چرا عراق با بیانیه اتحادیه عرب موافقت کرد؟

چرا عراق با بیانیه اتحادیه عرب موافقت کرد؟
دوشنبه 21 دی 1394 - 13:05

بیانیه اتحادیه عرب برای محکوم کردن ایران در نشست این شورا، تنها با مخالفت لبنان صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ابراهیم جعفری" وزیر امورخارجه عراق پس از صدور این بیانیه، در توضیح دلیل موافقت عراق با آن گفت: ما در این بیانیه درخصوص موضوع اصلی یعنی محکوم کردن دولت ایران اختلاف نظر داشتیم، و نمی‌خواهیم اقدام یک گروه در حمله به سفارت، به حساب دولت نوشته شود.
جعفری اظهار داشت: ما نمی پذیریم که ایران محکوم شود، بلکه خواستار محکوم کردن عاملان (تعرض به سفارت) هستیم، به ویژه آنکه تهران گامهای مهمی برداشت که از جمله آنها برکناری یکی از مسؤولان مقصر بود.
ابراهیم جعفری گفت: هنگام رأی گیری ملاحظات و تحفظات خود را اعلام کرده و پس از ثبت و تدوین گزارشی، آن را به مسؤولان دادیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ملاحظات خود را در خصوص مسائل بسیاری مطرح کردیم، ولی ما از اجماع کشورهای عربی خارج نمی شویم.
از سوی دیگر "احمد جمال" سخنگوی وزارت امورخارجه عراق به روزنامه "الاخبار" لبنان گفت: عراق مخالفت خود با بندی که حزب الله را با تروریسم مرتبط می‌داند اعلام کرد، و ملاحظات خود را درخصوص آن و بسیاری از بندهای دیگر به صورت مکتوب به اتحادیه عرب داد.
الاخبار خاطرنشان کرد: به غیر از اعتراض لبنان، و درخواست "یوسف بن علوی" وزیر امور خارجه عمان برای عقل گرایی و اظهارات "ابراهیم جعفری" وزیر امورخارجه عراق برای کنار گذاشتن تفکر وجود توطئه و اشاره به اقدامات ایران ضد عاملان حمله به سفارت؛ بقیۀ اعضا همگی کاملا تابع منطق کشورهای عربی منطقه (خلیج فارس) بودند، تا حدی‌که وزرای خارجه مصر و اردن  پا را فراتر گذاشته و به انتقاد از "دخالتهای ایران در امور کشورهای عربی" پرداختند.
الاخبار در پایان تأکید کرد: اما موضوع مورد توجه این است که در متن رسمی توزیع شده از سوی اتحادیه عرب پس از پایان نشست، به غیر از اعتراض لبنان به بیانیه و امتناع از موافقت با آن، به موضوع دیگری اشاره نشده است !

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها