بهره برداری اسرائیل از تیرگی روابط عربستان و ایران

بهره برداری اسرائیل از تیرگی روابط عربستان و ایران
سه شنبه 15 دی 1394 - 20:34

العالم - رسانه های اسرائیل بر لزوم استفاده از تیرگی روابط عربستان و ایران برای تقویت بیش از پیش همکاری بین تل آویو و ریاض تأکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مطبوعات رژیم صهیونیستی تیرگی روابط عربستان و ایران را درسطح گسترده ای پوشش می دهند و این اتفاق را فرصت مغتنم اسرائیل برای نزدیک تر کردن بیش از پیش خود به عربستان می دانند.
" عوفر ییسرائلی " کارشناس نظامی اسرائیلی درمقاله ای با عنوان " مشکلات یک قوم برای قومی دیگر فوایدی دارد " در تارنمای " اسرائیل نیوز 24 " ، نوشت: تیرگی روابط عربستان و ایران زمینه مناسبی برای تقویت همکاری ما با سعودی ها فراهم کرده است.
این کارشناس صهیونیست افزود: اختلافات روزافزون دو قدرت منطقه ای باید به فرصتی برای اسرائیل برای تأمین منافعش درخاورمیانه تبدیل شود.

منافع اسرائیل و عربستان به هم گره خورده است

ییسرائلی یادآور شد: منافع اسرائیل وعربستان در چند بخش به هم گره خورده است زیرا تل آویو و ریاض توافق هسته ای ایران و گروه 1 + 5 را توافقی بد و تأمین کننده منافع تهران می دانند و شاید زمینه دست یابی ایران به بمب هسته ای را فراهم کند. بحران تیرگی روابط تهران و ریاض می تواند زمینه ساز تحکیم روابط کمرنگ و نوپای اسرائیل و عربستان باشد.
این کارشناس نظامی اسرائیل اعلام کرد: پایبند نبودن ایران به توافق هسته ای خود با گروه 1 + 5 به عربستان و اسرائیل این فرصت را خواهد داد که همصدا، از باراک اوباما و رئیس جمهوری آتی آمریکا بخواهند که موضع سرسختانه تری در قبال بی مبالاتی ایران به توافق هسته ای اتخاذ کنند.
ییسرائلی نوشت: مهمترین مساله اینست که مقام های تل آویو اگر احساس کردند که ایران به ساخت بمب هسته ای نزدیک می شود ، کاری بکنند که عربستان امکانات خود را در اختیار اسرائیل برای حمله به ایران بگذارد یا به اسرائیل در این حمله کمک کند.

"کارشناس صهیونیست : مقام های تل آویو اگر احساس کردند ایران به ساخت بمب هسته ای نزدیک می شود ، کاری کنند که عربستان امکانات خود را برای حمله به ایران دراختیار اسرائیل بگذارد یا به اسرائیل در این حمله کمک کند."

کارشناس نظامی صهیونیست به طرح صلح عربی که پیشنهاد عربستان برای سازش با اسرائیل است ، اشاره کرد وافزود : همکاری اسرائیل و عربستان درپی تیرگی روابط ریاض و تهران می تواند زمینه را برای اجبارعربستان به اعمال تغییراتی در طرح صلح عربی برای تأمین منافع اسرائیل فراهم کند.
وی از آمادگی اسرائیل برای پشتیبانی اطلاعاتی از عربستان در تجاوز به یمن خبر داد وخاطرنشان کرد: اسرائیل طی ده ها سال جنگ با حزب الله لبنان و دیگر گروه های تروریستی (مقاومت) تجارب و اطلاعات زیادی به دست آورده است که می تواند این اطلاعات را در اختیار خاندان آل سعود برای مبارزه با حوثی های یمن بگذارد.
ییسرائلی طرح فروش سامانه ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل به چند کشور عرب حاشیه خلیج فارس را تأیید کرد و نوشت: تیرگی روابط عربستان و ایران می تواند طرح فروش گنبد آهنین به عربستان را برای انهدام موشک های شلیک شده از سوی یمن به پیش ببرد موشک هائی که به علت تیرگی روابط ریاض و تهران شاید بیش از پیش به سوی عربستان شلیک شود.

اهداف عربستان و اسرائیل در سوریه مشترک است

ییسرائلی یکی از اهداف مشترک عربستان و اسرائیل را براندازی نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد و افزود: منافع اسرائیل و عربستان در جنگ سوریه نیز به هم گره خورده است. عربستان می خواهد نظام بشار اسد را سرنگون کند و اسرائیل می تواند با استفاده از تیرگی روابط ریاض و تهران به عربستان دررسیدن به هدفش در سوریه کمک کند.
کارشناس نظامی اسرائیلی در پایان مقاله خود نوشت: سعودی ها در چند دهۀ گذشته به آمریکا به عنوان ضامن امنیت و حافظ تاج و تخت آل سعود نگاه می کرد و در نزاعش با ایران نیز به آمریکا متکی بود؛ ولی سیاست دولت باراک اوباما برای خروج از خاورمیانه باعث خواری عربستان شده است و توافق هسته ای ایران و 1 + 5 و رفتارهای چند روز گذشته تهران نیز به عربستان نشان داد که آل سعود برای حفظ تاج و تختش باید زمام امور را خود به دست بگیرد و به خودش متکی باشد و اسرائیل نیز باید در این شرایط هر چه زودتر به تقویت روابط خود با عربستان بپردازد.

پربیننده ترین خبرها