راز دروغ هماهنگ درباره قحطی در مضایای سوریه + ویدئو

يکشنبه 20 دی 1394 - 18:35

العالم - درحالی که برخی شبکه های تلویزیونی غربی و عربی در روزهای گذشته با انتشار تصاویری غیر واقعی تلاش کردند اوضاع ساکنان مضایا را بحرانی جلوه داده و آن را به محاصره این شهر توسط نیروهای سوری نسبت دهند ، اکنون با ارائه مستنداتی دروغ آنان به رسوایی تازه ای برای دستگاه رسانه ای وابسته به سعودی و قطری ها تبدیل شده ا ست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تبلیغات منفی و همزمان رسانه های عربی و غربی درباره شهرک مضایا در حومه غربی دمشق همچنان ادامه دارد و این رسانه ها با استناد به تصاویر قدیمی متعلق به غوطه شرقی دمشق ادعا می کنند دولت سوریه و حزب الله لبنان، مردم مضایا را محاصره کرده و باعث به وجود آمدن قحطی و گرسنگی شده است.

شبکه تلویزیونی المنار با انتشارگزارشی، جنایات تروریست ها در مصادره امکانات و توزیع دلخواه کمک های غذایی در میان عناصر خود به جای توزیع آن میان مردم مضایا را افشا کرده است.

المنار گزارش کرد: اصرار رسانه های مختلف عربی و غربی بر سیاه نمایی اوضاع مضایا باعث مطرح شدن سؤالات جدی درباره دلایل این اصرار شده است به ویژه اینکه دروغ بودن بسیاری از ادله و ادعاهای این رسانه ها برملا شده است.

با بررسی و تحقیق درباره تصویر یک مرد که به عنوان یکی از قربانیان قحطی در مضایا معرفی شده است درمی یابیم که وی جوانی معلول بوده و در ابتدای سال میلادی گذشته در غوطه شرقی درگذشته است.

برخی از فعالان رسانه، با انتشار تصاویر فاقد منبع مشخص، وارد این عرصه شده اند. یکی از این فعالان، [خدیجه بن قنه] گوینده شبکه خبری الجزیره قطر تصویر کودکی را به عنوان یکی از قربانیان گرسنگی و قحطی شهرک مضایا در رسانه های اجتماعی منتشر کرده است  که با اندکی بررسی مشخص می شود  این تصویر، قبلا در ماه مارس سال گذشته (اسفند 93)، منتشر و به اهالی غوطه شرقی نسبت داده شده بود.

با بررسی این موضوع، مشخص شد که بیشتر تصاویری که به عنوان قربانیان گرسنگی در مضایا منتشر شده اند به گرسنگی مردم در غوطه شرقی تعلق دارند. این در حالی است که به طور مداوم کمک به این مناطق ارسال شده است.

ویدئوهای منتشره از اهالی غوطه شرقی نشان می دهد مردم این مناطق، گروههای مسلح و به ویژه جیش الاسلام را مسئول به وجود آمدن این وضعیت می دانند. جیش الاسلام، بارزترین همپیمان و عامل اطلاعاتی عربستان در این منطقه به شمار می آید.

یک جوان از اهالی غوطه در این باره به یکی از شبکه های مخالف دولت سوریه می گوید: ما در این منطقه با تجار و بازرگانانی مواجه هستیم که باعث به وجود آمدن بحران بزرگی برای کشور شده اند.

یک مرد مسن سوری نیز در این باره می گوید: تجار، هیچ رحم و انصافی ندارند. دستگاه قضایی یکپارچه وابسته به مخالفان و گروههای مسلح همگی در این زمینه همکاری می کنند.

در ماه می (اردیبهشت) گذشته، مردم غوطه شرقی در محکومیت اقدام های گروهک جیش الاسلام اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده ای نمودند و آنچه می بینید تنها تعدادی از پلاکاردهای اهالی در محکومیت اقدامات این گروهک است.

در این هنگام المنار تصویر دریافتی از یکی از شبکه های مخالف دولت سوریه را منتشر می نماید که در آن شهروندان پلاکاردهایی در محکومیت جیش الاسلام در دست دارند. بر روی یکی از آنها نوشته شده است: بعضی ها می گویند: عناصر جیش الامه، دزد هستند. زمانی قیمت هر 4 کیلو شکر، ذرت و برنج، هزار لیره سوریه بود. اما در دوره کنترل جیش الاسلام بر این منطقه به چه سطحی رسید؟

پیش از این هم شاخه رسانه‌ای نیروهای مقاومت مردمی سوریه در واکنش به ادعای برخی رسانه‌های مبنی بر جان باختن افراد غیر نظامی به خاطر کمبود مواد غذایی و دارویی تأکید کرد که این مسئله‌ برنامه‌ریزی شده است و هدفی جز مخدوش کردن چهره مقاومت ندارد.

شاخه رسانه‌ای نیروهای مردمی سوریه موسوم به «الاعلام الحربی المرکزی» می‌گوید که چرا رسانه‌های حامی تروریست‌ها برای شهرک مضایا در جنوب شهر زبدانی در شمال غرب دمشق، اشک تمساح می‌ریزند اما مردم محاصره شده در فوعه و کفریا در استان ادلب و نبل و الزهرا در استان حلب را فراموش کرده‌اند.

این گروه با انتشار متنی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: «برخی از رسانه‌های دیداری و نوشتاری دارای گرایش‌های خاص، تبلیغات دروغینی را علیه مقاومت ترتیب دادند و حزب الله را به گرسنه نگه داشتن افراد غیر نظامی در مضایا متهم کردند؛ مسئله‌ای که در واقع برنامه‌ریزی شده است و هدف از آن مخدوش کردن چهره مقاومت است».

به گفته این نهاد، آنچه در شهر مضایا در شمال غرب دمشق رخ می‌دهد مسئولیتش با گروه‌های تروریستی است که از ساکنان آن به عنوان گروگان استفاده می‌کنند. این در حالی است که در سایر مناطق سوریه از جمله فوعه و کفریا در ریف ادلب، نبل و الزهراء در ریف حلب و دیرالزور که تحت محاصره گروه‌های تروریستی هستند شاهد چنین تبلیغاتی نیستیم. این در حالی است که در این مناطق کودکان به خاطر کمبود شیر، مواد اولیه یا شیوع بیماری‌ها از بین می‌روند.

این نهاد درهمین حال از ارسال دهها کامیون مواد غذایی ودارویی به مضایا در ماههای پایانی سال 2015 میلادی خبرداد.

پربیننده ترین خبرها