می آید که عربستان سعودی با اعدام شیخ نمر به دنبال آن بود که با یک تیر دو نشان بزند: نخست داخلی و برخورد شدید با هرگونه تحرکات مردمی احتمالی در سایه بحران اقتصادی، و دوم رساندن این پیام به دیگر کشورها مبنی بر اینکه عربستان در سیاستهای خارجی و داخلی خود مردد نیست.
السفیر افزود: با وجود تظاهرات مردم خشمگین در العوامیه یک روز پس از اعدام شیخ نمر، هنوز زود است که بگوییم این اقدام خطرناک منطقه الشرقیه را یک شبه به آتش می کشد، به ویژه آنکه خانواده شیخ نمر و بسیاری از شخصیتهای مردمی در داخل و خارج از عربستان مردم را به خویشتن داری دعوت کردند.
این روزنامه لبنانی ادامه داد: محمد النمر (برادر آیت الله نمر) در تویتر خود به این دو هدف اشاره کرد و گفت که اعدام برادرش پیامی ناکام به منازعات منطقه است که می خواهد بگوید ما هنوز می توانیم! و همچنین پیامی برای داخل است که می گوید: اگر خواستار حقوق خود شوید شمشیر جاهلیت گردن شما را خواهد زد!
السفیر با اشاره به سیاست خارجی تهاجمی عربستان از زمان روی کار آمدن سلمان، به ویژه در قبال ایران پس از امضای توافق هسته ای، خاطرنشان کرد: اعدام شیخ نمر بیانگر تمایل عربستان به سیاست فرار رو به جلو آن هم در مرحله‌ای است که منطقه خاورمیانه با تحولات پیچیده ای روبرو شده.
السفیر همچنین تأکید کرد: پس از سیل انتقادهای مسؤولان و رهبران گروه ها و جریانهای عراقی از عربستان به دلیل اعدام شیخ نمر، ماجرای نزدیک شدن روابط ریاض و بغداد دوباره بعد دیگری به خود می گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها