رکورد عربستان در اعدام مخالفان + فیلم

چهارشنبه 16 دی 1394 - 14:30

عربستان یکی از کشورهایی است که از سال 1995 بیشترین حکم های اعدام را درجهان اجرا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عربستان سعودی مجازات اعدام را بدون انجام محاکمه های عادلانه و درمقابل چشمان مدعیان دموکراسی درجهان اجرا می کند، بدون اینکه آن ها واکنشی به این حکم های ظالمانه نشان دهند.

از جمله اعدام هایی که شنبه گذشته درعربستان اجرا شد و " فیلیپ لوتر" مدیر سازمان عفو بین الملل درخاورمیانه از آن به عنوان " تصفیه حساب سیاسی " نام برد، اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی عربستانی بود که در راستای تلاش های مسئولان سعودی برای ساکت کردن انتقادات ضد نظام سعودی به ویژه فعالان این کشور صورت گرفت.

" فیلیپ لوتر " محاکمه شیخ النمر را ناعادلانه خواند.

افزایش اعدام ها به بالاترین سطح خود در مقایسه با 20 سال گذشته

بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل، عربستان سعودی در سال گذشته، 153 نفر را اعدام کرد و این رقم بالاترین آماری است که سازمان های حقوق بشر از بیست سال پیش ثبت کرده اند.

اعدام در عربستان در بیشتر موارد با گردن زدن متهمان در اماکن عمومی اجرا می شود، و متهمان در اکثر اوقات به صورت عادلانه محاکمه نمی شوند، و مسئولان هم از قبل تصمیم به اعدام زندانیان، موضوع را به خانواده های آنان ابلاغ نمی کنند.


سازمان عفو بین الملل اعلام کرد حکم های اعدام در عربستان درانتقام از معترضانی است که اکثر آنها به صورت مسالمت آمیز اعتراض خود را نشان می دهند، و این اعدام ها دربردارنده این پیام آشکار است که اگر مخالفان برای به چالش کشیدن آل سعود به خیابان ها بریزند، بهای آن را خواهند پرداخت.

سازمان عفو بین الملل تأکید کرده است، اعدامها و صدور حکم های اعدام در اواخر دوره ملک عبدالله شاه سابق عربستان - که ژانویه 2015 فوت کرد- افزایش یافت و روند فجیع آن با به قدرت رسیدن ملک سلمان شدت گرفت.

دولت سعودی در ماه می گذشته، مجبور شد که اعلامیه ای را مبنی بر به کارگیری 8 جلاد بیشتر برای مشارکت در عملیات اعدام منتشر کند.

برای سازمان های حقوق بشر دشوار است که علت افزایش اعدام ها در عربستان را به عنوان کشوری که فاقد نظام قضایی شفاف است پیدا کنند، این درحالیست که عفو بین الملل گفته است که عربستان از جمله کشورهایی است که بیشترین حکم های اعدام را اجرا کرده است.

انتقاد از انتخاب ریاض به عنوان رئیس کمیته حقوق بشر

عفو بین الملل از انتخاب ریاض به عنوان رئیس کمیته حقوق بشر انتقاد و اعلام کرده است که اگر عربستان عضو شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل است ، باید به معیارهای عالی حقوق بشر و حمایت از آن پایبند باشد.

مساله جنجال برانگیز این است که عربستان درسال 2013 و به مدت سه سال به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد و درعین حال و با وجود انتقادهای گسترده به عنوان رئیس کمیته کارشناسان مستقل دراین شورا انتخاب گردید.

پیام های دیپلماتیک درز کرده از توافق میان دیپلمات های انگلیسی و سعودی درباره حمایت هر یک از آن ها از طرف مقابل در شورای حقوق بشر که 47 عضو دارد ، حکایت می کند.

پربیننده ترین خبرها